Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Att vara Liberal är att vara Kluven

Att vara Liberal är att vara kluven. Ett gammalt citat jag kom ihåg från min tid tillsammans med en aktiv Folkpartist som det hette på den tiden. Själv var jag aktiv inom SSU och vad jag kommer ihåg så hade vi många intressanta diskussioner krig de frågor som var på tapeten vid den tiden.

Har inte varit politiskt aktiv på många år med självklart följer jag med och har åsikter som jag ibland delar med mig av. 

Är det någon gammal Folkpartist här som kan förklara den där kluvenheten för mig. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-22 14:30
    Finns det någon här som kan förklara vad som skiljer Liberalerna av idag mot Folkpartiet av igår?
    Då menar jag inte åldern utan ideal och politik.

• Svar på tråden Att vara Liberal är att vara Kluven
  • Tyra myra
    FredrikLiksom skrev 2023-07-06 16:22:12 följande:

Är det inte snarare: att vara Folkpartist är att vara kluven?

Om Folkpartiet, liberalerna, verkligen är liberaler får någon annan säga men jag är lite tveksam.

Ja, du har nog rätt. Kommer inte ihåg men ställer fortfarande frågan vad är det som är kluvet?
  • Tyra myra
    FredrikLiksom skrev 2023-07-06 18:11:08 följande:
    Vilket lag man håller på. Folkpartiet har Väl tänkt sig själva som ett mittenparti. Typ att de ska se båda sidor av saken. Jag tror liberalism handlar om att vilja lagstifta och reglera så lite som möjligt och det har folkpartiet tänkt sig är att vara i mitten.
    Ja, så kan det vara. men vari ligger kluvenheten? Att vilja ligga i mitten är ju en position, att vara kluven är väl något annat?
  • Tyra myra

Nu är min vän död sedan flera år och ibland undrar jag över vad han skulle ha tänkt om liberalerna av idag. 

För honom var just frihet under ansvar en ledstjärna., liksom motstånd mot all form av förtryck.  "Att låta alla blommor blomma" var lite av hans måtto. 

Hur mycket av detta finns kvar i liberalerna av idag tro?

Svar på tråden Att vara Liberal är att vara Kluven