• Elin Fine

Hur funkar det med föräldrarpenning för nyblivna lärare

Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med att försöka förstå mig på hur det funkar med föräldrapenning från försäkringskassan för oss som är lärare. 

Som jag förstår det så finns det två krav för att få ut mer än minimum från försäkringskassan?

1: Att man arbetat minst 6 månader innan barnet föds
    2: Att man arbetat 240 dagar i följd. (240 dagars regeln)

Det jag inte förstår är när vi ska börja försöka skaffa barn för att vara på den säkra sidan gällande inkomst under föräldraledigheten. 

Min situation. Jag har precis studerat färdigt till grundskollärare F-3 och kommer börja min anställning 14 augusti. Fram till sommarlovet nästa år kommer jag att ha arbetat ihop runt 170 dagar när man räknar bort alla lov osv. Innebär detta att om jag ska uppfylla 240 dagar så behöver jag jobba ihop 70 dagar till för att uppfylla det kravet? Eller funkar det på något annat sätt? Isåfall skulle det innebär att jag skulle som tidigast kunna få barn i slutet av nästa år?

Min sambo studerar till tandläkare och blir klar till sommaren 2024. 
    En extra fråga: Kommer han kunna ta ut föräldrapenning på hans lön som han får på sitt kommande jobb efter att barnet kommit?

Kan någon vara snäll och förklara hur det funkar och hur man ska tänka för vi skulle gärna vilja påbörja att skaffa barn men vill ha lite koll kring hur det skulle påverka oss ekonomiskt. Tacksam för svar!! 

Svar på tråden Hur funkar det med föräldrarpenning för nyblivna lärare