• Kawa81

BIM Augusti 2023

Anonym (T) skrev 2023-07-30 19:48:27 följande:
    Jag blev gravid på andra ägglossningen efter MA som upptäcktes i februari. Är i v 20 nu. Håller tummarna ❤️
    Då är vi nära varann i tid 🤭, v18 här.. 
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-07 15:34:53 följande:

Vi försökte i 8-9 mån med dottern jag hade sjuuuka symtom varje månad med humörsvägningar, jätteömma bröst, molvärk, illamående, kissa ofta ja allt men? den månaden kag blev gravid hade jag inte ett enda symtom jag fick ont i brösten i v 8 hade vi inte aktivt försökt hade jag missat det, jag minns inte hur långt innan bim jag va men jag bara tog ett test en kväll och hoppade in i duschen när jag kom ut va det svagt positivt. 

Hur långt innan ägglossning kan man börja känna av äggstocken? Kan man känna att äggblåsorna börjar växa typ? Har ont i högersidan främst lite redan men inga älflytningar och är bara på cd5. 

Håller helt med dig, är min upplevelse också att när man blivit gravid har man fått helt motsatt symtom gentemot en typisk mensmånad..

Skrivs lite överallt att menssymtom å gravidsymtom är lika och kan misstas för varann men jag håller ente med öht..

Man ska nog inte läsa för mycket sådant å framförallt ente känna efter för mycket på allt för man kan då inbilla sig att något är nytt fastän det egentligen funnits hela tiden men kanske bara kommit vissa månader å man har bara ente lagt märke till det förrän när man först försöker bli gravid. 
    Alla är såklart olika men en solklar trait för mig t.ex är ett extremt lugn i förhållande till sådant som jag "normalt" kunde reagera på.. var så tydligt överraskande i min första graviditet som dessutom var en "hoppsan" 🤭 att när jag upplevde samma sak igen denna gången som inte var en "hoppsan" bara visste jag att jag var gravid..
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-07 16:32:10 följande:

Kawa precis! Jag har pmds så jag va så förvånad över att jag inte var på skithumör och gapa, skrek, va arg och hade ångest men det kom senare Dubbelt upp istället!

Du har så rätt så 🤭😂, det förändras senare definitivt 🤣, både me min första å nu med andra (v19 imorrn) har humöret slagit till ungefär i samma tidsperiod..
    Kan bli så fruktansvärt arg explosivt att t.om sonen min (15 år) reagerat å bara "mamma ditt humör har förändrats mot hur du brukar vara så nu märks det att du är gravid" 🙈
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-07 17:38:39 följande:
    // Tungan ute

Haha! Ja jag blir ju arg av min pmds så jag inte kan kontrollera mig men jag vet fortfarande vad jag gör om än att impulsförmpgan inte existerar men när jag va gravid svartna det verkligen för ögonen jag komplett tappa det, frågade sambon en dag när jag va gravid varför handtaget på stekpannan va lös hans svar va att jag va nära att ladda den i huvudet på honom men smällde den i bänken så hårt stt handtaget blev löst istället, då skämdes jag, hade och har inte ett minne av att det inträffade. 

En gång blev jag så arg på honom med att jag lufte ut honom utanför dörren, stängde och låste 

🤣🤣🤣 jävlar vilket humör.. strongt å kunna lyfta ut honom å låsa dörren.. 😂😂😂
    Jag känner med dig, impulskontrollen kan va på bristningsgränsen eller t.om obefintlig..
    Gjort likadant beträffande stekjärnet men hann hindra mig i sista sekunden å drämde det förbi honom me full kraft ner i golvet så det böjde sig som en tacobåt.. då blev jag lite rädd för mig själv..
    En gång när jag va gravid me sonen, tror jag va i femte månaden då, jag å sambon blev oense om nåt minns ente vad 🙈 blev jag såååå arg å sambon vägrade låta mig lämna lägenheten genom å ställa sig framför ytterdörren å försökte tala lugnt till mig, for jag istället ut på balkongen (2:a vån) å va halvvägs över räcket för å hoppa när han drog in mig igen.. 
    Det fick mig å tänka till ordentligt.. 

Har du märkt av om din pms/pmds blivit värre efter första barnet?, hade själv obefintligt med pms ifrån början (vass i humöret till naturen antar jag) men efter sonen blev det hästlängders skillnad å det tog mig flera år i inse sambandet.. 
  • Kawa81
    Horisonten skrev 2023-08-08 19:57:24 följande:
    Så jag är inte knäpp som tänker testa imorgon också då isåfall?? Känner mig bara dum om jag testar och de är negativt igen. Men jag mår så galet illa nu ikväll🥲
    Klart som fan du ska testa igen 😍, vilken vettig människa skulle låta bli liksom.. 😂🥰
    HEJA PLUSS!! 
  • Kawa81
    Anonym (Nidje) skrev 2023-08-09 16:43:58 följande:

Horisont:

De flesta ägg fäster på äl+9 och äl+10. Innan dess kan du omöjligt få positivt på graviditetstest. När ägget fäster tar det 1-2 dagar innan det syns på ett gravdititetstest. Säg då att ägget fäster på dag 9 och du börjar på hcg 5 så är det bara på hcg 10 på dag 11!

Visar mina positiva test (rfsu testa ofta). Obs att jag valt de foton där strecken syns som absolut bäst. På många foton syns det inte alls! Tror mitt ägg fäste dag 8.

Äl+9: La upp detta i Spökstreckstråden och fick då svar att det var negativt. Såhär bra syntes strecket bara om jag hade testet i starkt ljus!

Äl+10: Här börjar det synas mer 😊

Asså du måste ha en supersyn för jag ser inga streck alls.. 😂🤭
    Finns info att hitta som tydligt berättar att ägg som fäster senare än äl5-7 ofta resulterar i kemisk graviditet/tidigt missfall.. 
  • Kawa81
    Horisonten skrev 2023-08-09 17:15:16 följande:

Nu blir jag väldigt förvirrad och stressad. Är ju svårt och generalisera också. Vården utgår ju från samma på alla. Så med andra ord år de kört för mig då?? Jag vet ju inte exakt när ägget släppte. För om jag förstått rätt så släpper de 24-48 timmar efter positivt test? en del säger att man skall räkna från första positiva äl testet andra från starkaste så vet inte alls vilken äl dag jag kan vara på nu då ju?och inte bim heller. Fy känner mig förvirrad och ledde.  Så är kört för mig nu då när testet idag inte visade något. Jag läste samtidigt på CB hemsida att deras tidiga test inte alltid ens kan upptäcka hcg så tidigt som 5 dagar innan missad mens. Jag vet ju inte om de är 4-5-6 dagar innan eller så alls. 

Men har svårt och tro att alla dessa symptom är inbillning skingrades eller att jag vill: 

* Svullen som bara den och gått upp 1 kg
    * Ömma/stickande bröst som känns större
    * Börjar få mörkare vårtgårdar
    * illamående som kan vara ganska illa i mellan åt
    * Molande öm i magen
    * Drar/ilar i ljumskar underliv och så som foglossning lite värk
    * Trött
    * Huvudvärk
    * känslig i humör. Lätt till gråt och nedstämd 
    * Känslig för dofter i mellan 

I dem flesta fall är det faktiskt frånvaron av typiska symtom som brukar indikera graviditet då progesteron är det som rusar i taket först å främst vilket har en väldigt lugnande inverkan å man känner sig avslappnad, frånvaro av pms, lugn i humöret, frånvaro av humörssvängningar, trög mage/långsamma tarmar, mer energi, hungrigare än vanligt osv...
    Du nämner mörkare vårtgårdar redan, det är ju något som infaller först långt senare i en graviditet så det var något väldigt annorlunda.
    Hoppas för din skull att du får pluss dem kommande dagarna då du verkar väldigt känslosam och laddad i det här.. 🙏❤️
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-11 08:34:42 följande:

Är det ens möjligt att ha äl på cd 8-9?!

Absolut är det de, blev själv gravid i april i år å sista mensdagen var 13 april, äl 18 april 😊
  • Kawa81
    Anonym (T) skrev 2023-08-11 12:54:14 följande:
    Haha ja jag vet inte vad som pågick där. Men det gick ju bra ändå 🙃
    Det va samma sak för mig efter kub 😂 framflyttad 3dg vilket innebar äl två dagar innan mitt eget positiva ältest.. 
    Ser helknas ut i nc appen 🤭
  • Kawa81
    Anonym (Lo) skrev 2023-08-11 14:57:30 följande:

Jag har molande värk, blodtrycksfall och yrsel. Muntorrhet. Va illamående innan frukost. Fick innan frukost världens äckligaste o riktigt stora sura uppstötning. Har bim om 3 dagar och vet inte riktigt vad jag ska tro. Vill verkligen ta ett test idag men hur ska man kunna hålla sig och vilket märke och sort rekommenderar ni? Fick svagt blått streck på clearblue testa tidigt igår

Spännande 😍, jag hade ente kunnat hålla mig från å testa om jag var du å fått svagt streck igår 😂, clearblue ultratidigt digitalt är väldigt träffsäkert å borde definitivt ge svar idag med tanke på gårdagen.. mycket enklare också så slipper man tolka ev streck..
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-11 16:40:44 följande:
    Kawa81 oj det va snabba tag! Jag brukar ju inte ha äl alls verkar det mest som men provar inositol nu, har testat ältest i några dagar utan ökning dock rejäl minskning igår och idag!
    Onekligen 😂 men hade jag inte blivit framflyttad vid kub och utifrån mina egna ältest som visade positivt 20 april, nc satte ut äl 21 april så hade det blivit 8 dagar efter senaste mens..
    Blir intressant på RUL på tisdag å se om bf kvarstår eller de ändrar igen.
    Månaden innan jag plussa fick jag aldrig positivt ältest vilket aldrig hänt förut under den tiden vi aktivt försökte, dock mens som vanligt. Man har undrat mer än en gång om det haft något samband men högst troligt inte.

Förstår att det måste va frustrerande å aldrig riktigt kunna pinpointa äl men min erfarenhet säger att trots test kan det bevisligen ändå ske lite närsom.. Var i cykeln är du nu?
  • Kawa81
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-11 16:56:21 följande:
    Fråga om CBs digitala ÄL-test

Jag använder Clearblues digitala ÄL-test, dvs dom som visar en glad smiley eller en tom ring. Jag fick positivt igår kväll, imorse (det starkaste) och nu. Är det fortfarande från det första positiva ÄL-testet jag ska utgå ifrån? Och är det att ägget släpps 12-48 timmar från det första Positiva testet?
    Så länge du har positiva test så har ju inte ägget släppt än så skulle säga att du ska börja räkna 12-48h ifrån när det första negativa testet dyker upp.
  • Kawa81
    Sanlin90 skrev 2023-08-11 17:45:49 följande:

Kawa nu är jag på cd 9 fick en jätteökning i tempen idag men vaknade 2h tidigare men jag brukar ha lägre temp då, domnade sen om efter 20 min och vaknade vid vanlig tid då va tempen lägre men borde väll inte gå efter den då tempen alltid sjunker när jag vaknat och varit vaken ett tag men jag somnade ju om

Hade utgått ifrån den tidigare tempen då det går bra å ett spann på 2h bakåt samt framåt utifrån ordinarie uppvakningstid enligt nc. Efter du somnade om hade du ju heller inte en sammanhängande sömn om minst 4h så kör på första tempen, den är mest korrekt..
    Hoppas det går vägen för dig denna månaden 🙏, när tänker du börja testa? 🥰
  • Kawa81
    Chokladsemlan skrev 2023-08-11 15:32:41 följande:
    ÄGGLOSSNING! 
    Hej jag behöver eran hjälp!
    Jag hade min senaste mens (första dagen) 25 juli. 
    Jag tog ett ägglossningstest med clearblue advanced digital. 
    Den 3 augusti visade en cirkel alltså ingenting. 
    Den 4 augusti fick jag en smiley som indikerar på maximal fertilitet. Vilket jag förstår det som att det antingen är dagen innan ÄL eller att man har ÄL. 
    Jag testade igen den 6 agusti och det var en smiley.
    Testade igen den 8 och det var en smiley. 
    Tycker det är så konstigt så jag testade idag också 11 augusti och den indikerar fortfarande med en smiley. 
    Det är inte en blinkande smiley utan en ?fast? smiley. 
    Jag vet inte hur jag ska tolka det här. Är det någon annan som varit med om samma?
    Är testen opålitliga? 
    Är det något som är fel? 
    Är det normalt att få positivt 8 dagar i rad?
    Hur ska man veta när man har ÄL? 
    Tacksam för hjälp 🙏🏻
    Antingen är du gravid eller så har du något annat fysiskt tillstånd som ger dessa fasta smileys alternativt att där faktiskt är något fel på just din clearblue-enhet..
    Hade jag varit du hade jag börjat med ett gravtest först å främst.. din blödning kan ju ha varit nåt helt annat å somliga är låghormonare där det krävs lite längre tid innan test ger utslag därav testet med cirkeln..
    Nästa är att köpa nytt clearblueset å isåfall reklamera den du har om den nya visar något annat..
    Därefter om du varken är gravid eller om där inte är fel på din enhet så kanske du skulle kontakta gynekolog för vidare koll..
  • Kawa81
    Anonym (T) skrev 2023-08-11 20:02:27 följande:
    Nej, det är inte normalt att få positivt 8 dagar i rad. Men, när du har fått positivt ska du inte heller fortsätta testa så jag vet inte hur CB brukar bete sig om du gör det ändå.

Har du testat något med några vanliga stickor för att kolla hur de ser ut?
    Jag har provat å testa vidare, hade t.om två enheter under ett par månader 😂 så jag kunde testa dagen efter igen å följa upp flera dagar så fort testet låst upp sig igen.. det blev en tom cirkel efter 48h på resp test å alla därefter..
    Insåg sen att det gått något till överdrift me testandet å dessutom blev det dyrt så la sen ner alltihop.. 😂🙈
  • Kawa81
    Janbo skrev 2023-08-13 14:16:56 följande:
    Ja men med våra åldrar tänker jag automatiskt att det är trötta spermier som kanske dör efter en dag 😅 
    Jag brukar också ha samma, hade inte äl-sekret i tors/fre sedan kom det plötsligt igen igår. Tänk om ett ägg till har släppt? 😂
    Många ggr är det faktiskt precis tvärtom, dvs när par knappt haft sex eller bara fått till det en gång så smäller det till.. för bäst spermakvalitè säger information faktiskt varannan till vart tredje dag..
    Tidigare var vi jätteflitiga med å försöka pricka in exakt äldag, ha massa sex kring å på den dagen för å s.k "optimera chanserna" så man knappt orkade tänka ordet sex utan å bli helt avtänd 😂 men när vi släppte det där, slutade tänka så mycket, testa en massa å bara vara..
    Veckan vi blev gravida blev det sex en gång på söndagen å en gång på onsdagen.. Nc hade satt ut äl på fredagen vilket både temp å test bekräftat men senare ultraljud påvisade äl på tisdagen märkligt nog 😂
    Äl-sekret har jag registrerat  i nc för dagarna ons/tors men inget på vare sig tisdagen eller fredagen..
    Jag är 42 å mannen 48 så er ålder är ingenting alls, absolut mest hjärnspöken.. 🤭
  • Kawa81
    Janbo skrev 2023-08-13 17:16:32 följande:
    Tack för ditt svar 😅 Ja, man blir rätt mätt på det och stackars mannen känner att han inte orkar prestera längre (och då låser det sig helt).
    Jag blev gravid förra månaden och det blev tyvärr en kemisk graviditet. Jag är kontrollfreak och vill gärna ha koll på allt. Det var därför jag blev orolig nu att jag missar äl. Men det med spermakvallen visste jag inte.. 

Men konstigt att NC och testar visar äl en dag och UL sedan flera dagar tidigare 😮 

Vi får se hur detta går, förhoppningsvis lever de små rackarna några dagar och då kanske det faktiskt går vägen denna månad med (men förhoppningsvis hela vägen). Har du barn sedan innan? 😊
    😂 förstår det å vet alltför väl hur det känns så tänkte jag kunde dela med mig av min egen erfarenhet..

Ja jag har läst om det tidigare att du fick kemisk graviditet, riktigt trist 🙏
    var me om det själv med.. svagt plus på BIM å mens kom 2 dg senare..

Ja det var helt galet å man bara wtf liksom 😂 positivt ältest på torsdagen, tempökning mot helgen men fostrets strl på ultraljudet gav en bf som när jag sen lade den in i nc flyttades äl från fredagen till tisdagen 🤣 så det ser helt galet ut i appen nu me temp å allt..

Tycker ente du ska oroa dig, iaf åtminstone försöka låta bli 😂🙈 å istället ta ältest dagarna innan appen påvisar äl, har du möjlighet så tempa men annars bara njuta av varann å framförallt se till å ta bra hand om dig själv både fysiskt men främst psykiskt då även det påverkar kroppen.. 
    Vissa av våra hormoner som främjar fertiliteten aktiveras bara när vi sover i mörker t.ex så även det ägg du har i denna månaden gav du förutsättningarna för redan för tre månader sen vilket inte många verkar känna till.
    Vill du lära dig lite mer är Vulverine en fenomenal bloggare å föreläsare om kvinnokroppen, fertilitet, hormoner, livsstil osv..

Ja jag har ett barn sen tidigare, 15 år sen 😂 så blir en liten sladdis deluxe det här.. 🤭
    Har du barn sen tidigare?
  • Kawa81
    condii skrev 2023-08-20 18:19:27 följande:

Ni som tempar och har plussat, kan ni inte dela era grafer? 🤩

Plussade 2/5 😊 nu v20(19+5) 
    Slutade tempa för ett bra tag sen, blev bara nojjig av å fortsätta.. 🙈
  • Kawa81
    Mololo skrev 2023-08-23 20:05:30 följande:

Enligt äl, som blev en dag senare än tidigare cykler, så har jag bim på fredag på cykeldag 28. Men enligt mina senaste cykler som brukar vara väldigt regelbundna, så brukar jag få mens på cykeldag 26 eller 27.. Så jag vet inte riktigt om jag ska räkna bim i morgon eller på fredag?

I morgon är det äl+12. Tror ni ett vanligt graviditets test funkar då eller måste jag vänta tills det är 14 dagar efter äl? Har inga tidiga test hemma.. 🤔

Säger som (T), plussade också med vanligt test äl +12 så det torde visa särskilt som du själv säger att du brukar ha en regelbunden cykel.
    Håller tummarna!! 🙏
Svar på tråden BIM Augusti 2023