• amiilee

BIM Augusti 2023

Tog ut min spiral 19/5, fick direkt efter det bortfallsblödning och NC beräknade min första cykel till 33 dagar (ÄL CD19). 

Cykeln därefter missade vi ÄL då jag fick den CD 13 istället och cykeln blev 26 dagar. Gissar att första cykeln som kallas ?cykel 0? av NC är lite när kroppen ställer in sig efter. 

Nu är beräknad ÄL fortfarande CD 19 för denna cykel men man bör kanske tänka att det snarare är CD 13? Och att min cykel är 26 dagar? Konstigt att NC inte ställer in sig på det utan rättar sig efter första cykeln. Hade äggvitesekret igår men ej idag (CD11). Vi sexan varannan till var tredje dag nu för att inte missa? 

• amiilee
    AliciaNN skrev 2023-07-27 11:13:33 följande:

hejsan, ny här men tänkte hoppa in mest för att kunna dela den här tiden då det blivit ganska påfrestande så fort vi bestämde oss för det här, vill liksom att det ska lyckas direkt men det är mycket väntan och mycket berg och dal-bana? har försökt fyra gånger nu och fick mens igen igår, men känns som att försöken blivit halvdana för alltid något som kommer i vägen under ägglossningsdagarna..

Den här månaden ska vi försöka med ägglossningstester för mensen kommer alltid senare än vad jag trott och då antar jag att ägglossningen också var senare än vad jag trott? Har alltid haft väldigt regelbunden cykel på 28-29 dagar men sen vi började försöka är det numera 30 och tom. 33 dagar cykel, har svårt att ha koll nu och misstänker att vi missat ägglossningen också eftersom jag räknat med 28-29 dagar..

skriver in mig i listan här men gissar lite på BIM för jag vet faktiskt inte längre.

31/7-6/8 Sally101 - 1:a barnet, 2:a försöket
    1/8 Janbo - 1:a barnet, 3:e försöket
    1/8 Lavendel94 - 1:a barnet, 3:e försöket
    2/8 BeeHappy - 2:a barnet, 1:a försöket
    2/8 AloeVvera - 2:a barnet, 1:a försöket
    2/8 Jennjenn91 - 2:a barnet, 2:a försöket
    4/8 Riode - 1:a barnet, 1:a försöket
    4/8 Nidje - 2:a barnet, 3:e försöket
    5/8 SF123 - 2:a barnet, 1:a försöket
    5/8 Virrevarr - 2:a barnet, 8e försöket
    7/8 Summer13 - 3:e barnet
    8/8 Pälsboll - 1:a barnet, 3:e försöket
    9/8 Potatisbulle - 1:a barnet, 8:e försöket
    12/8 Lulu1987 - 1:a barnet, 8:e försöket
    12/8 Macbookpro - 1:a barnet, 3:e försöket 12/8 natalina1451 - 4:e barnet, 1:a försöket
    13/8 Horisonten - 4:e barnet, 1:a försöket
    13/8 Bär - 3:e barnet, 3:e försöket efter MF
    17/8 Alvedon83 - 7:e försöket efter MF
    19/8 Fruffe - 2:a barnet, 4:e försöket
    20/8 Bodbod - 1:a barnet, 5:e försöket
    20/8 Syskonförsök, 2:a barnet, försök 4 efter MF
    20/8 ggi123 - 1:a barnet, 12:e försöket
    21/8 Jaydess lover - 2:a barnet, 2:a försöket
    22/8 Ranin - 1:a barnet, 3:e försöket
    22/8 Barbrastreisand - 2a barnet, 12+ försöket
    23/8 Anna4732 - 2:a barnet, 2:a försöket
    25/8 Condii - 1:a barnet, 2:a försöket
    25/8 AliciaNN - 1:a barnet, 5:e försöket

Känner igen det där. Så jobbigt när man väl ?bestämt sig? så tar detta över all tankeverksamhet och man överanalyserar allt. Kram till dig, du är nog inte ensam att känna så.

• amiilee

Skriver in mig :) lite oklart när BIM är då jag en cykel hade 33 dagar och nästa 26 dagar (efter uttagen hormonspiral). NC räknar 18/8 men jag tror på både ÄL och BIM tidigare utefter föregående cykel. 

31/7-6/8 Sally101 - 1:a barnet, 2:a försöket
    1
    /8 Janbo - 1:a barnet, 3:e försöket
    1
    /8 Lavendel94 - 1:a barnet, 3:e försöket
    2/8 BeeHappy - 2:a barnet, 1:a försöket
    2/8 AloeVvera - 2:a barnet, 1:a försöket
    2/8 Jennjenn91 - 2:a barnet, 2:a försöket
    4/8 Riode - 1:a barnet, 1:a försöket
    4/8 Nidje - 2:a barnet, 3:e försöket
    5/8 SF123 - 2:a barnet, 1:a försöket
    5/8 Virrevarr - 2:a barnet, 8e försöket
    7/8 Summer13 - 3:e barnet
    8/8 Pälsboll - 1:a barnet, 3:e försöket
    9/8 Potatisbulle - 1:a barnet, 8:e försöket
    12/8 Lulu1987 - 1:a barnet, 8:e försöket

12/8 Macbookpro - 1:a barnet, 3:e försöket
    12/8 natalina1451 - 4:e barnet, 1:a försöket
    12/8-18/8 amiilee -  1:a barnet, 3:e försöket
    13/8 Horisonten - 4:e barnet, 1:a försöket
    13/8 Bär - 3:e barnet, 3:e försöket efter MF
    17/8 Alvedon83 - 7:e försöket efter MF
    19/8 Fruffe - 2:a barnet, 4:e försöket
    20/8 Bodbod - 1:a barnet, 5:e försöket
    20/8 Syskonförsök, 2:a barnet, försök 4 efter MF
    20/8 ggi123 - 1:a barnet, 12:e försöket
    21/8 Jaydess lover - 2:a barnet, 2:a försöket
    22/8 Ranin - 1:a barnet, 3:e försöket
    22/8 Barbrastreisand - 2a barnet, 12+ försöket
    23/8 Anna4732 - 2:a barnet, 2:a försöket
    25/8 Condii - 1:a barnet, 2:a försöket
    25/8 AliciaNN - 1:a barnet, 5:e försöket
  • amiilee

Tror ni alla har ÄL idag eller imorgon :) men ägget lever ju 24h ca så även om man har sex imorgon kan det ta sig. Håller tummarna!

• amiilee
    Macbookpro skrev 2023-07-29 15:49:12 följande:

När är bäst att ha sex i sin cykel? fick positivt ägglossningstest för två dagar sedan. har haft sex varje dag i en v nu  för att inte pricka fel haha. hade varit skönt med någon dags uppehåll snart hehe

Bra jobbat, haha! Spermierna kan ju leva upp till 5 d så 1-4 dagar innan ÄL och sen på ÄL och dagen efter. Tempat du och fått bekräftat ÄL? Tänker att ett pos ÄL-test inte är = ÄL utan en indikation att kroppen försöker ägglossa (vilket sannolikt sker inom 24 h efter pos test).

• amiilee

@condii (gick ej att citera dig)
    Har bara haft två tidigare cykler med NC och jag själv missade senaste cykeln då NC trodde ÄL var på CD 22 då den var det första cykeln (första cykeln efter hormonellt preventivmedel). Hade sannolikt CD 13 i andra cykeln. 

I denna cykel vågade jag inte riskera att missa en chans så vi började ha sex varannan dag kring cykeldag 8. Tog inga LH-tester då det bara stressar mig och min man. Imorse (CD 14) fick jag en temptopp så troligtvis var det som senaste cykeln och NC har korrigerat och flyttat ÄL närmare. Så om möjligt skulle jag försöka ha sex från dag 10 varannan till var tredje dag :) har dock förståelse för att man vill testa. Jag själv har haft en del oro att min partner ska tröttna på slutet att ha sex varannan dag och inte ?orka med?. Det har gått bra och viktigast att man är överens och pratar om det tror jag :) Lycka till!

• amiilee
    condii skrev 2023-07-31 17:48:06 följande:

Tog ett ÄL-test idag trots att det borde vara för tidigt (CD 8), och det ser ut såhär. Vad säger vi om det resultatet? 😅 Enligt instruktionen på förpackningen ska det ju tolkas som negativt, men många gånger när jag testat har jag inte ens sett en antydan av teststrecket. Förstår mig inte riktigt på dessa tester?

Kanske peakar om några dagar? Tycker det ser negativt ut (ska ju som du säger tolkas som neg om det bara är ett svagt streck). Skulle börja ha sex varannan dag för att inte missa ÄL :)
  • amiilee

Tror ni jag hade ÄL på CD 13? Den ligger förutsedd CD 15 men tempen ökade CD14. Behöver nog en dag till med högre temp för att den ska bekräfta, men vad tror ni? Pos LH CD 13 tidigt på morgonen. Lätt molvärk samma kväll men inte så mycket fertila flytningar denna cykel. 
  • amiilee

Ni som varit gravida tidigare - har ni märkt något med flytningarna innan BIM? Är ÄL +8 och har börjat få krämiga vita flytningar. Brukar inte ha så mycket flytningar efter ÄL. 

I övrigt känner jag typ ingenting!! Förra månaden kände jag alla möjliga symtom - molvärk, lätt illamående etc men var helt neg fram till BIM+3. Börjar känna att det är mindre och mindre sannolikt att det blev något denna månad. BIM är på lör nästa vecka,

• amiilee

@Macbookpro: har också BIM på lördag och känner inget! Är på ÄL + 9 idag. Ev trötthet men tänker att det är pga jobbade första veckan efter semester och nattjobb i helgen + slutat med kaffe. Håller tummarna för oss! Kommer nog försöka att inte testa förrän lör pga besvikelse förra gången. 

• amiilee

@Horisonten, ang NC. Jag fick också en bortfallsblödning direkt efter uttag av hormonspiral. Den första cykeln jag hade då blev totalt 33 dagar med ÄL på dag 21. Bekräftades både med temp och LH-test. De kommande cyklerna har dock varit mer ?normala?/liknar de jag hade innan spiral - haft cykel på 26 dagar med ÄL CD 13, väldigt punktligt. Detta gjorde att vi missade ÄL cykel 2 då jag trodde den skulle komma kring dag 20? så kroppen ställer om sig och appen visar fortfarande inte ?rätt? utan förutser någonstans mittemellan CD 13 och 21 nu Men jag tänker att vi börjar sexa minst varannan dag redan från CD 9-10! 

• amiilee

@condii, man behöver minst 2 eller om det är 3 dagar med tempohöjning för att bekräfta ÄL. Kännu som en ganska diskret höjning? Hur har det varit tidigare cykler? 

• amiilee

är det någon som fått mensen för tidigt någon gång? Blir lite orolig nu då jag har väldigt kort cykel. Förra var 26 dagar med lutealfas på 13 dagar. Nu fick jag precis mens två dagar tidigt och den blir då 24 dagar med lutealfas på 11 dagar (10 dagar enl NC men 11 enl FF, tror NC satt ut min ÄL en dag sent). 

Jag tog ut spiralen i maj och första cykeln var 33 och sen alltså 26 och sen 24 dagar? känns så kort?? Vad är riskerna? 

• amiilee
    Anonym (T) skrev 2023-08-10 20:28:47 följande:
    En för kort lutealfas (11 dagar eller kortare) är ofta sammankopplat med för låga progesteronnivåer. Det kan göra det svårare att bli gravid och betyder ofta att äggkvaliteten inte vad toppen heller eftersom gulkroppen inte producerar tillräckligt med progesteron. 

Här hittar du bra information om det: womensync.se/blogs/blogg/kort-lutealfas-sa-forlanger-du-den

Tack för svar! Hmm, tycker jag äter rätt hälsosamt, tar kosttillskott, normal viktig och försökt stressa ner och slutat med alkohol och kaffe.. kanske eftersläp efter hormonspiral? Kanske får kolla upp mina sköldkörtelvärden så att det inte är något knas.. 

• amiilee
    cutepenguin skrev 2023-08-10 21:07:58 följande:

Personligen tycker jag inte du ska oroa dig. 11-16 dagar anses relativt normalt att ha mellan ÄL och mens. Om du har under 8-9 kan det däremot vara bra att kolla upp det.

Jag själv har kort lutealfas då jag har 9-10 dagar. Men blev gravid på försök nr 1 (slutade i MA vecka 9) trots kort lutealfas. 🥰 

Tack för lugnande ord ❤️
Svar på tråden BIM Augusti 2023