• Lilalampa

Heltid på pappans dagar

Hej.
    Mitt ex är väldigt svår att samarbeta med.
    Vi har en 2 åring som ska börja 15/h vecka i augusti medan jag är föräldrarledig med 1 åringen. 

Vi har rullande schema med barnen 3-4 dagar var.

Idag berättade han att han har satt 1 åringen på förskola med start i september. 
    Jag har inte hört någonting från varken kommun eller förskola än.

Nu undrar jag....
    Kan 2 åringen gå 15h mån-ons (mina dagar) medan jag är hemma föräldrarledig med 1 åringen, och sen ska båda plötsligt gå torsdag och fredag "så många timmar jag vill" enligt exet.
    Han är arbetslös.

Det här låter helt vansinne i mina öron. Istället för att låta 1 åringen vara med mig ska pappan sätta honom på förskola på "sina dagar".
    Och 2 åringen går ju då 15h halva veckan och.... något annat andra halvan av veckan.

Vilken jävla soppa.
    Funkar det här ens?

• Svar på tråden Heltid på pappans dagar
  • Anonym (--)

I de flesta kommuner är det samma regler för arbetslösa som föräldralediga, att det är 15h per vecka som gäller. 

Söka plats för 1-åringen kan han säkert göra själv, men båda föräldrarna brukar behöva bekräfta när man väl fått en plats.

• Lilalampa
    Anonym (--) skrev 2023-06-28 17:57:57 följande:

I de flesta kommuner är det samma regler för arbetslösa som föräldralediga, att det är 15h per vecka som gäller. 

Söka plats för 1-åringen kan han säkert göra själv, men båda föräldrarna brukar behöva bekräfta när man väl fått en plats.

Ja, det med bekräftelse tycker jag också låter misstänksamt. Att exet har ett datum klart enligt honom, men jag har inte hört något? +att det är 4 månaders kötid och han menar på att han har ansökt och fått plats inom loppet av ett par dagar.

Tycker också låter konstigt att 15h får vara olika för olika föräldrar. Jag har tyvärr inte så stor koll och han är fruktansvärt manipulativ och kör sitt race. Noll samarbete. 
  • Anonym (förälder)

Kan du vara FL ledig med 1 åringen på heltid?
    Eller hade du tänkt jobba dom dagarna barnen är med pappan?
    eller är du FL ledig när du har barnen och sen bara hemma dom andra?
    Hur många timmar får FL lediga och arbetslösa ha i er kommun?
    Är han arbetssökande får han ju ha bägge barnen på förskolan när han söker jobb men om ni båda är vårdnadshavare verkar det konstigt att han kan söka förskola till 1 åringen utan att du också skriver på.

• Anonym (+++)

Börja med att kontakta kommunen och ta reda på fakta. Vad har pappan ansökt om och vad får man/får man inte. 
    Därefter får ni diskutera igen. 

Lyckas ni inte får du försöka få med honom till familjerätten och diskutera vad som är bäst för så små barn. 

• Tow2Mater

Vafor tar han inte foräldraledigt  de dagar han har 1-åringen, precis som du gor de dagar du har den?

• Anonym (?)

Har ni ingen digital portal där du kan logga in och se scheman och förskoleplacering?

Om inte så ring kommunen som någon föreslog.

• Anonym (Billie Holiday)

Om 2-åringen ska gå 15 timmar/vecka får ni väl fördela det på er båda? Inte 15 timmar dina dagar och något annat de övriga dagarna, det blir ju tokigt. De 15 timmarna är ju barnets timmar, inte era timmar. Det ska bli 15 timmar totalt för barnet per vecka.

Om du är föräldraledig med 1-åringen borde ju även han vara föräldraledig med 1-åringen på sina dagar, tycker jag. Sedan får ni komma fram till tillsammans när det är dags för barnet att börja förskolan. Om han är arbetslös kan det ju knappast vara någon brådska. 

• Agda90
    Anonym (Billie Holiday) skrev 2023-06-29 13:34:18 följande:

Om 2-åringen ska gå 15 timmar/vecka får ni väl fördela det på er båda? Inte 15 timmar dina dagar och något annat de övriga dagarna, det blir ju tokigt. De 15 timmarna är ju barnets timmar, inte era timmar. Det ska bli 15 timmar totalt för barnet per vecka.

Om du är föräldraledig med 1-åringen borde ju även han vara föräldraledig med 1-åringen på sina dagar, tycker jag. Sedan får ni komma fram till tillsammans när det är dags för barnet att börja förskolan. Om han är arbetslös kan det ju knappast vara någon brådska. 

Fast har man två platser för att man har gemensamvårdnad men är skild så är det inte barnets timmar som blir det primära. Då beror det på vad de olika vårdnadshavarna har för sysselsättning. Är vårdnadshavare nr 1 abetslös eller f-ledig då gäller 15/20/25/30 timmar i veckan (antalet timmar är olika från kommun till kommun). Arbetar den andra vårdnadshavaren så är det de tderna som styr vad barnet är på förskolan - allt beror på vems dag/vecka det är
  • Anonym (Billie Holiday)
    Agda90 skrev 2023-06-29 14:16:54 följande:
    Fast har man två platser för att man har gemensamvårdnad men är skild så är det inte barnets timmar som blir det primära. Då beror det på vad de olika vårdnadshavarna har för sysselsättning. Är vårdnadshavare nr 1 abetslös eller f-ledig då gäller 15/20/25/30 timmar i veckan (antalet timmar är olika från kommun till kommun). Arbetar den andra vårdnadshavaren så är det de tderna som styr vad barnet är på förskolan - allt beror på vems dag/vecka det är
    Absolut, men jag tänkte att de hade kommit fram till det gemensamt, att 2-åringen skulle gå 15 timmar. Men om de vill göra varsin grej finns det väl inte mycket att sätta emot om pappan vill ha barnet där 8 timmar (om han nu får det, pga att han är arbetslös).
  • Lilalampa

Hej och tack för alla tips och råd!

Var i kontakt med både kommun och förskola idag och som någon korrekt skrev här i tråden så är det BARNET som har 15h/vecka. Inte att JAG har 15h och pappan egna 15h.

Varför pappan inte tar ut föräldradagar vet jag inte. Jag finner det lite skrattretande att han alltid gapade och skrek på mig att jag aldrig gjorde någonting hemma och han fick "göra allt". Jag flyttade ut tidigare den här månaden och efter bokstavligen 2 veckor har han satt 1 åringen i kö till förskola och tänker inte använda sina 200+ föräldradagar han tog tillbaka. 

Jaa... karlar alltså. 
    1 åringen däremot kommer inte att bli erbjuden plats om 4 månader där storebror går gör det är redan knökfullt och då tänker inte jag acceptera något annat längre bort för att han ska gå 2 dagar i veckan så pappan kan sitta hemma. Näee... behöver han göra något kanske 1 åringen har en mamma 5 minuter bort som är ledig/hemma och mer än gärna tar sitt barn. Men den stoltheten blir nog svår för mannen att svälja.... återstår att se :)

• Maymom
    Agda90 skrev 2023-06-29 14:16:54 följande:

Du verkar insatt. Hur funkar det med dessa 15 timmar om mamman är föräldraledig med barn nr 2, och pappan jobbar som vanligt, separerade. Har mamman rätt till hälften då dvs 7,5 timmar per vecka(15 timmar varannan vecka) att fördela på sina dagar? 

ber om ursäkt för lite trådkapning.

• Agda90
    Maymom skrev 2023-06-29 20:32:45 följande:

Du verkar insatt. Hur funkar det med dessa 15 timmar om mamman är föräldraledig med barn nr 2, och pappan jobbar som vanligt, separerade. Har mamman rätt till hälften då dvs 7,5 timmar per vecka(15 timmar varannan vecka) att fördela på sina dagar? 

ber om ursäkt för lite trådkapning.

Är man separerad så går barnet på förskolan utifrån den föräldern barnet är hos. 
    Arbetar mamman och har behov av 30 timmar i veckan så är det den tiden barnet går. Är pappan arbetslös då har barnet rätt till 15 timmar den veckan barnet är hos pappan. 
    Arbetsförmedlingen kan dessutom kräva att barnet ska vara 40 timmar på förskolan när man är arbetslös för man ska söka jobb på heltid. 

Är barnet över 3 år är 15 timmar gratis  då det faller under allmän förskola men då följer man den vanliga skolans termingång. 

Samma gäller vid f-ledigt. Har man separerat så har båda föräldrarna vars en plats (om man tittar i systemet på hur placeringarna är uppbyggda). Den f-lediga har rätt till 15 timmar och den arbetande har rätt till sina antal timmar. 

Säger kommunen något annat så hade jag protesterat ganska rejält och tagit det vidare. 
  • Anonym (förälder)
    Agda90 skrev 2023-06-30 09:28:48 följande:
    Är man separerad så går barnet på förskolan utifrån den föräldern barnet är hos. 
    Arbetar mamman och har behov av 30 timmar i veckan så är det den tiden barnet går. Är pappan arbetslös då har barnet rätt till 15 timmar den veckan barnet är hos pappan. 
    Arbetsförmedlingen kan dessutom kräva att barnet ska vara 40 timmar på förskolan när man är arbetslös för man ska söka jobb på heltid. 

Är barnet över 3 år är 15 timmar gratis  då det faller under allmän förskola men då följer man den vanliga skolans termingång. 

Samma gäller vid f-ledigt. Har man separerat så har båda föräldrarna vars en plats (om man tittar i systemet på hur placeringarna är uppbyggda). Den f-lediga har rätt till 15 timmar och den arbetande har rätt till sina antal timmar. 

Säger kommunen något annat så hade jag protesterat ganska rejält och tagit det vidare. 
    Vill bara tillägga (förstår att du vet men andra kanske inte har koll) att det är olika mellan kommunerna,  i vår kommun har föräldraledig och arbetslösa rätt till 25 timmar per vecka, i andra är det 15 osv.
    På vår förskola går barn till föräldralediga mellan 9-15 mån-tors.
    Arbetslösa har samma tider man kan förstås få ändra tid någon dag om man ska på en intervju.
  • Jemp

Arbetsförmedlingen/akassan kräver att man har barnomsorg löst för att ta ett jobb med kort varsel, men inte att barnen går 40 timmar i veckan (det har man i de flesta kommuner inte rätt till). 
  • Agda90
    Jemp skrev 2023-06-30 11:01:10 följande:
    Arbetsförmedlingen/akassan kräver att man har barnomsorg löst för att ta ett jobb med kort varsel, men inte att barnen går 40 timmar i veckan (det har man i de flesta kommuner inte rätt till). 
    Det finns tillfällen när arbetsförmedlingen har krävt att barnet ska vara 40 timmar/v på förskolan. Eftersom jag har arbetat med dessa frågor under många år så har jag sett dessa krav. Och du har rätt i att kommunen erbjuder endast 15 timar (skiljer sig lite från kommun till kommun) men när arbetsförmedlingen krävde det skriftligt var det bara för kommunen att gilla läget
  • Maymom

Tack 😊
Svar på tråden Heltid på pappans dagar