Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

flemens skrev 2023-06-28 19:26:03 följande:
    Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

En fråga som verkar gå under radarn är vattenfrågan. Visst, det kommer små notiser då och då att det är lite vattenbrist här och där i Sverige. Men det är bara början vi har sett de senaste decenniet eller så. Det kommer bara att eskalera.

Idag används vattnet som om det alltid kommer att finnas i överflöd, inte minst för att de flesta inte betalar vattnet direkt och är kraftigt subventionerat av skattebetalarna.

Jag för min del anser att vattenförbrukningen och kostnaden ska betalas direkt av konsumenten, som med el ungefär. Det bör även ransoneras på det sätt att man har den nödvändiga förbrukningen för mat och rimlig hygien "gratis" Låt oss säga att en person behöver 50 liter vatten per dygn. Därefter kommer kostnaden för varje liter att eskalera i en stigande skala ju mer man förbrukar. T.ex. om man har swimming pool, eller badar mycket i badkar eller vattnar gräsmattor o.dyl. med dricksvatten. Finns säkert många fler exempel på onödig förbrukning. Är man vis som samhällsplanerare så bör man börja arbetet med att möjliggjöra detta nu.

Då får man se på vad som verkligen slukar vatten, exempelvis:
    Sex ätbara vattenbovar:
    Ett kilo avokado ? 10 badkar med vatten
    Ett kilo nötkött ? 15 000 liter vatten
    Mandel och jordnötter ? en mandel behöver 12 liter vatten
    Ett kilo ris ? åtta badkar med vatten
    En banan? 160 liter vatten
    100 gram choklad ? 1700 liter vatten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tecum skrev 2023-06-28 21:59:19 följande:
    De siffrorna stämmer inte, man har inte tagit hänsyn till naturligt vatten, som regn eller ytvatten. Alltså vatten som ändå finns om man odlar eller ej. De fake news-siffror du citerar har fått mycket kritik och används inte längre. Dessutom är allt utom nötkött producerat utomlands och belastar inte det svenska grundvattnet.

Men att använda dyrbart dricksvatten för att producera lyxvaror kan verkligen ifrågasättas. Liksom hur  man bevattnar, att använda droppbevattning som t ex min son gör i sin grönsaksodling innebär en bråkdels åtgång jämfört med att spruta ut med maskiner där största delen avdunstar direkt.
    Det är exempel från olika länder och poängen var att vatten går åt på fler sätt än att vi häller det på och i oss.

Eftersom jordens vatten är en gemensam resurs som delvis kan flyttas runt hänger slöseri på en plats samman med brist på en annan plats. När vi importerar gör vi oss också delaktiga i de negativa konsekvenser som produktionen av det vi konsumerar orsakar.

www.omvarlden.se/nyheter/sex-saker-vi-ater-som-ger-varlden-vattenbrist
  • nihka
    Tecum skrev 2023-06-29 17:12:38 följande:
    Ja vi bidrar till vattenbrist i andra delar av världen men om vi väljer att vattna eller inte vattna gräsmattan påverkar inte det jordnötsodlingen i USA och de problem det medför där. Så genom att spara vatten som individ här gör man skillnad lokalt på ett helt annat sätt än om man sparar CO2 där allt som går upp i atmosfären sprids worldwide. Och TS´ fråga gällde det svenska vattnet.
    Om vi nu vill ha jordnötter och inte importerar jordnötter får vi ju odla i växthus och vattna dem med svenskt vatten vilket innebär att de problem jordnötsodling skapar i USA pga vår konsumtion skulle hamna här. Allt hänger ihop.
Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?