• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

nihka skrev 2023-08-13 21:57:50 följande:
    Jag har varit kvinna i hela mitt liv och jag har aldrig varit föremål för denna "positiva särbehandlig" av flickor och kvinnor du talar om. Och nåt "genomgående klimat" åt något håll har jag inte heller märkt.

Däremot tycker jag mig ha märkt att "alla" gnäller mer.
    Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 21:52:31 följande:
    vad menar du med det jag markerat i fet stil ovan? Vad är det för ojämnställda idéer du refererar till? Är det ojämställt att staten vill försöka öka jämnställdheten genom att försöka öka manlig föräldraledighet exempelvis?

eller var är det som stat och kommun gör som är så ojämnställt? Att högre utbildning kräver högre betyg? framförallt för att komma in på attraktiva utbildningar? att de vill öka jämnställdheten? Förklara gärna vad du menar som är så ojämnställt som stat och kommun står bakom.
    Jag syftar på hur man förmedlar sin politik och att jämställdhetsarbetet görs med fokus på kvinnor. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 22:22:08 följande:
    vi har haft ett samhälle som varit mansdominerat, hur ska det jämnas ut till ett jämställt samhälle om inte kvinnorna får fokus? på vilket sätt blir det mer jämställt och klyftorna minskar om män får fortsatt fokus hade du tänkt? höjs kvinnors löner genom mansfokus? får fler kvinnor rätt till heltidstjänst genom mansfokus? På vilket sätt blir det mindre kvinnor som tar hand om hem och barn med mansfokus?
    Svensk jämställdhetspolitik lever kvar i en verklighet som inte längre existerar. Det du säger om tt vi behöver kvinnligt folkus stämde 1973 men inte 2023. 

Kvinnor ska inte ha fokus. Män ska inte ha fokus. Som jag skrevs bör man inte ha sådan bias i jämställdhetspolitiken över huvud taget. Det finns områden där kvinnor är negativt särbehandlade som grupp och det finns områden där män är negativt särbehandlade som grupp. Dessa kan lyftas utan att ställas emot varandra.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 22:46:39 följande:
    så vi ska nöja oss menar du? Har du kollat statistik på fördelning av föräldraledighet och lön det senaste? Är det jämställt tycker du? eller *ska vi nöja oss*? Hade du nöjt dig med omvända siffror?
    Nöja oss? Nöja oss med vad?

Jämställdhet handlar om lika rättigheter och skyldigheter. Inte resultatet. Sedan kan olika resultat vara en konsekvens av olika rättigheter och skyldigheter och det ska utredas. 

Men det är också typiskt för det ojämställda jämställdhetsarbetet att det bara talas om då kvinnor som grupp har sämre resultat.

Beträffande löner finns det ingen noterbar lönediskriminering mot något av könen.  Däremot kan man diskutera varför kvinnor och män fattar olika val rörande familj kontra karriär och vad det får för konsekvenser. Men redan nu påverkar samhället mot jämnare fördelning än vad som skulle bli fallet om man släppte det fritt utan påverkan.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 22:55:41 följande:

Det är inte kvinnors fel att män blir misogyna incel. Tar man ts till exempel. Han tycker att det var ett misstag av män att ge upp ekonomisk makt, ts refererar till 100 år sen och att det var så bra då, vilket i incel språk kallas "golden age" 

Det är andra misogyna (män) som tycker "det är bara en vanlig dag" "ingenting fel med såna åsikter"-s fel att ts är som han är. Ts tycker det är fullt rimligt att presentera fascistiska lösningar för sitt knullande, eftersom andra (män) normaliserar sånt genom allehanda vardagsmisogyna åsikter. 

Dessa vardagsmisogyna åsikterna flyttar fram gränserna för vad som är rimligt i samhället.

Ingen tar de förslagen seriöst. Incelsen utgör en marginaliserad grupp utan makt. Att det inte är kvinnors fel att vissa män blir misogyna incels är självklart. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 22:55:41 följande:

Det är inte kvinnors fel att män blir misogyna incel. Tar man ts till exempel. Han tycker att det var ett misstag av män att ge upp ekonomisk makt, ts refererar till 100 år sen och att det var så bra då, vilket i incel språk kallas "golden age" 

Det är andra misogyna (män) som tycker "det är bara en vanlig dag" "ingenting fel med såna åsikter"-s fel att ts är som han är. Ts tycker det är fullt rimligt att presentera fascistiska lösningar för sitt knullande, eftersom andra (män) normaliserar sånt genom allehanda vardagsmisogyna åsikter. 

Dessa vardagsmisogyna åsikterna flyttar fram gränserna för vad som är rimligt i samhället.

Ingen tar de förslagen seriöst. Incelsen utgör en marginaliserad grupp utan makt. Att det inte är kvinnors fel att vissa män blir misogyna incels är självklart. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 23:12:06 följande:
    Låter det så nu? När det gällde att dessa ensamma män som också borde ha sex och få utfallet sex oavsett vad så var det inte alls lika viktigt med lika rättigheter och skyldigheter? Utan då var det enda viktiga att utfallet var lika mycket sex? eller hur var det?
    Jag ähqr genom hela tråden varit emot de där konstiga förslagen om rätt till sex så varför blandar du in mig med det?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 23:13:48 följande:
    Och du glömde svara på den lilla men ack så viktiga frågan. Nämn var, när och hur män diskrimineras som grupp. ge exempel på det du säger
    Diskriminering är ett för starkt ord imo. Negativ särbehandling är ett bättre ord. 

Fokuset i jämställdhetsarbetet är ett bra exempel på då män blir negativt särbehandlade som grupp.

Även i retorik bland politiker och i medier. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 23:28:13 följande:
    Vad menar du med "Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i."

Jo, uppenbarligen så finns det folk som tar såna förslag seriöst.
    Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 00:00:27 följande:
    när, var och hur har män denna negativa särbehandling? att män som haft fördelar hela sitt liv och sedan hundratals år tillbaka behöver börja dela med sig av sina privilegier?

du kan inte säga ett sånt bisarrt argument utan att vidareutveckla. Vilken retorik? Att de talar sanning? Att män i större utsträckning är gärningsmän exempelvis?
    Att män som grupp ska ta ansvar och konsekvenser för saker som hänt när de inte ens levde är ett bra exempel på negativ särbehandling. Så även att män ska ta ansvar för saker andra män gör. 

Man pratar om män i etablerade medier som man inte gör om någon annan grupp. Skulle man ta med kön i lagen om hets mot folkgrupp så skulle man hitta fallen i etablerade medier där det handlat om män.

Det jag menar är att tonen mot män i etablerade medier triggar incelkulturen så att kvinnor i nästa steg blir mer utsatta i sociala medier. 

Vilka previlegier anser du att en man har idag? 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?