nihka skrev 2023-07-31 09:40:33 följande:
Nej, kvinnor är inte mer påverkbara av reklam.
Historiskt sett har det funnits en tendens att kvinnor, särskilt unga kvinnor, har påverkats mer av vissa typer av reklam särskilt inom områden som skönhet, mode och hälsa. Orsaken är att kvinnor ofta framställs i reklam på ett sätt som fokuserar på deras utseende och kroppsideal.
Det finns också forskning som visar att kvinnor kan vara mer benägna att påverkas av reklam som riktar sig specifikt till deras kön, medan män kan vara mer benägna att ignorera eller inte reagera på sådan reklam. Detta beror på att kvinnor oftare har blivit målgruppade och marknadsförda genom reklam som riktar sig till deras känslor och självkänsla medan män oftare har varit målgruppen för reklam som framställer den som rationella eller objektiva köpare.
I takt med att reklam mer och mer inriktar sig på att även få män att känna att de inte håller måttet kommer fler unga män att reagera negativt på reklam.
Du får väl tro det. Jag har som sagt jobbat med frågorna och kan konstatera att du har fel.
Men du väljer själv vilken verklighetsbild du har i detta huvud.