Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Grannens ensamma kanin :(

Om den inte har fri tillgång på hö och vatten ska du anmäla grannarna till länsstyrelsen. Eller ta över kaninen och ge den mycket tid men inte säkert att en kompis skulle accepteras.

• Anonym (V)
    Lilalampa skrev 2023-07-02 23:13:40 följande:
    Jo.. tänkte också på att om den varit ensam länge kanske den inte vill ha sällskap. Och jag har småbarn. Ingen aning om den bits. Kan knappast vara van med människor. Tänk att aldrig bli klappad eller gosade med. Bara vänta i buren på att dö :'(
    De flesta kaniner går bra att vänja vid människor, men inte alla vill bo med andra kaniner :)
  • Anonym (V)
    Citronella skrev 2023-07-04 03:12:50 följande:
    Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
    Nej, man måste inte ha två tillsammans även om jag då skulle ha två bredvid varandra.
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 10:54:35 följande:
    Och sen lämna tillbaka den till en miserabel situation?
    Nej, anmäl till djurskyddet.
    Det brukar vara det smidigaste alternativet= i slutändan vill folk som tröttnat på sin kanin aldrig ha tillbaka.
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 11:34:05 följande:
    Stämmer säkert i de flesta fall, men att lämna tillbaka kaninen när den vant sig vid att bli ompysslad och älskad... det vore katastrof för den.

Klart det vore men jag ser det inte som troligt. Brukar vara lätt att köpa loss djur för liten summa när personen vant sig vara utan "besväret".

• Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 11:43:52 följande:
    Jag hoppas att du har rätt om ts skulle följa rådet.

Har själv haft djur i över 30 år och när jag skilde mig för några år sedan så gav jag bort min rashund helt gratis för att den skulle slippa att bo i en lägenhet jämfört med den trädgård jag lämnade.
    Allt för hundens skull.
    Bör tilläggas att jag gav bort till en person jag känner väl och som är lika hundvan som jag, plus har tid, utrymme och kompisar till "min" hund.

Svårt att veta alla detaljer om ev skick på kaninen men tänker i att det är bättre än att anmäla om TS ändå kan tänka sig att ge kaninen ett hem. Mött liknande fall där kaninerna blommat upp vid nytt hem.

Omplaceringar är inte alltid fel om det är för djurets bästa :)

Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(