• Anonym (H)

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Hatar när föräldrar är egoistiska och bjuder efter barnets önskemål utan att tänka på andra barn som känner sig utanför. Föräldrar vars barn som inte har problem med kompisar som därför skiter i andras barns känslor. Det är vi föräldrars förbannade skyldighet att värna om andras barn också och lära våra barn om hur det skulle kännas med utanförskap. Detta är för mig ett sätt att motverka mobbing. Så jag säger fy fan för föräldrar som bara tänker på sitt 

• Anonym (H)
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 05:16:29 följande:
    Så som förälder ska man skita i sitt egna barns känslor och vilja i stället? Jag tror man känner rätt väl om barnet utesluter någon för att vara taskig eller för att det inte känns bra att bjuda hem någon. Det del ts gjort var möjligtvis att inte fråga mer om varför. 
    Detta tycker jag inte handlar om ditt barns känslor, då hen, inte dör av att det inte blir exakt som hen önskar. Detta handlar mer om din uppfostran, att lära ditt barn att ibland behöver man vara lite osjälvisk då världen inte enbart kretsar kring hen. Man bjuder snyggt och ser till att ingen i en naturlig grupp känner sig utanför, eller så bjuder man inte alls. För mig är detta vanligt bondförnuft. Tänk tvärtom, om alla i en grupp blev bjudna utan ditt barn - där kan vi prata om mkt dåliga känslor för det utsatta barnet
  • Anonym (H)
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-30 12:00:00 följande:
    Men det handlade ju inte om att hela klassen utom en bjöds så den jämförelsen är ju inte relevant.

Det kan mycket väl finnas goda skäl för varför ett barn som på ytan verkar trivas ihop med en förskolekompis inte vill bjuda hem hen på kalas. Det måste man som förälder vara lyhörd för.
    En naturlig gruppering behöver inte innebära en hel klass, det kan innebära tex pojkar i en klass, flickor i en klass eller ett kompisgäng. Med andra ord något som kan utgöra att någon känner sig utanför. Nej, som sagt barn dör inte av att lära sig lite folkvett, tvärtom dom blir empatiska och kan göra handlingar som ibland gynnar dom lite mindre - men är värdefullt för andra människor 
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas