• ceeciiliia100

Orkar inte mina barn

Jag är en desperat mamma. Jag och min man har 3 barn som är 3,5 och 7. Dom är underbara och jag älskar dom mer än allt men jag känner mej helt desperat. Mittenbarnet tar kål på hela familjen. Hen bråkar om precis allting vi ska göra varenda dag och har gjort hela sitt liv. Skriker så högt så jag är orolig för både min egen och syskonens hörsel. Är så trött på att vi inte kak göra någonting utan bråk. Kan inte hämta på förskolan utan att få släpa med hen hem. På det har detta har hen sovit kasst sina första 2 år och sen kom lillasyskon som inte heller sover på nätterna. Jag känner mej helt förtvivlad och skäms så otroligt mycket men jag klarar inte av hen mer! Vad gör man? Vart kan man få hjälp? Är orolig att ringa bvc och be om hjälp och sedan behöva gå till en psykolog för att få hjälp. Har aldrig möjlighet till barnvakt så har inte ens möjlighet att gå på sånt. Jag skäms så. Det är vi som skaffat dom och jag gör allt för mina barn men jag klarar inte av att uppfostra hen. Tycket så synd om de andra barnen som ska få ha så mycket bråk kring sig! 

• Svar på tråden Orkar inte mina barn
  • Anonym (Malin)

Sluta skämmas!

Barn är olika. Prata med BVC om hjälp, ni kanske behöver stöd och avlastningsfamilj. Ta tag i det på måndag, för hela familjens skull i allmänhet och din i synnerhet. 

Tills dess - var ute mycket, det brukar hjälpa bättre än skärmar är min erfarnet. 

Prata med äldsta barnets kompisar  och säg att ni behöver lite hjälp, kanske någon kan ta det barnet ett par extra timmar en dag eller två i sommar. 

Kanske finns det fler som kan ta de andra syskonen ett par timmar? 

Hade någon av mina barns kompisars föräldrar frågat hade iaf jag ställt upp ett par timmar. Vi har haft så ett par gånger med ett par familjer när vi har tagit varandras barn när livet skiter sig.  

• ceeciiliia100

Jag och pappan försöker dela upp barnen så mycket vi kan men det känns så hemskt att vi ska behöva lämna bort de andra barnen för att klara mittenbarnet. Det känns som dom inte får nåt fokus alls för att all tid går åt till hen. 
    Men ska försöka ringa bvc på måndag. Får se vad man kan få för hjälp..

• Anonym (Hmm)

Får mellanbarnet någonsin 100 % eget fokus av er föräldrar? Regelbundet? Jag tror att det är där felet ligger.

• ceeciiliia100

Ja vi ser till att ge 100% fokus regelbundet. Försöker en kvart till 20 min dagligen och sen längre stunder utöver det men det får vi inte till varje dag 

• Anonym (Hmm)
    ceeciiliia100 skrev 2023-07-08 00:25:04 följande:

Ja vi ser till att ge 100% fokus regelbundet. Försöker en kvart till 20 min dagligen och sen längre stunder utöver det men det får vi inte till varje dag 

Oj, alltså jag menar ett par timmar ostört ifrån syskonen, helst utanför hemmet, minst ett par gånger i veckan. Om ni vill få bukt på barnet så är det bara att ni börjar.
  • ceeciiliia100

Ja det vore ju guld värt att få till det. Men att lägga ett par timmar flera gånger i veckan kan vara svårt att få till när man jobbar heltid och har en man som jobbar helg. Plus träningar och matcher för äldre syskonet.. 

• Anonym (Louise)
    ceeciiliia100 skrev 2023-07-08 00:25:04 följande:

Tänk vilken skillnad det blir med ensambarn. Mitt barn får total uppmärksamhet hela helgen och alla vardagskvällar efter jobbet. Bara en rkvart om dagen skulle barnet aldrig klara av. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Louise) skrev 2023-07-08 00:35:24 följande:
    Tänk vilken skillnad det blir med ensambarn. Mitt barn får total uppmärksamhet hela helgen och alla vardagskvällar efter jobbet. Bara en rkvart om dagen skulle barnet aldrig klara av. 
    Hur tycker du att du hjälper TS? Menar du att hon ska adoptera bort 2 av barnen, eller vad?
  • ceeciiliia100

Jag ger ju barnet uppmärksamhet mer än en kvart om dagen. Det jag menade är att en kvart om dagen försöker jag ge 100% fokus på hen där inget annat får komma mellan och där hen får bestämma vad vi ska göra fullt ut 

Svar på tråden Orkar inte mina barn