Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

Absolut måste vi börja ned att vara mer rädda om vattnet. Tror det finns mycket man kan strama upp och se över. 

En grej som är enkel att strama upp är att installera en vattenmätare i alla lägenheter så att lägenhetsinnehavaren får betala för vad de gör av med. Det tror jag skulle få många att spara rätt mycket. 

• Postman
    Anonym (Hyr) skrev 2023-06-29 14:29:01 följande:

Men vänta nu, tror ni att vi i lägenhet som inte betalar vattenräkningar har gratis vatten?

Kan upplysa om att det har vi inte. Vi betalar för vårt vatten genom hyran givetvis. På samma sätt som uppvärmning ingår.

Skulle hyresvärdarna vilja att vi betalar vår exakta förbrukning får de ju även sänka hyrorna med schablonsumman vad varje hyresgäst gör av med.
    Men de lär ju även ha marginal på det så vi betalar säkert mer för vattnet i hyran än vad vi gjort om vi betalat vattnet separat.

Ja jag tror att det slösas med vatten i lägenheter. Skulle varje lägenhetsinnehavare vara mer medveten om sin förbrukning och fick betala för den efter det med så skulle de allra flesta dra ned på det.  
  • Postman
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-28 23:22:49 följande:
    Jag bor inte i Sverige men inom EU och har en vattenmätare i mitt hus. Man betalar enligt förbrukning. Betalar ungefär 200kr i månaden för vatten, vi är två personer och vattnar ibland pytteträdgården. Man blir inte rik på att dra ner vattenförbrukningen. 

Villaägare i Sverige betalar efter sin förbrukning med. Dock gör inte varje individuell lägenhet det utan där är det utslaget på den hyran man betalar. 

Rik blir man inte om man sänker sin förbrukning, vatten i Sverige är alldeles för billigt. Jag tycker priset på vatten borde höjas rejält, då blir folk mer sparsamma. 

Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?