Inlägg från: Anonym (Jadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jadu)

Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?

Hej

Hur mkt bestämmanderätt har jag med ensamvårdnad? Den andra föräldern sköter inte sitt umgänge, ställer in i sista stund, ser inte sin oförmåga med barnen, kräver att jag hela tiden servar honom för att umgänge ska bli av. Han jobbar skift och jag ska böja mig helt för att han ska kunna ha umgänge. 

jag har ensamvårdnad och har nu insett att det kommer att få bli varannan helg som pappan kan ha umgänge för att barnen förtjänar att inte bli svikna av honom om och om igen. 

Kan jag klubba igenom det? Pappan är asförbannad  Men han ringde förra veckan för att slippa umgänge för att han ville utomlands. Jag påminde om att han skulle hämta 28/6 (idag alltså) och vilken tid. Jag får ett sms på eftermiddagen idag att han inte kan hämta. Jag hatar det här!! Han kunde som en normal förälder planerat bättre, kommit hem i tid etc. Tillråga på det ringde dagis och yngsta var sjuk. 

jag separerade för ett år sedan, mkt pga av hans oförmåga att finnas för barnen. Jag har mer än servat honom i ett år men inget blir bättre. 

• Svar på tråden Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?
  • Anonym (Jadu)

Ger mer info för alla som frågar. 

Vi har inget umgängesschema som är fastställt. När jag ringde familjerätten när vi separerade så struntade dom i bakgrundsinformation som var viktig. Dom ville enbart se framåt. Sen att han under många år varit direkt farlig för barnen skulle man inte ta hänsyn till. 

han jobbade skift, sen bara natt. Alla tider han ville ha barnen gick jag med på för att barnen skulle få träffa honom. Men han var alltid sen, avbokade mkt, sa en tid och sen lämnade flera timmar för tidigt. planerade alltid sin ledig tid först och sen frågade om barnen. Så jag har kört hela rundan. allt vi har testat med att lämna på skola/dagis har inte fungerat, han lämnar inte i tid, sköter inte rutiner, sjukanmäler barnen för att slippa lämna. Skolan har flaggat så då tog jag bort det  

Sen ville han ringa FaceTime varje dag, han ville att jag skulle se till att det blev gjort  Sa nej, att han får ringa om han vill och barnen får ringa om dom vill. Tog en dag sen bröt han det . Alla samtal via video han ringt innan har slutat i ledsna miner och oroliga barn.

Nu ser jag att hans beteende påverkar barnen, dom blir ledsna, yngsta vill inte träffa honom. Jag orkar inte att mitt liv längre ska kretsa kring honom och hans idéer. Hade han varit en förälder som såg deras behov hade han fått hälften av umgänget direkt. Men tyvärr, han ser bara sig själv. 

Har jag rätt som vårdnadshavare att ta beslut om ett umgänge som passar barnen?  

Svar på tråden Ensamvårdnad, vad får jag bestämma?