• Hedda04

Sol och bad på jullovet

Hej! Tänkte åka med dottern på jullovet på lite semester. Inte Thailand pga för lång flygresa och för dyrt. Har ni några bra tips? 

• Svar på tråden Sol och bad på jullovet
  • Anonym (Stig helmer)

Folk kan gnälla & säga vad dom vill men jag skulle sikta på någon av kanarieöarna. ca 5 tim flyg och faktiskt det bästa "nära" du kan finna på vintern. Bättre än Malaga/Marbella. 
    Visst allt är slitet och mycket är övergivet, men om det är värme & inte riskera att bli sjuk ni är ute efter så kolla där. 

• Cereal Killer

Södra Florida är väldigt trevligt på vintern, men det tar nästan längre tid att ta sig dit än till thailand. Rätt dyrt är det också. Vill man ha något närmare men samtidigt ha badväder så är det ju Mellanöstern, Afrika och Kanarieöarna som finnas att välja på och då skulle jag säga att kanarieöarna helt klart är trevligast. 

Annars kring medelhavet. De spanska kusterna, sydfrankrike, Italien. Hur bra väder det blir beror då lite på tur, det kan vara 20 grader eller lite över på dagarna men också kring 15 eller lite under. En stor skillnad mot på sommaren är att kvällarna är mörka och rätt kalla. Men det ju är samtidigt ljusare och varmare där än det är i Sverige i december. 

• Anonym (resenär)

Teneriffa, en underbar plats i solen.
    Själv åker jag till norra delen av ön, till en mindre ort som heter Las Calestillas. Även Candelaria är helt underbart.

Den södra, turistinvaderade delen av ön däremot känns mest jobbig.

• Hedda04
    Anonym (Stig helmer) skrev 2023-07-03 19:53:35 följande:

Folk kan gnälla & säga vad dom vill men jag skulle sikta på någon av kanarieöarna. ca 5 tim flyg och faktiskt det bästa "nära" du kan finna på vintern. Bättre än Malaga/Marbella. 
    Visst allt är slitet och mycket är övergivet, men om det är värme & inte riskera att bli sjuk ni är ute efter så kolla där. 

Ja Kanarieöarna funderar jag på
  • Hedda04
    Cereal Killer skrev 2023-07-03 20:47:25 följande:

Södra Florida är väldigt trevligt på vintern, men det tar nästan längre tid att ta sig dit än till thailand. Rätt dyrt är det också. Vill man ha något närmare men samtidigt ha badväder så är det ju Mellanöstern, Afrika och Kanarieöarna som finnas att välja på och då skulle jag säga att kanarieöarna helt klart är trevligast. 

Annars kring medelhavet. De spanska kusterna, sydfrankrike, Italien. Hur bra väder det blir beror då lite på tur, det kan vara 20 grader eller lite över på dagarna men också kring 15 eller lite under. En stor skillnad mot på sommaren är att kvällarna är mörka och rätt kalla. Men det ju är samtidigt ljusare och varmare där än det är i Sverige i december. 

Tex Egypten känns för riskabelt nu pga de har gått bananas på Sverige i den muslimska världen pga Koranbränningarna. Kan bli terrorattentat 
  • Krocko

Vi åkte till kanrieöarna, Puerto Rico, julen 2019, det var den bästa julen jag haft! Inte särskilt dyrt eller mycket folk heller. Där skulle jag vilja tillbringa varje jul TomteSolig

• Anonym (Fy fan)

Helt obegripligt att man vill göra något så meningslöst och miljöskadligt som en sol- och badresa. 

För att klara klimatmålen kan vi svenskar i framtiden (dvs då det flygs med moderna flyg med biobränsle) inte flyga mer än en mellandistansresa vartannat år. Allt utöver det så släpper vi ut mer än den andel som finns tillgänglig inom ramen för målen. Att slösa den resan på Kanarieöarna, men den miljöförstöring, människoexploatering och slitage som sker där är komplett tanklöst. Men hoppas ni får kul med alla andra vita sälar som ligger där och fräser i värmen medan planeten brinner upp.

• Krocko
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 11:54:24 följande:

Helt obegripligt att man vill göra något så meningslöst och miljöskadligt som en sol- och badresa. 

För att klara klimatmålen kan vi svenskar i framtiden (dvs då det flygs med moderna flyg med biobränsle) inte flyga mer än en mellandistansresa vartannat år. Allt utöver det så släpper vi ut mer än den andel som finns tillgänglig inom ramen för målen. Att slösa den resan på Kanarieöarna, men den miljöförstöring, människoexploatering och slitage som sker där är komplett tanklöst. Men hoppas ni får kul med alla andra vita sälar som ligger där och fräser i värmen medan planeten brinner upp.

Kära nån då, har du vaknat på fel sida DrömmerSkål
  • Hedda04
    Anonym (Fy fan) skrev 2023-07-04 11:54:24 följande:

Jag är vegetarian, kör ej bil och ej varit på flygresa på 7 år. Jobbat och gnetat. Samtidigt som hycklande välbeställda människor flyger kors och tvärs för att inte tala om hur människor i twx USA och Mellanöstern nyttjar flyg och stora bilar. Så håll truten tack.
  • Hedda04
    Krocko skrev 2023-07-04 11:26:04 följande:

Vi åkte till kanrieöarna, Puerto Rico, julen 2019, det var den bästa julen jag haft! Inte särskilt dyrt eller mycket folk heller. Där skulle jag vilja tillbringa varje jul  // TomteSolig

Var det varmt I havet?
Svar på tråden Sol och bad på jullovet