• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 18:32:40 följande:
    Om de inbillar sig att de har rätt till sex bara genom att existera och utan något att erbjuda så får de skylla sig själva. Relationer fungerar inte så. Det är fakta. 

Har man inget att erbjuda så får man skaffa något att erbjuda. Så fungerar världen oavsett om det gäller vänner, kärleksrelationer, jobb, utbildning osv. Man kan inte sitta och vänta på att saker och ting ska lösa sig själva och att lösningar ska ramla ner i knät på en. 
    Vad är det som incels ska erbjuda kvinnor? Är det något sexuellt eller kan du vara mer tydlig?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 18:38:05 följande:
    Ojojoj, är du på riktigt? Inte behövt arbeta med sig själva? 

Det här är ju ännu en fet tankevurpa incels gör. De tror att bara för att en person inte har några problem att skapa relationer så är livet utstakat, klart och perfekt. I relationer om det så gäller vänner, kärlek eller kollegor behöver man jobba med sig själv hela tiden. Incels har en så trång och naiv bild av livet och relationer. Öppna ögonen så kanske ni lär er något. 
    Jobba med sig själv = förändra vem man är. Om två personer är vänner bygger det på att man accepterar och stötta den andra personen. Handlar relationen om att kräva saker av den andra personen som den personen inte är bekväm med är det inte en sund vänskapsrelation.

Det du syftar på är att inte vara självisk, se den andras perspektiv osv. Detta är inte lika svårt som att ifrågasätta hela grunden för sig själv för att man inte har tillräckligt mycket att erbjuda för att ens komma dit.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 18:56:44 följande:
    Är du helt lost? 

De behöver erbjuda något som gör kvinnor intresserade så klart. Oftast handlar det om helt basic saker som att vara hel och ren, ha ett eget liv med vänner, jobb och eget boende och fungera normalt socialt. Det räcker för de allra flesta män om du ser dig omkring. 
    Precis, så om man inte har lyckats skaffa allt detta så förtjänar man att vara en incel. Då får man skylla sig själv. Kan man säga så?
  • Anonym (hej)
    Anonym (....) skrev 2023-07-13 19:07:44 följande:
    Vad som är orättvist eller inte har inte med skylla sig själva att göra med.
    Om de inte får skylla sig själv är det orättvist. Får dem skylla sig själva är det dock rättvist att de är incels. Det borde vara logiskt.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 19:09:32 följande:
    Skulle du vilja vara vän med någon som du inte har något gemensamt med och som inte tilltalar dig på något vis? 

Vän blir man med personer som man tycker om. Om man inte har något som tilltalar andra människor så blir man ensam och då behöver man för sin egen skull ta reda på varför och vad man kan göra åt det. Man kan inte tvinga andra att bli varken vän med en eller bli kär i en. Precis lika lite som du kan kräva ett jobb du inte har kompetens för. 
    Nej, men det är inte säkert att alla som har många vänner har behövt jobba påsig själva för att få det. Många har en naturlig fallenhet till att ha det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-13 19:11:54 följande:
    Vem tycker du att man kan skylla på? Är det alla andras fel? Relationer är varken en skyldighet eller rättighet. 
    Nej, jag undrar vad du tycker. Antingen skyller man på sig själv för att man inte har dessa ytliga materiella saker som du nämnde eller så skyller man på omvärlden för att den ställer ytliga materiella krav på människor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jakob) skrev 2023-07-13 22:06:41 följande:
    Vad tycker du själv? Har du inga egna åsikter i frågan eftersom du frågar andra?
    Jag tycker att det är en svår fråga att ta ställning till. Alla har långt ifrån samma föreställningar, men samtidigt är det så att de som presterar bäst i livet måste bli belönade på något sätt. Där verkar sex ha ungefär samma funktion som pengar. Att om man är en världskändis kan man både bli miljardär och få massvis med sex.

Skillnaden är att vi omfördelar pengar så att de som har mycket betalar skatt till de som har väldigt lite pengar. Detta för att samhället ska bli mer rättvist. Det finns dock inget system för att hjälpa de som aldrig har sex till att ha det, vilket ur en rättvisesynpunkt rimligen är fel.

Jag lutar åt att de som är incels förmodligen inte har gjort sig förtjänta av sex, men det borde vara lättare för dem att förbättra sin situation. Om du är långtidsarbetslös får du hjälp. Samhället borde hjälpa dem på något sett.
  • Anonym (hej)

förutsättningar, inte föreställningar ska det vara

• Anonym (hej)
    Anonym (Ann) skrev 2023-07-13 19:09:40 följande:

Jag får omformulera mig en smula. Det är bara de ensamma männen som kan göra något åt sin situation men det är inte alls säker att det leder till att de träffar någon. Det finns inte någon för alla och en del kommer alltid bli utan oavsett. Jag känner flera män som aldrig haft en relation och vet att i alla fall ett år är oskulder. Och det är bra hyggliga män men som av olika anledningar inte hittat någon. En av dem skulle jag mycket väl kunnat tänka mig att dejta om jag inte var gift.
    Många försöker göra vad de kan men det är som sagt ingen garanti för att lyckas. Varför skulle jag inte kunna ömma för dem? Jag förstår mer än väl hur ont det måste göra att alltid bli ratad och bortvald och aldrig få vara intim med någon. 

Däremot, de som skyller på kvinnor, samhälle, feminism, invandrare, regering eller väder ger jag inte mycket för. Inte heller för de som ältar. 

Ok, så det låter som att du lutar mer åt att de inte har förtjänat att vara incels.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-07-13 19:30:51 följande:

För mig är det sorgligt att vi skapat en värld med ?daddande? och daltande av människor så det helt plötsligt finns män (men även kvinnor) som förväntar sig saker?

Om jag vill ha ett jobb. Då måste jag 1) söka jobbet och 2) erbjuda något som gör att just jag blir anställd. Annars finns det många på kö. Jag måste alltså utbilda mig, skaffa körkort eller klä upp/klä ner mig för vissa jobb. Det är min motprestation för att få ett jobb som jag vill ha.

Om jag vill ha en lägenhet då måste jag 1) söka lägenhet på exempelvis boplats alternativt gå på visning och 2) bli beviljad lägenhet utifrån kötid eller få beviljat bolån från bank. Jag måste alltså ha en inkomst och söka en lägenhet inom min budget för att ens ha möjlighet att få ett erbjudande.

Precis samma gäller med vänskap och kärlek, jag kan inte sitta hemma framför datorn i mina svettiga mjukiskläder och hokus pokus finns det en en partner redo för mig. Utan jag måste jobba på mig själv både inre och yttre (läs: hel och ren dvs duscha och klä mig i helt vanliga men hela och rena kläder) men jag måste också ha personlighet, vara snäll etc. Det är saker jag behöver göra i motprestation för att ens få chansen att dejta en kompis eller partner.

Och så måste man inse sina begränsningar, om jag inte vill utbilda mig så kan jag inte jobba som advokat eller få samma lön som en sådan. Då kan jag inte förvänta mig det heller. Om jag inte har ett par miljoner på kontot kanske jag får nöja mig med en hyresrätt i en förort. Det är bara för mig att acceptera, vad är mina andra alternativ liksom? Råna en bank? Om jag inte vill vårda min hälsa med att besöka gymmet, då kanske jag har svårare att hitta en partner som har magrutor exempelvis (inte omöjligt men tror ni fattar?) osv. Vad man ger är ofta vad man får, men inte alltid för livet är orättvist. Och livet ska vara orättvist, det får oss att utvecklas till det bättre.

Vill du inte göra jobbet, ja då är det din förlust. Kom bara inte och tro att livet är gratis och förvänta dig saker hokus pokus utan minsta motprestation.

Jag tror att människor alltid har förväntat sig att få ett jobb, ett boende och en fru/man. En sak som har hänt är att trösklarna till arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och relationsmarknaden har höjts väldigt mycket under de senaste årtiondena.

Det är inte bara hur lätt som helst att skaffa sig de sakerna, utan man måste under lång tid systematiskt bygga upp en karriär så man kan ta stora lån för att köpa ett boende. Allt detta kommer sen att granskas när man letar efter en partner på dejtingappar, plus utseendet så att man når upp till en viss standard.

En viss del klarar inte av dessa förhöjda krav och hamnar efter. Så visst måste man göra jobbet för att uppnå saker i livet, men jobbet har blivit svårare att göra.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?