• Hedda04

Sol och bad på jullovet

Hej! Tänkte åka med dottern på jullovet på lite semester. Inte Thailand pga för lång flygresa och för dyrt. Har ni några bra tips? 

• Svar på tråden Sol och bad på jullovet
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 18:43:10 följande:
    Vi lär ju alla hamna där med tanke på hur tanklöst mänskligheten beter sig. Men skit i framtiden, bara man får sangria på all inclusive medan ungarna är inlämnade på bamseklubb. Allt på ett hotell som städas av personal som är så underbetalda att de behöver rådda tre jobb parallellt och drivorna av plastsopor skyfflas undan så turisterna inte ser dem.
    Jag skulle aldrig komma på tanken att resa med småbarn, hur skulle jag kunna få en kul semester då?
    All inclusive däremot, det säger jag inte nej till.

Ät gräs du, och låt oss andra njuta av livet.
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 18:40:20 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att flyga för att uppleva något så banalt och själadödande som sol och bad. 
    Nej men stanna där du är, inga problem. 
    Skulle aldrig falla mig in att sitta hemma och frysa en hel vinter när man kan dricka sangria i den ljumma vinden.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (resenär) skrev 2023-07-04 18:47:07 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att resa med småbarn, hur skulle jag kunna få en kul semester då?
    All inclusive däremot, det säger jag inte nej till.

Ät gräs du, och låt oss andra njuta av livet.
    Jag tror jag njuter mer av livet än de som bara följer strömmen.
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 19:37:56 följande:
    Det tror jag visst att du tror, och varje upplevelse är personlig.
    Jag skulle dö av tristess.
  • Hedda04
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 19:37:56 följande:
    Om du på riktigt vill påverka andra människor att tänka mer på miljön väljer du ett väldigt kontraproduktivt sätt; genom att nedvärdera och vara oförskämd. Tveksam till om du "njuter av livet". Människor som gör det brukar ej vara bittra och otrevliga.
  • Anonym (resenär)
    Hedda04 skrev 2023-07-04 20:09:33 följande:
    Om du på riktigt vill påverka andra människor att tänka mer på miljön väljer du ett väldigt kontraproduktivt sätt; genom att nedvärdera och vara oförskämd. Tveksam till om du "njuter av livet". Människor som gör det brukar ej vara bittra och otrevliga.
    Jag vill inte påverka någon, var har du läst det?
    Var och en får göra som de vill, så länge de inte bryter mot lagen.

Du får gärna tro att jag har ett miserabelt liv om då så önskar. Det har jag inte, tvärtom.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (resenär) skrev 2023-07-04 20:04:23 följande:
    Det tror jag visst att du tror, och varje upplevelse är personlig.
    Jag skulle dö av tristess.
    Då av tristess för att du inte får uppleva generisk all inclusive?
  • Anonym (Fy fan)
    Hedda04 skrev 2023-07-04 20:09:33 följande:
    Jag erkänner, jag har en dålig dag. Det är en självskadebeteende att gå in här och läsa. Men du behöver inte vara orolig. Jag kommer må bättre och ha ny energi i morgon och jobba stenhårt för att försökta förändra världen på riktigt till det bättre. Trots att det finns sådana som ni som totalt skiter i vad som händer med planeten. Sen har jag snart semester och då ska jag ut och uppleva naturen, på ett hållbart sätt, med unika upplevelser.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (resenär) skrev 2023-07-04 20:34:28 följande:
    Jag vill inte påverka någon, var har du läst det?
    Var och en får göra som de vill, så länge de inte bryter mot lagen.

Du får gärna tro att jag har ett miserabelt liv om då så önskar. Det har jag inte, tvärtom.
    Det är en jäkligt låg ribba du har för vad som är okej. Jag förstår att man inte bryr sig om naturen och klimatet om man dessutom är totalt utan moral och sociala koder utan enbart drar gränsen vid vad som är och inte är lagligt.
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 21:11:30 följande:
    Det är en jäkligt låg ribba du har för vad som är okej. Jag förstår att man inte bryr sig om naturen och klimatet om man dessutom är totalt utan moral och sociala koder utan enbart drar gränsen vid vad som är och inte är lagligt.
    Kram på dig, glöm inte att andas.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (resenär) skrev 2023-07-04 21:16:22 följande:
    Kram på dig, glöm inte att andas.
    Brukar den gamla nödlösningen att försöka dölja bristerna i den egna argumentationen med att klappa motparten på huvudet funka bra för dig?

Du vet att du agerar fel. Att du är självisk och prioriterar den egna snabba tillfredsställelsen framför det som gör verklig nytta för samhället. Känns det bra? Jag antar att du inte har barn men om du har det - kan du se dem i ögonen och säga att de kommer få ett bra liv?
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 21:37:01 följande:
    Brukar den gamla nödlösningen att försöka dölja bristerna i den egna argumentationen med att klappa motparten på huvudet funka bra för dig?

Du vet att du agerar fel. Att du är självisk och prioriterar den egna snabba tillfredsställelsen framför det som gör verklig nytta för samhället. Känns det bra? Jag antar att du inte har barn men om du har det - kan du se dem i ögonen och säga att de kommer få ett bra liv
    Ok, ett sista svar ska du få sen är det tack och adjö. Så du vet, jag ger dig sista ordet om du känner att du behöver det.

Du får ta mitt avslut precis som du så önskar, precis som du får leva ditt som du vill. Det är din ensak. 
    Och hur jag lever mitt är min ensak. Även om du har svårt att förstå det.

Du får gärna vara miljö- och/eller klimataktivist, men du kan inte begära att alla andra ska nicka och hålla med dig.

Vi är många, många som flyger söderut flera gånger varje år, och ingen aktivist kan få oss att sluta med det. Det är livskvalité förstår du. För mig. Och många andra som gör samma val.

Jag agerar inte fel. Jag kan sitta här och gapa om att du agerar fel, men jag är inte som du. Utan jag kan förstå att andra väljer en annan väg.
    Det borde du försöka dig på. Det skulle spara mycket energi för dig.

Ja, det känns väldigt bra kan jag lova. Och mina ungar har precis lika lite emot resande som jag. De är numera vuxna och reser på egen hand. Den ena åker till Thailand då och då,  själv nöjer jag mig med Grekland, Spanien eller liknande. Inklusive kanarieöarna.

Så ja, självklart kan jag se dem i ögonen. Och ja, de har bra liv. Den ena är gift och har två barn. Den andra är lite yngre men sambo.

Vi är livsnjutare. Vi orkar inte med klimat- eller miljöpredikanter/aktivister. Vi småler mest lite i smyg åt er frenesi.

Så, nu får du gärna sista ordet om du vill.

Tack och hej.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (resenär) skrev 2023-07-04 22:01:32 följande:
    Ok, ett sista svar ska du få sen är det tack och adjö. Så du vet, jag ger dig sista ordet om du känner att du behöver det.

Du får ta mitt avslut precis som du så önskar, precis som du får leva ditt som du vill. Det är din ensak. 
    Och hur jag lever mitt är min ensak. Även om du har svårt att förstå det.

Du får gärna vara miljö- och/eller klimataktivist, men du kan inte begära att alla andra ska nicka och hålla med dig.

Vi är många, många som flyger söderut flera gånger varje år, och ingen aktivist kan få oss att sluta med det. Det är livskvalité förstår du. För mig. Och många andra som gör samma val.

Jag agerar inte fel. Jag kan sitta här och gapa om att du agerar fel, men jag är inte som du. Utan jag kan förstå att andra väljer en annan väg.
    Det borde du försöka dig på. Det skulle spara mycket energi för dig.

Ja, det känns väldigt bra kan jag lova. Och mina ungar har precis lika lite emot resande som jag. De är numera vuxna och reser på egen hand. Den ena åker till Thailand då och då,  själv nöjer jag mig med Grekland, Spanien eller liknande. Inklusive kanarieöarna.

Så ja, självklart kan jag se dem i ögonen. Och ja, de har bra liv. Den ena är gift och har två barn. Den andra är lite yngre men sambo.

Vi är livsnjutare. Vi orkar inte med klimat- eller miljöpredikanter/aktivister. Vi småler mest lite i smyg åt er frenesi.

Så, nu får du gärna sista ordet om du vill.

Tack och hej.

Tack för den tydliga beskrivningen av massans själviska ignorans. Jag vill klargöra att jag inte är aktivist. Jag söker inte följare på instagram och jag limmar inte fast mig på motorvägar. Jag möjliggör omställningsprojekt genom att koppla ihop entreprenörer med finansiärer för att driva på den innovation som krävs för att det ska finnas några stränder kvar för dina barnbarn att steka sig vid. Så varsågod gör det.

Jag och min man driver också ett småskaligt jord- och skogsbruk. Jordbruket för att vara självförsörjande och skogsbruket för att öka artrikedomen i våra marker och tillgängliggöra dem med målet att skapa förutsättningar för ett naturreservat. Jag gissar att du är fullständigt ointresserad av naturupplevelser så den delen kanske du skiter i. 

Svar på tråden Sol och bad på jullovet