• Anonym (Hjälp)

Kontakt med barn man tappat kontakten med.

Hej 
    jag undrar om någon varit i samma sit. Jättekort om en lång situation. Min sambo har en dotter sedan tidigare, som han inte har någon kontakt med. Han är från ett annat land ( där vi träffades och bodde tidigare), där dottern bor med sin mamma och ?pappa? ( mamman gifte om sig). När vi träffades hade de precis separerat, de skulle gift sig och hade en bebis. Mamman var otroligt bitter och hatisk mot honom och mig. Hon tog ut detta genom att hindra honom från sitt barn, det blev rättstvister hit och dit. Men även om han fick tider/dagar att ha barnet så nekade/hindrade hon honom. De flyttade några timmar bort från oss och varje gång vi kom för att hämta dottern hade de åkt iväg. I detta landet har pappsn Mindre rättigheter så ingen hjälper honom. Det går längre och längre tid, vi får barn och då blir det helt stopp i kontakten. Mamman tillåter inte någon kontakt. Hon har då gift om sig och bytt namn på barnet, hon börjar även säga att den mannen är hennes pappa. Vi får ett andra barn och flyttar till Sverige. Det är så mycket mer till denna historien men det går inte att ta allt här. Vi har verkligen kämpat för att få ha kontakt med dottern, men nu 15 år senare har vi ?ingen? kontakt. Hon är alltså en ung vuxen nu. Jag har hittat henne på instagram och hon accepterade min följnings förfråga, så jag har följt henne där. Men jag vågar inte ta kontakt. Hur gör jag? Vad börjar jag med? Jag vill inte pressa henne och få henne att känna att vi skyller ifrån oss. Men vill ändå att hon ska veta att vi har kämpat och att vi alltid tänk på henne. Någon som varit i en liknande sits? Hur tog ni kontakt? Vi vill så gärna ta kontakt, men det måste bli på rätt sätt så vi inte sabbar några chanser till att återuppta kontakten. 

Några kloka råd? Tack Hjärta

• Svar på tråden Kontakt med barn man tappat kontakten med.
  • Anonym (Hjälp)

Som jag skrev tidigare det är massor mer än jag kan skriva här. Men dotter har nyligen fått instagram eller så har vi inte hittat henne innan nyligen där. Ingen har anklagat mamman för ALLT, men som sagt det är ett land där ensamstående mammor får allt och pappor inget. Hon fick gratis juridisk hjälp medans pappan fick betala fullt, vilket blev en total kostnad på när en halv miljon som tog extremt mycket på vår ekonomi men vi gav liksom inte upp. När allt var över struntade hon ändå i domstolsbesluten och vägrade låta honom ha sin dotter. Hon svarade inte i telefon och var aldrig hemma på bestämda tider då vi kom för att hämta. Det är mycket mycket mer än detta som hänt. Men jo mamman tog beslut att inte låta barnet träffa sin pappa och sina nya syskon. Ni får vrida och vända på det bäst ni vill, men det var ändå inte min fråga. FRÅGN är om någon varit i samma situation? 

• Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-07-13 20:03:21 följande:

Som jag skrev tidigare det är massor mer än jag kan skriva här. Men dotter har nyligen fått instagram eller så har vi inte hittat henne innan nyligen där. Ingen har anklagat mamman för ALLT, men som sagt det är ett land där ensamstående mammor får allt och pappor inget. Hon fick gratis juridisk hjälp medans pappan fick betala fullt, vilket blev en total kostnad på när en halv miljon som tog extremt mycket på vår ekonomi men vi gav liksom inte upp. När allt var över struntade hon ändå i domstolsbesluten och vägrade låta honom ha sin dotter. Hon svarade inte i telefon och var aldrig hemma på bestämda tider då vi kom för att hämta. Det är mycket mycket mer än detta som hänt. Men jo mamman tog beslut att inte låta barnet träffa sin pappa och sina nya syskon. Ni får vrida och vända på det bäst ni vill, men det var ändå inte min fråga. FRÅGN är om någon varit i samma situation? 

Nej , Jag har inte erfarenhet av att styvmamman tar kontakt istället för att barnets pappa tar kontakt. Jag förstår inte varför styvmamma är drivande. Låt hennes pappa driva detta.
  • Anonym (Anna)

1. Pappan bör inte säga något som helst negativt om mamman i detta läge. Dottern kan i så fall känna att hon måste välja sida, och då blir det mest sannolikt mamman som vinner. Just i detta läge får han nästan snarare ta på sig skulden och be om ursäkt för att han varit frånvarande, för att inte skrämma bort henne. Med tiden behöver han behålla detta till en viss del. Man har all rätt att vara arg på den andra föräldern och tycka att människan är genomvidrig, men det gynnar sällan relationen till barnet att dela med sig av vad man känner. Han kan med tiden låta en del av sanningen komma fram. ?Jag försökte träffa dig men din mamma hade inte möjlighet att bo kvar i staden där vi bodde och det gjorde det svårt?. Osv. 

2. När kontakten har tagits så är sannolikheten stor att dottern går direkt till mamman och berättar/visar upp allt som skrivits. Mamman har här extremt stor makt när det gäller vad som händer sen. Därför bör han undvika att ta upp allt som kan göra henne upprörd. Han bör inte nämna dig alls. Han kan berätta att dottern har syskon, men sedan kan det nog vara bra att vara försiktig med ytterligare information, utifall att mamman associerar barnen med dig. Av samma anledning bör du avfölja henne, om det annars finns risk att mamman hittar dig bland följarna. 

3. Han bör förstås tala om vad han känner. Att han älskar henne, att han har tänkt på henne ofta eller vad som nu passar in. Återigen utan att det lyser igenom att han anser att det är mammans fel att det blivit som det blev.

4. Undvik löften som kan verka falska. ?Vill du inte ha kontakt nu så är du alltid välkommen att ta kontakt med mig senare. Jag kommer alltid att finnas här för dig.? Osv. I dotterns ögon har han försvunnit en gång och kan försvinna igen, så även om det är helt sant för honom så kommer det inte att verka så för henne. 

5. Ge det tid. Detta kan bli en väldigt stor chock för henne. Hör hon inte av sig så vänta ett år och försök igen. Visa genom tålmodighet att han vill ha kontakt, men utan att vara påstridig. 

• Anonym (Hjälp)

Vem säger att jag är drivande? Drar du den slutsatsen för att det är jag som skriver här? Det är givetvis han som är mest drivande, dock jag som håller på att undersöker saken online. 

Anonym (Anna) skrev 2023-07-13 20:50:27 följande:

1. Pappan bör inte säga något som helst negativt om mamman i detta läge. Dottern kan i så fall känna att hon måste välja sida, och då blir det mest sannolikt mamman som vinner. Just i detta läge får han nästan snarare ta på sig skulden och be om ursäkt för att han varit frånvarande, för att inte skrämma bort henne. Med tiden behöver han behålla detta till en viss del. Man har all rätt att vara arg på den andra föräldern och tycka att människan är genomvidrig, men det gynnar sällan relationen till barnet att dela med sig av vad man känner. Han kan med tiden låta en del av sanningen komma fram. ?Jag försökte träffa dig men din mamma hade inte möjlighet att bo kvar i staden där vi bodde och det gjorde det svårt?. Osv. 

2. När kontakten har tagits så är sannolikheten stor att dottern går direkt till mamman och berättar/visar upp allt som skrivits. Mamman har här extremt stor makt när det gäller vad som händer sen. Därför bör han undvika att ta upp allt som kan göra henne upprörd. Han bör inte nämna dig alls. Han kan berätta att dottern har syskon, men sedan kan det nog vara bra att vara försiktig med ytterligare information, utifall att mamman associerar barnen med dig. Av samma anledning bör du avfölja henne, om det annars finns risk att mamman hittar dig bland följarna. 

3. Han bör förstås tala om vad han känner. Att han älskar henne, att han har tänkt på henne ofta eller vad som nu passar in. Återigen utan att det lyser igenom att han anser att det är mammans fel att det blivit som det blev.

4. Undvik löften som kan verka falska. ?Vill du inte ha kontakt nu så är du alltid välkommen att ta kontakt med mig senare. Jag kommer alltid att finnas här för dig.? Osv. I dotterns ögon har han försvunnit en gång och kan försvinna igen, så även om det är helt sant för honom så kommer det inte att verka så för henne. 

5. Ge det tid. Detta kan bli en väldigt stor chock för henne. Hör hon inte av sig så vänta ett år och försök igen. Visa genom tålmodighet att han vill ha kontakt, men utan att vara påstridig. 

• Anonym (Caroline)

Har ni anmält henne för umgängessabotage någon gång? 
    Har ni dombeslut så får hon inte hålla på så, då har barnet rätt att träffa den andra föräldern på bestämd tid, ser mamman då till att det inte blir av så ska hon anmälas. Fast det borde gjorts år tidigare om ni inte gjort det. 

Hoppas ni får kontakt som är positiv och att denna historia får ett lyckligt slut

• Anonym (Uwe)

Det ger ett mycket bättre intryck om din man skaffar ett instakonto och skickar ett Hej och berättar att han skaffat kontot bara för att han fått veta att hon finns där. Möjligen att han skriver via ditt konto och börjar typ: Hej, det här är din pappa (men jag skriver från min frus konto för jag är från stenåldern och har inget eget). 

Det ska vara han som tar kontakt, eller eventuellt något av era barn. Du är pappas nya tjej, inte en familjemedlem, även om du kanske kan bli det med tiden om de får fin kontakt. 

Hur som helst vore det ju jättefint om de fick kontakt och det är så himla bra att du stöttar din man i detta! 

• Anonym (Hjälp)

Tack! 

Många bra tankar.. Det är precis det, inget får framstå som någon bortförklaring eller anklagelse. Det är inget vi någonsin vill framhäva då detta inte har något syfte på att sätta dit mamman eller överbevisa att vi inte har någon skuld i det. Han vill helt enkelt få kontakt och hoppas på en relation till henne igen.  Men han vill inte heller bara skriva typ -hej hur har du det. Som om inget hänt. Absolut är det förståeligt att hon kommer visa sin mamma, detta har ju hänt vid tidigare försök på mobil sms och samtal. Det är något vi räknar med, men hoppas att nu när hon är vuxen och kan ta egna beslut att hon så småningom själv vill, då han öppnat upp för en kontakt. 

Anonym (Anna) skrev 2023-07-13 20:50:27 följande:

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-07-13 21:42:28 följande:

Vem säger att jag är drivande? Drar du den slutsatsen för att det är jag som skriver här? Det är givetvis han som är mest drivande, dock jag som håller på att undersöker saken online. 

sorry det blev citerat till fel inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Tack! ja vi har anmällt flera gånger, men det får tyvärr inga konsekvenser för en mamma som bryter mot det rätten beslutat. Ja vi hoppas och tror att detta kommer få ett fint slut, vi måste bara sköta det snyggt. 

Anonym (Caroline) skrev 2023-07-13 21:54:07 följande:

Har ni anmält henne för umgängessabotage någon gång? 
    Har ni dombeslut så får hon inte hålla på så, då har barnet rätt att träffa den andra föräldern på bestämd tid, ser mamman då till att det inte blir av så ska hon anmälas. Fast det borde gjorts år tidigare om ni inte gjort det. 

Hoppas ni får kontakt som är positiv och att denna historia får ett lyckligt slut

• Anonym (Missförstånd)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-07-13 14:43:24 följande: Som någon nämnde har min sambo 0 intresse för sociala medier och finns inte där alls. 
    "Som någon nämnde har min sambo 0 intresse för sociala medier"

Det ser mer ut som att han inte är intresserad av henne  ändå. Iaf är han inte beredd att göra någonting för att upprätta en kontakt och lägger det på dig. Om det är ett möjligt  sätt att få kontakt med dottern så borde det vara intressant. Det innebär ju inte ett öppet Facebook-konto precis. 

Jag tycker det är en dålig ursäkt att man inte är intresserad av sociala medier och att man inte vill "finnas" där. 
    Att skriva till sin dotter på messenger är inte att "finnas" på sociala medier. 
    Det är en privat konversation mellan dem.
    Kanske  han tror att sociala medier innebär att alla kan se vad alla skriver? 
    Jag har varken fb eller IG men har kontakt med dotter i London via messenger. För det behövs inga sociala medier. 
  • Anonym (Hjälp)

Tack, ja så får vi nog göra att vi öppnar ett konto åt honom och ser om hon accepterar honom på instagram. Gör hon inte det får han göra ett försök från mitt. Vi får försöka lägga fram det så hon förstår att det är han som tar kontakt. Jag vill helst inte att mina barn behöver ta första kontakten om det skulle bli problem. 

Anonym (Uwe) skrev 2023-07-13 21:54:51 följande:

Det ger ett mycket bättre intryck om din man skaffar ett instakonto och skickar ett Hej och berättar att han skaffat kontot bara för att han fått veta att hon finns där. Möjligen att han skriver via ditt konto och börjar typ: Hej, det här är din pappa (men jag skriver från min frus konto för jag är från stenåldern och har inget eget). 

Det ska vara han som tar kontakt, eller eventuellt något av era barn. Du är pappas nya tjej, inte en familjemedlem, även om du kanske kan bli det med tiden om de får fin kontakt. 

Hur som helst vore det ju jättefint om de fick kontakt och det är så himla bra att du stöttar din man i detta! 

• Anonym (Hjälp)

Tack. Jag har förstått att folk reagerar på att han inte har massa konton på sociala medier och att det skulle ha stor betydelse att han inte skriver från ett eget konto. Det tar vi till oss och har i eftermiddag skapat ett konto åt honom på instagram. Han vet verkligen inte hur man använder det och är mest rädd att det blir fel och i denna situationen får det inte bli problem,  där av bad han mig sköta den biten. Men som sagt det var verkligen inte av ointresse utan tvärtom att han vill att det blir rätt. 

Anonym (Missförstånd) skrev 2023-07-13 22:12:58 följande:
    "Som någon nämnde har min sambo 0 intresse för sociala medier"

Det ser mer ut som att han inte är intresserad av henne  ändå. Iaf är han inte beredd att göra någonting för att upprätta en kontakt och lägger det på dig. Om det är ett möjligt  sätt att få kontakt med dottern så borde det vara intressant. Det innebär ju inte ett öppet Facebook-konto precis. 

Jag tycker det är en dålig ursäkt att man inte är intresserad av sociala medier och att man inte vill "finnas" där. 
    Att skriva till sin dotter på messenger är inte att "finnas" på sociala medier. 
    Det är en privat konversation mellan dem.
    Kanske  han tror att sociala medier innebär att alla kan se vad alla skriver? 
    Jag har varken fb eller IG men har kontakt med dotter i London via messenger. För det behövs inga sociala medier. 
Svar på tråden Kontakt med barn man tappat kontakten med.