Inlägg från: Anonym (Aurora) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aurora)

Grannens ensamma kanin :(

Kaniner behöver inte ha sällskap,  tex hanar slåss ofta, med svåra skador som resultat.
    Jag har haft kaniner i många, många år och min erfarenhet är att om två eller flera kaniner trivs tillsammans är det ultimat, då har de stor glädje av varandras sällskap.
    Men alla kaniner trivs inte med varandra, och en del kaniner trivs bäst ensamma.
    Kaniner måste ha fri tillgång till färskt hö/gräs och färskt vatten.     Och givetvis få komma ut ur sin bur varje dag.
    Jag undrar hur du kan ha sån stenkoll på vad dina grannar gör?
    Har ni någon kamera som spelar in, eller hur kan du veta exakt när kaninen får mat, vatten, komma ut, kel osv? 

• Anonym (Aurora)

Kontakta Länsstyrelsen om du misstänker att kaninen far illa.
    Fortfarande så har jag svårt att tro att du trots öppet köksfönster och föräldraledighet har sån stenkoll på dina grannar, men säger du att du har sån koll så har du väl det...
    Du skrev inte i TS att det är "en ensam man i 35-årsåldern vars största hobby verkar vara att titta djupt ner i flaskan" som har hand om kaninen, men stämmer det enligt dina iakttagelser så har du ju ännu större anledning att kontakta Länsstyrelsen. 

• Anonym (Aurora)
    Citronella skrev 2023-07-04 03:12:50 följande:
    Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
    Nej det är inte lag på att ha minst två kaniner ihop.
    Du blandar nog ihop med marsvin. 
  • Anonym (Aurora)
    Citronella skrev 2023-07-05 10:24:17 följande:

Nej, jag pratar om kaniner. Här kan du läsa själv. 

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/kaniner

Har du själv läst länken du postade? 
    Enligt din egen länk är det ingen lag på det.
     Som sagt, kaniner ska helst inte ska vara ensamma, men undantag finns,  tex okastrerade hanar och kaniner som inte trivs med andra kaniner.
    Hur som helst finns det ingen lag alls att på att kaniner inte får vara ensamma. 
Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(