Inlägg från: Anonym (Bygga kärlek till sig själv är en bra början) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bygga kärlek till sig själv är en bra början)

Är incel något man förtjänar att vara?

Jag tror att föraktet mot incels beror på deras ständiga klagan som mest visar deras bristande självreflektion, ovilja att se sig själv utifrån, förändra destruktiva beteenden och ta hjälp för sina problem.

Idag finns det ju hur mycket litteratur, psykologer, relationscoacher, föreningar för social fobi, modestylister mfl. Någonstans borde en öppning vara möjligt om viljan hade funnits att på allvar gå till botten med sina problem.

Incels är ju inte heller en exakt homogen grupp som har exakt samma problematik, utseenden eller förutsättningar. Men de tenderar att gömma sig lika självokritiskt bakom sitt lidande och istället ha orealistiska förväntningar, taskig kvinno/människosyn och tycka extremt synd om sig själv, skylla ifrån sig, samt frossa i självömkan och bitterhet.

Jag hör sällan någon incel berätta om sina försök och bedrifter att försöka förbättra sina möjligheter och potential?!

Det är ju ofta omfattande problematik bakom deras livssituation och brist på kärlek och relationer med kvinnor. Social fobi, dålig självkänsla/självförtroende, ointresse för mode och utseende, hälsa, bristande intresse för kvinnor generellt bortom sexuellt, låg motivation, få livserfarenheter, ovilja till självutveckling mm mm.

Men oavsett är det ju en stor sorg och tragedi att som människa inte få möjligheter att uppleva nära och kärleksfulla relationer, bli föräldrar känna sig älskade och behövda. på samma sätt som de som aldrig får känna trygghet, ha tillräckligt med pengar till basala behov, inte anses attraktiva fysiskt,  inte få arbeta med sina drömmar pga konkurrens på arbetsmarknaden eller att bli bortvalda av andra skäl. Det finns mycket orättvisor och det  skapar klart mycket personligt lidande för individen och deras närmsta.

• Anonym (Bygga kärlek till sig själv är en bra början)
    Anonym (....) skrev 2023-07-15 20:27:23 följande:
    Ja på internet. 

Om jag skulle haft sex med mig om jag vore någon annan är ointressant för då skulle jag först ha andra förutsättningar, möjligheter och kanske andra sexuella preferenser.
    Där har du en del av problemet, för den frågan "om du skulle vilja ha sex med dig själv?" är en väldigt viktig fråga att ställa sig. På så sätt blir du objektivt kritisk.

Du kanske tänker i ditt inre;
    nej inte med en kille i så fula kläder, nej aldrig med en sån otränad kropp, med en sån nördig frisyr, en så lättkränkt och otrevlig person, en sån slashas med bristande hygien, aldrig med nån som var så klistrad vid datorn och runkade så mycket till porr och har sån taskig smak på möbler och inredning, kanske tjänar så lite pengar....eller va fasiken du nu hade tyckt vara oattraktivt. Inom varje person finns ju en stor kritiker som har stora krav på andra!

Jag t ex har som regel att jag gör mitt bästa varje dag och försöker göra mig så attraktiv jag bara kan med mina förutsättningar, Även om jag inte själv är så nöjd och ser mina brister så har jag en inre domare eller självkritiker som inte tillåter mig att slafsa ner mig för mycket.
    Jag försöker hålla mig i trim, bilda mig och underhålla mina sinnen och intellektet. göra bra saker, ha fina vänner av båda könen, ha många hobbies osv som jag brinner för. Sånt gör en människa attraktiv och att den iallafall ser ut att ha gjort sitt yttersta och värnar om sin självbild.
    Jag har heller inte gjort dejtande och kärlek som mina primära mål i livet utan mina egna behov och drömmar i första hand. Kärlek och sex får vara en bonus.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?