Inlägg från: Elanus |Visa alla inlägg
  • Elanus

Posta din AI-konst!

Men riktigt kul idé Aniiee!

• Elanus
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-13 18:10:49 följande:
    Men oj har du hittat Gullan, vad glad jag blev!!! Var så orolig då hon sprang bort, folk kan vara så elaka mot försvarslösa små hundvalpar. Men Gullan är ju så söt och rar, och hon biter aldrig! Bara nafsar lite lekfullt. Gud, vad glad jag blev nu. Är hon oskadd?
  • Elanus
    Aniiee skrev 2023-07-13 22:29:53 följande:
    Inte så klara ändå, då du har rätt på ettan men fel på tvåan, även om den kunde vara rätt. Saker kan ju passa in på flera saker, det är sant. Du måste längre bak i tiden än Dan Andersson för den.

Och, ja, resten är lite knepiga. Återkommer någon gång i natt med avslöjandet. 
    Jag var visst lite för självsäker där! Tror jag måste ge upp med de fyra övriga om du inte vill ge mer ledtrådar.
  • Elanus
    Eurydike skrev 2023-07-17 19:49:55 följande:
    Hade gärna spelat mot de där söta rackarna, men någonting säger mig att de är ruskigt bra på schack och att spelet hade blivit en katta-strof för min del 😻😅
    Mycket möjligt. Och även om man var så bra på schack att man hade en chans, skulle inte jag åtminstone våga vinna mot den svarta katten 🙀
  • Elanus

Jag bad chat gpt skriva en barnbok för 3-4 åringar och generera promts för AI genererade illustrationer.

Tyvärr har jag inte trots upprepade försök lyckats ladda upp alla bilderna med familjelivs buggiga användargränssnitt, så jag klippte mycket proffesionellt ihop text och bilder till en ända bildfil. Hoppas den är läslig.
  • Elanus
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-17 20:55:03 följande:
    En fin liten berättelse med trevliga bilder.
    Chat gpt är ju inte känd för sina skönlitterära förmågor, men den här korta berättelsen skulle antagligen gå hem hos mången treåring. Jag är nästan lite imponerad. Jag är inte riktigt lika imponerad över promterna för illustrationerna, där har chat gpt nog missförstått något. Så här ungefär såg varje promt ut:

"Kära DALL-E, kan du skapa en varm och kärleksfull scen där en familj kramas och ler lyckligt tillsammans? Låt det vara en glädjefylld avslutning på vår lilla bok om Lilla Fågelns Äventyr."
  • Elanus
    Aurora Borrealis skrev 2023-07-18 14:57:03 följande:
    Wow! Vad hade du för prompt här på dessa jättefina katter?

Jag ville mest bara blanda ihop väldigt udda saker i en scen där de inte alls hör hemma:

Photo of beautiful black cat with pineapple crown, geen eyes and pink dress playing chess in a dark library, dramatic cinematic photo

Photo of Garfield cat with pineapple hat playing chess in a dark library, cinematic photo
  • Elanus
    Anonym (Jm) skrev 2023-07-19 18:34:52 följande:

För mig som är helt okunnig inom AI och ai-konst. 

kan ngn förklara vad det är? vad har man från början att jobba med? 

AI-konst är egentligen i den här bemärkelsen ett lite missvisande namn på ett fenomen som ju de facto inte kan anses vara konst om man inte är väldigt liberal med definitionen av begreppet. Det är frågan om AI-genererade bilder, alltså bilder som är skapade av artificiell intelligens (vilket också är ett lite missvisande namn, intelligensimitation skulle kanske vara ett mer passande namn).

AI:n är tränad på att skapa bilder utifrån en skriftlig beskrivning som användaren ger. Om du skriver "Rembrandt painting of a dog driving a car" skapar den en sådan bild som utifrån dens träning sannolikt beskriver samma sak som din text. I detta fall troligtvis en bild som stilmässigt liknar Rembrandts målningar föreställande en hund vid ratten i en bil. AI:n är ju inte medveten och funderar inte på hur den skall framställa bilden, allt skapas bara utgående från vad som mest sannolikt ger en korrekt avbildning av den promt du skrivit.

Det finns alltså ingen konstnär, ingen medvetenhet som skapar ett verk, varför AI-konst som sagt är lite missvisande ord. Sen är det förstås fullt möjligt att skapa konst där AI på något sett finns med i verket.
  • Elanus
    Anonym (Jm) skrev 2023-07-19 18:34:52 följande:

För mig som är helt okunnig inom AI och ai-konst. 

kan ngn förklara vad det är? vad har man från början att jobba med? 

Aniiee skrev 2023-07-19 19:22:08 följande:
    Du behöver ingenting utom lite fantasi att skriva en prompt.

Gå in på länken i TS. Mitt på sidan som kommer upp står det "Try demo",klicka på den eller bara scrolla ner, ibland är knappen lite buggig. Då kommer du komma till en bit på sidan som ser ut så här:

Hoppas det syns, det är ju mest vitt, grått och svart.....Ignorera den orangea symbolen på mitten, jag var tvungen att ta bilden mitt i en process för att få bort bilderna.

I Översta boxen står det "generate promt". Det är den som är mest intressant. Där kan du skriva in väldigt simpelt, eller mer komplext. I princip vad som helt kan du skriva in, och du kan lägga till saker som stilar. Det fungerar bäst på engelska, men det går på svenska också.

Här är två versioner av en prompt och resultatet av de, observera skillnaden i den översta boxen:

För att testa och leka lite kan du testa att skriva in till exempel en textrad från en sång och se vad som händer. Om du inte är nöjd med resultatet kan du bara trycka på Generate Image igen och få nya bilder.

Testa! Ha kul! Posta resultatet.

Det här var ju förstås ett mer hjälpsamt svar än mitt och jag skriver gärna under på sista raden. Testa och ha kul! ☺️
  • Elanus
    Aniiee skrev 2023-07-19 19:46:46 följande:
    Skillnaden mellan praktiskt och teoretiskt tänkande =P
    Ja, jag insåg ju när jag läste ditt svar att jag lät mer som en AI språkmodell än en social varelse 🤦
  • Elanus

Jag hoppas detta inte blir för offtopic, då det huvudsakligen är AI-genererad text. Jag har bett ChatGPT skriva en fantasy roman. Den var lite motvillig och föreslog att jag anlitar en författare men jag lyckades övertala den att skriva kortfattade kapitel. Jag använder stycken ur texten som promt för illustrationer, med tillägget "fantasy ink drawing".

Jag postar här prologen. Utöver den finns tio kapitel och en epilog. Om ni vill läsa resten av "romanen" lägger jag gärna ut den ett kapitel i taget ☺️

Prolog

I en värld skapad av glömda tiders visdom och övernaturlig förundran, där skuggor dansar i skymningen och stjärnor lyser som tusen oskrivna berättelser, tar en episk saga sin början. Ur den dunkla dimman av tidens gång framträder ett land vars namn blott viskats i svunna tiders legender ? Aeloria.

I Aeloria, där gränserna mellan dröm och verklighet, magi och sanning flyter samman, växer något hotfullt fram. Från djupet av historiens dunkla korridorer vaknar en uråldrig ondska till liv, sökande efter att återerövra den makt som en gång var dess. Skuggan av detta hot har kastats över landet, och dess folk viskar om ett hotande mörker som hotar att fördunkla den bländande ljusets dans.

Från den mystiska skogen avsides från tidens hastiga flöde, där trädens kronor nuddar vid himlen, reser sig en ung kvinna. Hennes lockiga hår är lika mörkt som en midnatts himmel, och hennes ögon bär en ogenomtränglig visdom som omfamnar århundraden av erfarenhet. Hon är Asara, skogens väktare, den sista av en äldgammal stam vars band med naturen är starkare än tidens tand.

Vid sidan av Asara står en man klädd i kläder vävda av stjärnstoft. Med varje steg han tar avtecknas ljusare nyanser på hans hud som om han vore själva reflektionen av himlavalvet. Han är Kaelan, en visdomsbringare från den svunna orden av himlens vandrare, som följer stjärnornas bana för att förstå tidens hemligheter.

Tillsammans med Asara och Kaelan går en ung prinsessa som är mer än vad hon verkar vara. Hennes blick avslöjar en djup sorg, som om hon bär på ett förlorat minne av en glömd era. Hon är Lysandra, tronarvinge till Aeloria, men också en gåtfull nyckel till rikets framtid.

Denna trio av ödets sammanflätade trådar möts vid foten av ett uråldrigt torn, där en portal till en annan tid har öppnats. Och där, genom den skimrande skirheten av tid och rum, uppenbarar sig de okända makternas budbärare ? varelser som lika gärna kunde vara verkliga som drömmande avbildningar av fantasin.

Eld, vatten, jord och luft - fyra element som omger dessa främlingar. Deras röster vävs samman som en förtrollande symfoni, och budskapet som de för med sig får deras hjärtan att slå i spänd förväntan.

"Ni är utvalda," ekar rösterna som en ande i vinden, "för att förena det som en gång varit sönderslaget, för att stå emot skuggan som sveper in över Aeloria. Era öden flätas samman i en dans av balans, och det är ni som ska återuppliva hoppet när allt annat verkar förlorat."

De unga hjältarnas blickar möts, och i det ögonblicket svär de en tyst ed om att stå enade mot det hot som hotar att förslöa Aeloria i mörker. Ovetande om vilka prövningar som väntar, omfamnar de sitt öde och ger sig av på den farofyllda väg som ska pröva deras styrka och vilja.

Svar på tråden Posta din AI-konst!