• Citronsmör

Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?

Vi har fått varierande resultat på våra stimuleringar, men det började snarare bra och gick sedan sämre. Folk brukar rekommendera tillskott som coq10 och vitaminer (antioxidanter generellt tror man är bra). Forskningsstödet för det är sådär, men det är relativt billigt och enkelt.

Även om det inte finns något som tyder på manlig faktor, skadar det inte om din man också tar tillskott (framför allt zink) och undviker att värma upp testiklarna (genom varma bad eller bastu). Om jag har förstått det rätt, "skyller" man oftare på äggen än spermierna, eftersom ägg har förmågan att korrigera det som är fel hos spermier ibland. Om dina ägg nu inte är så bra på att korrigera din mans spermier, kan det ju hjälpa om ni jobbar på att det ska finnas mindre att korrigera. Man kan inte se allt med mikroskop, så det är troligt att några av de spermier som ser bra ut har fel antal kromosomer eller bär på någon mutation som försämrar kvaliteten på det resulterande embryot.

Hoppas att det går bättre för er nästa gång!

• Citronsmör
    tina878 skrev 2023-06-29 13:21:28 följande:

Hej, 

Stort tack för svar! 

Har ni testat olika stimuleringsprotokoll inför äggplock? Är det någon variant som fungerat bättre för er? 

Ja, vi har testat Gonal-f, Menopur, Gonal-f+Menopur och Rekovelle. Bäst resultat fick vi i den första omgången, då jag använde Gonal-f, men efter tre ganska dåliga omgångar med Gonal-f och Menopur, testade vi Rekovelle och fick nästan lika många mogna ägg som första omgången (dock mycket färre befruktade). Bäst kvalitet på blastocyster fick vi första gången med Gonal-f och andra gången med Menopur. Jag tror att man får prova sig fram - ingen variant verkar vara särskilt mycket bättre på gruppnivå. 
Svar på tråden Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?