Förstagångenpåfamiljeliv skrev 2023-07-06 10:45:26 följande:
Tack för alla svar! Jag blir genuint glad! Känns lite roligt i och med att det är första gången jag skriver här.
Jag håller med om att det inte är kul att behålla om ens man inte vill, men vi kommer komma fram till ett gemensamt beslut har vi bestämt. På så sätt tror jag det kommer kännas bäst för resten av livet.
Ja tre barn är mycket men det kände jag redan med två. Nu känner jag absolut att det är hanterbart, man vänjer sig. Tror fem också skulle kännas väldigt mycket, speciellt i början innan alla vant sig.
Wow, väldigt imponerande med 5 barn på 3,5 år! Hur orkade ni med nätterna? Ammade du? Hur var det att vara ute med alla fem själv? Är ju i såfall första gången för oss med tvillingar så det undrar jag lite över hur det skulle vara?
Gemensamt, betyder det också att han har rätt att säga att han inte vill ha fler barn och att du kan lyssna på det, likväl som han visar att han kan lyssna om du vill ha fler barn? Jag förstår inte hur du kan överväga att behålla under era omständigheter. Ja, allt går om man vill och kan ta en ekonomisk smäll om det skulle bli så, det betyder inte att det är ett bra beslut.
Det här var oplanerat, alltså är det barn som ni inte aktivt ville ha och kan lika gärna se till helheten istället för att utgå från att behålla bara för att du råkat bli gravid. Låter hårt förstår jag men abort är faktiskt inte det värsta alltid. Och fundera på hur ni ens kunde hamna i denna sits så ni slipper det i framtiden. Din man borde definitivt fundera på sterilisering eftersom det är han som verkar ta detta hårdast.
Försök gärna ta in hans perspektiv också. Han säger att han skulle gå under om ni behåller. Vifta inte bort det som en del gör i tråden med att det säkert går bra ändå, utan respektera vad det skulle kunna göra med honom, med er relation, med er familj.
Man borde inte alltid behålla bara för att man råkat bli gravid.