• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Fiona M skrev 2023-08-01 22:18:50 följande:

Jag ser bara förslag på hur sex ska regleras och fördelas. Relationer då?
    Är de inte viktiga, med närhet, känslor och partnerskap?

Så sant. Det är allt. Sex är ointressant. Relationer är livet!

Fast det kanske är lätt för alla oss som har fått tillräckligt av det att säga. Tror ändå att detta med sex får för stort fokus. Jobbigt om man inte får nåt men om man får det inser man att det inte är så viktigt i ett större sammanhang.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-01 22:02:49 följande:
    Tack för ett sakligt svar, precis som en annan nämnde var detta sakligt och konstruktivt.
    Och tack för att du upp att det är mannens ansvar och inte är kvinnornas fel.

Media är tyvärr vinstdrivande och gör bara artiklar, intervjuer och reklam etc. där de tjänar mest pengar. Den enda tidning jag sett män bläddra i (som inte är dagstidningar dvs) är playboy och slitz som var populärt förr. Jämfört med alla hundratals tidningar och magasin för kvinnor. Hur får vi män att isåfall läsa dessa om något magasin skulle göra en tidning för män av män med alla dessa manliga förebilder som finns. Vad hade fått dig att köpa en tidning för män?

detsamma gäller med podcasts och ex instagram, hur får vi ut uppmärksamheten på de manliga förebilder som finns och som så många män behöver? Och jag tror också det behövs mer män i skola vård och omsorg. Går det att locka män till dessa yrken för att också synliggöra vanliga män och inte bara män som byggarbetare, vd eller ekonomichef. Vad hade fått dig lockad att jobba inom dessa yrken? eller vad tror du hade lockat fler män till dessa branscher?

vad kan jag som kvinna göra? Och när världen ser ut som den gör. Hade du vågat gå på dejt med vem som helst av godhet även om motparten inte verkar stå upp för rättvisa och jämställdhet. delar du din platslokalisation så fort du åker med en uber/bolt eller går på dejt? eller de gånger du går till supermarket efter klockan 21? Hade fler män tydligt markerat avsky mot män som begår fruktansvärda brott mot kvinnor så hade vi kanske inte varit så rädda. Och denna rädsla gör iallafall mig extremt selektiv, och jag misstänker denna rädsla delas av många kvinnor där ute.
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-01 22:54:35 följande:
    Viktig poäng. Att vara selektiv är på riktigt livsviktigt för kvinnor. Att vara rädd och vidta försiktighetsåtgärder är en stor del av våra liv på ett sätt som män inte verkar förstå eller bry sig om.
    Tror absolut män bryr sig om det. I synnerhet om det är vår syster eller dotter.
    .
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-01 23:11:00 följande:
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:01:24 följande:
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.

Jag får inte ihop det, du är inte villig att bry dig om fler (kvinnor åtminstone) än de du har en relation och/eller blodsband till, men verkar ändå tycka att andra har ansvar för att ta hand om incels.
    Samhället har ansvar för alla. Spelar ingen roll vem vi är. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-01 23:13:24 följande:
    Har du ett bättre förslag på vad man kan göra för att de individer som bär skulden men som inte tar ansvar? Jag tror ju att en ensam man med inceltankar skulle lyssna mer om en man ifrågasatte än en kvinna (se bara denna tråd). Eller en person med rasistiska tankar skulle troligen lyssna mer på en vit man än en mörkhyad man etc. Vilket samhällsansvar har vi, du och jag att stå upp för rättvisa och faktiskt skuldbelägga där skulden hör hemma där behov finns. Eller tror du världen blir bättre av att vi vänder andra kinden till och låtsas som att det regnar när vi hör rasistiska kommentarer? Eller kvinnofientliga? Eller mansfientliga för den delen med?
    Jag vidhåller att det individuella ansvaret innebär att se till att man själv handlar väl. Inte att se till så att andra handlar väl.

En incel må lyssna mer på en man men det betyder inte att jag som man har ett större ansvar för hur en incel beter sig än någon annan.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-01 23:13:24 följande:
    Har du ett bättre förslag på vad man kan göra för att de individer som bär skulden men som inte tar ansvar? 
    Att ställa dem inför rätta som i vilken fungerande rättsstat som helst.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-01 23:26:31 följande:
    Vad ska samhället göra för incels? Du bryr dig inte liksom.
    Irrelevant vad jag bryr mig om. Samhället kan göra massor för dess invånare. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:28:36 följande:
    Irrelevant vad jag bryr mig om. Samhället kan göra massor för dess invånare. 
    Men jag bryr mig faktiskt. Jag bryr mig om alla människor.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-02 01:27:17 följande:
    Om en man beter sig illa så ökar det en polarisering mellan könen om andra män väljer att:
    -hålla käften
    -hålla med
    -stryka medhårs genom att anse att mannen som beter sig illa ska tyckas synd om av samhället. (de menar kvinnor, fast maskerar det med andra ord)

gemenskapen mellan könen ökar däremot om män kan säga ifrån till andra män när någon från vår grupp beter sig dåligt mot kvinnor. Vilket är fallet i denna tråd.  

ts vill däremot rekrytera andra män genom en slags konstruerad polarisering. Ts har uttryckt sig med talesätt som "att det finns en särskild plats i helvetet för (män) som inte hjälper varandra" ts verkar stämpla vissa män som "riktiga män" (inkl han själv) ts tyckte det var bättre förr för att kvinnor hade sämre friheter, ts tycker det var osmart av männen kollektivt att ge upp ekonomisk makt över kvinnor.
    samt att männen i Sverige har röstat (politiskt) för en förändring, med en nickning åt kvinnors rättigheter.

Du väljer att öka polariseringen mellan könen om du tycker sånt är ok att skriva.
    Om någon blir arg för att jag förespråkar lika rättigheter och skyldigheter oberoende av kön så får den bli arg då. Att ge efter för ett icke demokratiskt synsätt där man lägger ansvar på individer baserat på grupptillhörighet är inget tänkbart alternativ.

Det blir som när en incel blir arg för att man skriver att det inte är en kvinnas ansvar att se till så att de får sex och relationer. Om incelen blir arg då så får det ske helt enkelt.

Att vara tyst på deras begäran är att underkasta sig dessa icke demokratiska värderingar. Då får man istället fråga sig vad man kan göra inom det demokratiska systemet för att hjälpa de här individerna att tänka på ett mer konstruktivt sätt, samt att hjälpa till förebyggande innan personer har hamnat i ett så extremistiskt synsätt.

Då blir det som tidigare nämnts att agera förebyggande genom:
    - Trygg och tillgänglig barnomsorg
    - Konstruktivt utbildningssystem
    - Diskrimineringslagstiftning
    - Ett fungerande rättsväsende 
    - Sysselsättning och jobb till arbetslösa
    - En tillgänglig psykiatri
    - Agerande för hälsofrämjande (sockerskatt, tobaksskatt, systembolag, etc)
    mm. mm.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-01 23:40:14 följande:
    Som vad? Nämn en sak.
    - Trygg och tillgänglig barnomsorg
    - Konstruktivt utbildningssystem
    - Diskrimineringslagstiftning
    - Ett fungerande rättsväsende 
    - Sysselsättning och jobb till arbetslösa
    - En tillgänglig psykiatri
    - Agerande för hälsofrämjande (sockerskatt, tobaksskatt, systembolag, etc)
    - Göra det enklare för människor att hålla stabil ekonomi genom att förbjuda SMS-lån, överdrivet spelande, ockerräntor och dylikt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?