Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
Jag tycker INTE barn ska få sköta sånt här på egen hand. Därför att de inte har vuxenperspektivet och därför inte ser konsekvenserna av sina handlingar. Om födelsedagsbarnet inte vill bjuda barnet pga någon liten grej som hänt just då måste föräldern visa på det längre perspektivet, att det andra barnet kan känna sig oerhört så sårad och utstött och om det verkligen är ett rimlig agerande att inte bjuda denne.
Vuxna måste ta ett ansvar kring sina barns relationer ganska långt upp i åldrarna, just för att motverka både medveten och omedveten mobbning.
Jag har själv varit i denna situation, kan vara värt att säga. Mitt barn ville bjuda alla flickor i klassen utom två. Man måste då som förälder gå in och förklara vad som är ok beteende och inte. Barnen i fråga hade aldrig varit direkt elaka, de är bara snorkiga och det tycker inte jag är skäl att utesluta dem i en situation när alla andra flickor bjuds.
(Alla flickor bjöds via sms till föräldrarna, och föräldrarna till de två som mitt barn inte tycker om svarade inte ens på inbjudan. Äpplet föll nog inte så långt från trädet?)
Några år senare när hon blev utfryst av tjejerna i klassen så var det också denna tjej som var den enda som inte föll för grupptrycket och fortsatte vara med mitt barn trots att de inte var supernära innan och också den enda som bjöd mitt barn på sitt kalas. Så det var ett himla bra val att inte utesluta för att dagsformen just när inbjudan gjordes sa att hon var för bråkig.