• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-10 17:21:36 följande:
    Att du upprepar saker 100 gånger gör de inte att de blir mindre osanna. Jag har aldrig hävdat dessa saker. Du tar en åsikt och så vrider du den till något helt annat som "med avseende kvinnors rättigheter". Det har du hittat på helt själv.

Anonym (Til) säger att en stor grupp av män alltid kommer att vara oattraktiva för kvinnor oavsett vad de gör och hur de förändrar sig. Håller du inte med henne om den slutsatsen?
    Nej, jag skrev "oavsett vilka omständigheter som råder". Dvs även om man minskar utbudet kommer de männen fortsatt vara oattraktiva, eftersom de männen i sig inte gjort nån förändring som gör dem mer attraktiva. 

Det är däremot en helt annan sak med "hur de förändrar sig". Säg att man har taskig människosyn, men förändrar sig. Att man är alldeles för inbunden men ändrar sig. Att man är bitter och skyller allt på andra men ändrar sig. Att man har dålig hygien men ändrar sig. Osv osv osv. Då kan man definitivt göra sig mer attraktiv för människor.

Ser du skillnaden?
  • Anonym (Til)

Förtydligande tillägg: det kommer däremot alltid att finnas folk som inte hittar nån, av båda könen. Men självklart kan man försöka öka sina möjligheter att attrahera någon.

• Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-10 17:32:35 följande:
    Om en viss andel av männen inte kommer att vara attraktiva för kvinnor oavsett vilka omständigheter som råder. Behöver det inte kompenseras på något sätt för att samhället ska bli jämställt?

I ett jämställt samhälle bör män och kvinnor behandlas lika och ha samma möjligheter. Är det då rättvist att kvinnor som lever ensamma har en betydligt större tillgång till sex än ensamma män? Borde inte samhället reglera det på något sätt?

Tycker du att samma förutsättningar ska råda för både män och kvinnor eller tycker du att det är bra att män har sämre förutsättningar när det kommer till relationer och sex?
    Jag vet som sagt ett flertal kvinnor som inte lyckas träffa någon pga sitt utseende. Så folk som "blir över" finns av båda könen, kvinnor är bara inte lika högljudda kring det. Tillgång till sex är inte i lika hög grad intressant för kvinnor skulle jag säga, mer bra relationer vilket är svårt (även om det såklart finns kvinnor som enbart vill ha sex). Upplever att män är betydligt mer utseendefixerade än vad kvinnor är. Är det också en orättvisa som borde rättas till tycker du? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-11 01:04:51 följande:
    Ja, om man mäter hur många som har långvariga relationer borde det vara samma för män och kvinnor (så länge man inte räknar in otrohet). Där finns det ingen skillnad mellan könen, vilket självklart är bra.

Tillfälligt sex är inte intressant för kvinnor, enligt dig. Frågan är då varför så många blir upprörda över de idéer om en mer rättvis reglering som har diskuterats i tråden? För de tar sikte på tillfälligt sex och inte långvariga relationer. Ingen som är i en långvarig relation skulle påverkas av det. Är det helt säkert att det är ointressant, undrar jag?

Visst, kvinnor är kanske mindre utseendefixerade när det kommer till långvariga relationer men inte vid tillfälligt sex. Där är det nog snarare tvärtom eftersom utbudet av män är större än kvinnor.
    Man använder dejtingsidor för att träffa någon också, dvs en partner. Att där tvingas välja bland dem som redan tidigare valts bort är inte lockande varken för män eller kvinnor skulle jag tro. Och jag skrev tydligt att det absolut finns kvinnor som är intresserade av enbart sex, även om männen nog är fler. Tycker du att man ska reglera arbetsmarknaden också? Ska vi låta arbetsgivarna välja mellan främst de som varit långtidsarbetslösa eller har svårt att få jobb, så att dessa inte hamnar utanför samhället? Principen är ju densamma. Det är arbetsgivarens marknad, vilket kan ses som väldigt orättvist mot alla som då får svårt att försörja sig. 

Det finns många orättvisor mellan könen som aldrig kommer att kunna rättas till. Eller vill du också ha statlig reglering av antalet ensamstående föräldrar, användning av preventivmedel, antal som utsätts för sexuellt våld? Ska allt vara exakt lika? Dejting och attraktion tillhör människans privatliv och är inget som ska regleras av utomstående parter.  Naturligtvis skulle det inte stanna vid den drastiska åtgärden, utan snart skulle vi leva i ett samhälle där allt bestäms av staten. Social credit system, låter det kul? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:15:13 följande:
    Jag säger inte att alla blir så, bara att det är ett fullt rimligt förfarande rent psykologiskt om man blir dissad, upplever ett utanförskap och stigmatiserad av samhället.

Du vet att den farligaste mannen är någon som inte har något att förlora.
    Jag har aldrig sett en man skriva att det är rimligt eller förståeligt med manshat, trots att kvinnor dör och skadas av män. Ingen man skulle förstå att kvinnor kom med extrema förslag som syftade till att inskränka mäns frihet, pga,"frustration".

Det verkar som att incels är den enda gruppen som ska visas förståelse, trots att de inte mördas eller våldtas av kvinnor. Det enda är att de väljs bort. Och det är tydligen det absolut värsta för en man, värre än det våld kvinnor får utstå från (vissa) män. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:27:38 följande:
    En psykolog skulle absolut kunna förstå detta stigma, utanförskap och hat och vad det leder till för känslor på båda sidor - ingen tvekan om det. Det handlar inte på något sätt om att smeka medhårs, utan att förklara psykologiska processer.
    En psykolog ser till vad personen i fråga kan göra för att förändra sin egen situation. Det är fokuset, även om denne säkert visar sympati för ensamhetskänslor. Så av den anledningen vore psykologhjälp en väldigt bra sak för incels, så att de konkret får börja arbeta mot en reell förändring. Och i det fall ingen förändring sker, får de hjälp med acceptans. I vilket fall lär de nog må lite bättre än då de sitter och diktar upp vansinniga förslag som går ut på att alla andra ska ändra sig istället. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:40:45 följande:
    Det är inte mer annorlunda än att polisen har rätt att bestraffa sexköpare. Alla måste hålla sitt sexliv inom vissa gränser och normer.
    Det du vill göra är att ta dig friheter med andras liv och bestämmande: samhället ska förändras för att passa dig. Du själv verkar inte behöva lyfta ett finger. Att polis sätter dit sexköpare har att göra med att minimera antalet traffickingoffer, människor som utnyttjas och får ptsd osv. 

Du verkar ha lite svårt att sätta saker i relation till varandra. Att leva utan sex och relation är inte i paritet med att inte kunna försörja sig (kvinnliga pensionärer) eller att bli skadad för livet som prostituerad. Att ens jämföra med dessa saker får dig att framstå som tunnelseende och bortskämd. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 08:03:39 följande:
    Att ge psykologhjälp till alla incels är som att dela ut Ipren till alla som har huvudvärk. Man löser möjligen symptomen, men inte orsaken till problemet.

Jag har även tidigare sagt att incels har ett ansvar, men problemet verkar inte lösa sig utan tvärtom bli större. Då måste man börja diskutera hur man ska komma tillrätta med detta samhällsproblem. Hat och förakt tror inte jag är en lösning på något problem. Jag menar inte heller att det ska gullas med incels.

Ni som absolut måste hata och förakta incels(och tänker att dom då tar tag i sina problem och skärper sig).. får väl göra det, men jag tror inte det är en lösningen.
    Hur många incels tror du har gett detta ett försök, med tanke på att detta verkar vara ett stort problem i deras liv? Det är rätt vedertaget att det finns olika psykologiska metoder för att förändra sitt beteende och även för att uppnå acceptans och inte fastna i ältande. Vad är felet med att söka hjälp om man inte klarar det själv? Vad ser du som alternativ, om samhället inte kommer att ändra sig för att passa incels? 

Hur skulle du reagera på mina förslag om att införa utegångsförbud för män efter ett visst klockslag, så att kvinnor törs sticka ut och jogga eller åka hem sent från jobbet utan att vara rädda? Eller för den delen att endast de kvinnor som har få matchningar får visas på dejtingappar, resten döljs. Är detta förslag som skulle mötas av "förståelse för kvinnors frustration"? För det är ju ett samhällsproblem att kvinnor utsätts för våld och våldtäkt, du som gillar att prata om samhällsproblem som ska åtgärdas. Inte heller här har samhället ändrats nämnvärt för att åtgärda problemet, kvinnor får ofta utveckla sina egna strategier. Är det inte märkligt att kvinnor inte föreslår mer drastiska lösningar? Eller har du endast förståelse för incels frustration? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 08:24:43 följande:
    Ointressant hur många som försökt. Faktum är att de flesta människor väljer att inte förändra sin situation även om de kan. Det är därför det krävs samhällsförändringar för att hjälpa utsatta grupper.

Att åberopa att de kan förändra sin situation är ett dåligt argument för att vi inte ska hjälpa dem.
    Och jag ser psykologhjälp som ett ytterst rimligt sätt att hjälpa dem. Många av oss, som i övrigt har "ordnade" liv i form av bostad och jobb, söker psykologkontakt då vi inte kommer vidare i vårt liv rent mentalt eller befinner oss i kris. Det är en utmärkt idé för att få hjälp att inte fastna, förändra beteenden och lära sig acceptans. 
  • Anonym (Til)

Är man däremot socialt utslagen, exempelvis hemlös eller fattig, kanske man i första hand kämpar för överlevnad, och inte för ett bättre mående. Men den sitsen tror jag inte de flesta incels befinner sig i.  

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?