• Anonym (TS)

Nätverksplacering i annan kommun?

Mina två yngsta barn kommer antagligen att bli nätverksplacerade hos yngsta barnets farmor. Det är i en annan kommun. Kommer det fortfarande vara socialtjänsten i min kommun som har ansvar isåfall eller blir det i kommunen som farmor bor i? 

Har tyvärr inte bra erfarenheter av socialtjänsten där jag bor och hoppas att det blir den andra kommunen som tar över.  Om barnen ändrar adress borde det väl bli det? Eller hur funkar det? 

Det här har bland annat hänt på grund av att jag utsattes för våld och sökte hjälp för det .

• Svar på tråden Nätverksplacering i annan kommun?
  • Anonym (TS)
    sillson skrev 2023-07-12 00:02:05 följande:

Ingen får nätverksplacering för sina barn bara för att de blivit utsatta för våld(tänk misshandlad på stan eller dylikt). Antagligen har detta hänt i hemmiljön och det finns fortfande en risk i hemmiljön. Se genast till att du dumpar den misshandlade mannen. 

Ja det skedde i hemmet. Men det var inte det frågan handlade om. Vi har flyttat isär nu men de har sagt att jag inte kommer kunna vara en bra förälder medan jag ?bearbetar våldet?. Ska inte gå in på alla detaljer men anledningen till att det blev så här är att jag kontaktade polisen när jag blev utsatt.. Och nu kommer mina barn flytta till hans mamma. Men hellre det än fosterhem. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2023-07-12 00:26:29 följande:
    Jag tycker deras förklaring är idiotisk. Om mannen inte finns i ditt liv längre så ser jag personligen inte att barnen behöver vara placerat. Det kan ta många år att bearbeta trauma, hur tänker de egentligen? Skaffa en advokat, överklaga beslutet! Och ska de vara utplacerade så INTE hos hans mamma där han har tillgång till barnen, eller anser soc att det är ok att han är där? Sjukt! Såvida han inte sitter i fängelse förstås.

Du måste ha blivit utsatt för väldigt mycket misshandel under väldigt lång tid om de anser att du har så mycket att bearbeta. Du måste få riktlinjer från deras sida också - exakt NÄR har en människa bearbetat klart sådana här saker? Vad krävs för att du ska få hem dina barn igen? Skaffa advokat!
    Det är också att jag hade diagnosen borderline förut och jag var dum nog att berätta det eftersom jag var rädd för att han kunde använda det mot mig. Egentligen har jag inte diagnosen längre sen många år men säkert drag av det,. har även varit deprimerad tidigar:
    Det var bara en gång mitt yngsta barns pappa var fysiskt våldsam mot mig och då kontaktade jag min syster som ringde polisen dumt nog  .. men mitt äldsta barns pappa dömdes för grov kvinnofridskränkning för 15 år sen och den här socialsekreteraren var inblandad då också och helt på hans sida ..
    Jag är helt förstörd nu och vill knappt leva men det verkar ganska kört att få ha kvar barnen hos mig .. och mitt ex mamma är iallafall bättre än någon helt främmande. Jag vet att hon är en bra person iallafall och barnen känner henne. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2023-07-12 00:43:37 följande:
    Så skaffa intyg på att du inte har det då! Borde inte vara svårt, har man fått en sådan diagnos avskriven så finns det bevis i dina journaler.

Jo det stämmer , det borde gå att visa.. de pratade om att jag skulle få behandling för det men det blir ju väldigt svårt eftersom jag inte har diadnosen längre: Fick den 2013 och fick den avskriven 2016. Men det är andra saker också.. saker som min äldsta dotter har sagt och att de säger att jag var ?okontaktbar? (hade nästan panikångest) när polisen kom dit .: Och att jag inte gjorde slut med mitt ex direkt.. när vi flyttade isär var det tydligen för sent och de hade bestämt sig för att jag är dålig också ..eller ännu sämre än han. 

• Anonym (TS)
    fornminne skrev 2023-07-12 01:39:13 följande:

Jag beklagar TS, men det måste ligga mer bakom detta. Att de inte tror att barnen är trygga hos dig.

Man får inte sina barn placerade för att man har blivit utsatt för våld, så länge man har lämnat våldet och det skriver du att du har gjort. Men i ditt fall låter det som att det finns en historia av våldsamma partners och psykisk ohälsa. Det i sig är dock inte heller tillräckligt för LVU. Soc tittar på hemsituation samt föräldraförmåga i dagsläget, och LVU är en sista utväg.  Så vida situationen inte är akut, ska andra insatser göras först. 

Det var ju exakt det jag skrev ..att det finns psykisk ohälsa tidigare och en våldsam relation tidigare. 

Jag har inte erbjudits några frivilliga insatser överhuvudtaget utom behandling för att bearbeta våld och de säger att enligt deras erfarenhet blir föräldraförnågan sämre under tiden,

Men nu var inte min fråga om det är rätt eller fel med nätverksplacering utan hur det funkar när det är en annan kommun. 

Så vill väldigt gärna att de som svarar försöker svara på det istället för att spekulera i varför det har blivit så här. Jag kan av förklarliga skäl inte skriva precis varenda detalj här men har nog fått med det viktigaste .

• Anonym (TS)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-07-12 09:23:37 följande:

Jag arbetar inte direkt på en sådan enhet, men har kontakt via arbetet ändå. Men jag tänker att det stannar kvar i din kommun.
    Det finns ju många barn som är placerade utanför kommungränsen och dessa har hemkommunen fortfarande ansvar för.

Tack för svar! 

Vad händer om jag flyttar också? Finns det något sätt att få en annan kommun att ta över. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2023-07-12 09:44:19 följande:

Socialtjänsten i din nuvarande kommun är de som fortsatt kommer vara ansvariga för dina barn då det är de som placerat dem där. 

Tack för svar! Vad händer om jag flyttar också? Och hur långa brukar nätverksplacerinhar vara? Jag får väl fortfarande träffa barnen? 

Jag ammar fortfarande yngsta  men måste sluta nu, det känns hemskt. 

Ville säga också att det finns absolut inget missbruk från min sida iallafall, jag dricker inte ens alkohol. 

Svar på tråden Nätverksplacering i annan kommun?