• condii

BIM Augusti 2023

Hej, jag hoppas någon här kan lugna en orolig själ. Varning för lång text. 

Jag och min sambo har bestämt att försöka bli gravida. Vi har nu i juli månad försökt tajma sex med ÄL för första gången. Jag har använt mig av natural cycles sedan över ett år tillbaka och har insett att jag har en oregelbunden cykel, det svänger kraftigt mellan 31 till som mest vid ett tillfälle: 38 dagar. Trots detta upplever jag att natural cycles har gett mig rätt prognoser för när ÄL skett iom ökning i temperatur. Brukar även känna smärta i magen när jag har ÄL, men det känner jag inte varje gång.

Nu till det märkliga. Jag har i de senaste två cyklerna testat ägglossningsstickor (vanliga, billiga) och har lyckats identifiera en ökning av LH då. I juni hade vi sex runt ägglossningsdagen men det fanns ingen baktanke med det, dvs vi låg för vi var sugna, inte för att aktivt försöka bli gravida då. Mensen kom sedan den 27/6, och varade endast tre dagar (brukar ha mens i ca 5 dagar). Några dagar efter mensen började mina bröst ömma och svälla och så har det varit varje dag sedan dess, känner inte igen detta. Min kroppstemperatur ligger ca 0,5 grader över vad den normalt brukar ligga på, vilket gör att natural cycles nu i juli verkar ha svårt att detektera ÄL. Har inte haft någon kraftig temperaturökning heller. Prognosen har sagt att jag skulle ha ÄL ca 17-18 juli, och därmed köpte jag Clearblue ägglossningstest med dubbel indikator som jag började med den 10 juli (cykeldag 14). De första dagarna var testerna negativa. Därefter fick jag blinkande gubbe vilket jag blev glad över då jag tänkte att det är toppen att testerna följer min ÄL-prognos. Problemet är att jag efter det inte fick den fasta gubben, dvs Clearblue har väl då endast identifierat en ökning i östrogen men ej LH?? Testade i 10 dagar men med samma resultat och har nu gett upp. Vi har haft sex varje dag mellan CD 15-24 med undantag för dag 16 och 21, men börjar undra om jag inte ens haft någon ägglossning denna månaden. Så typiskt i sådana fall då detta är första månaden vi gått all in. 

Vad är det som händer med min kropp egentligen? Tänker på de ömmande brösten, uteblivna ÄL-symtom och högre kroppstemperatur? Har jag bara riktigt otur med hormonerna just denna månad? 

NC ändrar nu prognosen för min ÄL varje dag och idag är jag alltså på cykeldag 27. 

• condii
    Syskonförsök skrev 2023-07-23 12:41:18 följande:

Jag antar att du tagit grav test också och sett så du inte är gravid? (Då brukar ju ägglossningstest också egentligen ge positivt dock.)
    annars tänker jag att Du skulle kunna ha en månad utan ägglossning, alt. har du missat peaken. Kan du lägga in bild på denna månadens och förra månadens temp kurva?

Nej, inget gravtest då jag antagit att jag omöjligen kan vara gravid från förra cykeln iom mensen som kom. i nuvarande cykel är det väl fortfarande för tidigt? 

Så typiskt om jag inte hade ÄL just denna månad när vi satsat. Nåväl. Är mest rädd att det är något fel på mig iom oregelbundna cykler sedan tidigare. 

Bifogar bilder på nuvarande samt förra cykeln. Kan den lilla tempvariationen vid dag 19 denna cykel vara ägglossningen? 

• condii

Jag tog ett test idag och tyvärr var det negativt. Ändå märkligare är att min temp plötsligt störtdök till 36,09 idag (har ju legat runt 36,6-36,7 senaste veckorna). Fick magkramper under eftermiddagen och nu har jag fått vad jag antar är min mens, även om den inte riktigt ser ut som den brukar. Den är mer brun i färgen och en mindre mängd än vanligt. Har aldrig haft så kort cykel (28 dagar), NC har nu bekräftat min ägglossning cykeldag 15, vilket ju är precis innan jag började med ägglossningstesten och vi började ligga varje dag. :( 

Förstår ingenting och känner mig lite uppgiven.

Syskonförsök skrev 2023-07-23 12:41:18 följande:

Jag antar att du tagit grav test också och sett så du inte är gravid? (Då brukar ju ägglossningstest också egentligen ge positivt dock.)
    annars tänker jag att Du skulle kunna ha en månad utan ägglossning, alt. har du missat peaken. Kan du lägga in bild på denna månadens och förra månadens temp kurva?

• condii

31/7-6/8 Sally101 - 1:a barnet, 2:a försöket

1/8 Janbo - 1:a barnet, 3:e försöket
    1/8 Lavendel94 - 1:a barnet, 3:e försöket 

2/8 BeeHappy - 2:a barnet, 1:a försöket
    2/8 AloeVvera - 2:a barnet, 1:a försöket
    4/8 Riode - 1:a barnet, 1:a försöket
    4/8 Nidje - 2:a barnet, 3:e försöket 
    5/8 SF123 - 2:a barnet, 1:a försöket
    7/8 Summer13 - 3:e barnet
    8/8 Pälsboll - 1:a barnet, 3:e försöket
    9/8 Potatisbulle - 1:a barnet, 8:e försöket
    12/8 Lulu1987 - 1:a barnet, 8:e försöket
    12/8 Macbookpro - 1:a barnet, 3:e försöket 
    12/8 natalina1451 - 4:e barnet, 1:a försöket
    13/8 Horisonten - 4:e barnet, 1:a försöket
    13/8 Bär - 3:e barnet, 3:e försöket efter MF
    17/8 Alvedon83 - 7:e försöket efter MF
    19/8 Fruffe - 2:a barnet, 4:e försöket 
    20/8 Bodbod - 1:a barnet, 5:e försöket 
    20/8 Syskonförsök, 2:a barnet, försök 4 efter MF
    20/8 ggi123 - 1:a barnet, 12:e försöket
    21/8 Jaydess lover - 2:a barnet, 2:a försöket
    22/8 Ranin - 1:a barnet, 3:e försöket
    23/8 Anna4732 - 2:a barnet, 2:a försöket
    25/8 Condii - 1:a barnet, 2:a försöket
  • condii

Det finns säkert någon mer erfaren här om kan svara men jag har läst mig till att man kan få något som kallas nidblödning som uppstår när det befruktade ägget fäster i livmodern. Man kan även få något som kallas genombrottsblödning vilket är din vanliga mens som kommer pga att kroppen inte hunnit ställa om till gravidläge än. 

Lele88 skrev 2023-07-25 08:32:32 följande:

Verkar ha ramlat av listan här ser jag, men kanske lika bra då jag verkar ha fått plus, eller kanske missfall på gång..? är så förvirrad.

Hoppade över hit till augustitråden då min mens kom tidigare den 16/7.. men den betedde sig rätt konstigt. Var väldigt sparsam och mestadels brun. En av dagarna fick jag färsk blödning då jag satte in min menskopp. Men när jag tog ut den var det knappt en tredjedel och inte längre rött. I fredags 21/7 tänkte jag för säkerhetsskull ta ett gravtest då jag skulle iväg på festlighet hela helgen, men efter någon minut såg jag att det inte skulle komma något sträck så slängde det och kände mig dum.. har ju precis haft mens. Men under helgen kände jag mig konstig.. och igår hade jag sådana humörsvängningar och fatta inte varför det känns som jag har pms nu direkt efter mens?? Grävde innan läggdags upp graviditetstestet från soptunnan och ser ett svagt streck!? Hade precis kissat men tryckte ut några droppar och fick ganska snart ett svagt streck igen.. även idag ett streck tidigt på morgonen men ingen större ökning. Och digitalt säger gravid 1-2 veckor. Känns ju som missfall på gång, eller? Men så konstigt att pluset kommer efter blödningen? Någon som varit med om liknande? 

• condii

Vill också tillägga att det alltså kan dröja ett par dagar från att ägget fäster i livmodern tills att gravidhormonet som gör att du plussa på testet har ökat. :) 

Lele88 skrev 2023-07-25 08:32:32 följande:

Verkar ha ramlat av listan här ser jag, men kanske lika bra då jag verkar ha fått plus, eller kanske missfall på gång..? är så förvirrad.

Hoppade över hit till augustitråden då min mens kom tidigare den 16/7.. men den betedde sig rätt konstigt. Var väldigt sparsam och mestadels brun. En av dagarna fick jag färsk blödning då jag satte in min menskopp. Men när jag tog ut den var det knappt en tredjedel och inte längre rött. I fredags 21/7 tänkte jag för säkerhetsskull ta ett gravtest då jag skulle iväg på festlighet hela helgen, men efter någon minut såg jag att det inte skulle komma något sträck så slängde det och kände mig dum.. har ju precis haft mens. Men under helgen kände jag mig konstig.. och igår hade jag sådana humörsvängningar och fatta inte varför det känns som jag har pms nu direkt efter mens?? Grävde innan läggdags upp graviditetstestet från soptunnan och ser ett svagt streck!? Hade precis kissat men tryckte ut några droppar och fick ganska snart ett svagt streck igen.. även idag ett streck tidigt på morgonen men ingen större ökning. Och digitalt säger gravid 1-2 veckor. Känns ju som missfall på gång, eller? Men så konstigt att pluset kommer efter blödningen? Någon som varit med om liknande? 

• condii
    Grattis till er som fått pluss! 😊 

Så tydligen missade jag min ägglossning sist då den enligt NC var på CD 15(!) Har aldrig haft ägglossning så tidigt så började sexa för sent för att det skulle bli något.

Nu har jag haft min mens och funderar på hur jag ska tänka kring tester och ÄL denna cykel. Enligt natural cycles ska jag ha ÄL runt cykeldag 20, men med tanke på hur oregelbunden min cykel är känns det för riskabelt att lita på det. Har haft ÄL mellan cykeldag 15 och 25 hittills. 

Hur skulle ni göra i mitt fall? Jag tänkte använda både clearblue ÄL-tester och vanliga gröna stickor. När borde jag börja testa med vad och när ska vi börja ha sex och hur regelbundet för att inte riskera att missa igen? 

• condii

Tack! Ja det blir nog åtminstone varannan dag från nu och varje dag när det verkar som att ÄL är på gång. :) Ska lyssna mer på min kropp denna gång. Såhär i efterhand har jag insett att jag nog kände att ägglossningen var på gång sist men litade inte på den känslan då det var så tidigt i cykeln. 

Jag slösade 10 CB-tester senast och sa till mig själv efteråt att inte använda de igen men nu har jag ändå köpt nya. ???? 

Horisonten skrev 2023-07-30 17:38:52 följande:
    jag hade nog börjat och testa från dag 12 för att vara säker på att inte missa och framåt. Om du nu har så pass många test att du kan de. Annat ha sex varannan eller var 3 dag under hela cykeln och strunta i tester. 
  • condii

Tack för svar. :) 
    Låter rimligt att börja med varannan dag tycker jag, sen ska vi försöka få till varje dag när/om jag märker att ÄL är på gång. 

I förra cykeln hade vi sex varje dag från dag 15 till 24 med undantag för två dagar och då, framförallt mot slutet, var det jag som tappade suget. Iof inte så konstigt eftersom ÄL var över för länge sedan haha! Brukar normalt vara mer sugen runt ÄL-dagen. 

amiilee skrev 2023-07-30 17:59:20 följande:

@condii (gick ej att citera dig)
    Har bara haft två tidigare cykler med NC och jag själv missade senaste cykeln då NC trodde ÄL var på CD 22 då den var det första cykeln (första cykeln efter hormonellt preventivmedel). Hade sannolikt CD 13 i andra cykeln. 

I denna cykel vågade jag inte riskera att missa en chans så vi började ha sex varannan dag kring cykeldag 8. Tog inga LH-tester då det bara stressar mig och min man. Imorse (CD 14) fick jag en temptopp så troligtvis var det som senaste cykeln och NC har korrigerat och flyttat ÄL närmare. Så om möjligt skulle jag försöka ha sex från dag 10 varannan till var tredje dag :) har dock förståelse för att man vill testa. Jag själv har haft en del oro att min partner ska tröttna på slutet att ha sex varannan dag och inte ?orka med?. Det har gått bra och viktigast att man är överens och pratar om det tror jag :) Lycka till!

• condii

Åh, känner verkligen med dig! Ni får planera in mycket skoj och aktivitet så går tiden snabbare, men samtidigt viktigt att försöka njuta av nuet (och semester) också ☺️ Håller tummarna för er! 

Horisonten skrev 2023-07-30 18:55:38 följande:
    Jag förstår. Man vill ju vara säker och göra allt man kan för att lyckas för man vill så så gärna att de skall lyckas. Även om man gör allt så har man ju ingen makt och kontroll. De som är de värsta tycker jag. Men hoppas detta är eran tur nu☺️

Jag skall hantera de värsta nu den där 2 veckors tiden efter äl. Men har semester med sambon så hoppas att vi kan sysselsätta oss under tiden. Skall försöka hålla mig minst till 8 augusti men helst 9 om jag kan. Men vet ju hur svårt de är🙈🤣
Svar på tråden BIM Augusti 2023