• RH93

Syskonförsök efter IVF - när börja försöka?

Jag fick barn i november 2022 och har inte haft något preventivmedel sen dess. Vi har dock inte något superaktivt sexliv för tillfället när man ska ta hand om en bebis också haha. Har mycket liknande funderingar, men skulle känna mig okej med att bli gravid nu. Vill hellre ha tätt än långt emellan. Om ni inte känner er helt redo låter det ju klokt att vänta lite, men klart det aldrig finns några garantier för hur det kommer gå sen.

Vi lyckades på första IVF-försöket men har inget i frysen. Är väldigt rädd att det kanske inte går lika lätt en andra gång. Att lyckas naturligt har jag väldigt lågt hopp inför så vill inte heller vänta "för länge" innan man börjar med IVF igen. Hade det inte varit för att det är så dyrt hade jag kört på det direkt. Mådde otroligt pskyiskt dåligt när vi försökte naturligt tidigare och är rädd att hamna där igen.

• RH93
    Veneria skrev 2023-06-28 10:50:47 följande:
    Ja, jag fattar! Vi kör inte heller på något preventivmedel men har typ aldrig sex så det är en bra grej vi behöver få till också om vi skulle vilja försöka naturligt Oskyldig Har egentligen inte så stor tilltro till att det skulle funka på egen hand men är mest för att det känns jobbigt att betala så pass mycket pengar så hade varit enklare att motivera kostnaden om man ändå försökt själv ett litet tag, tänker typ max ett par månader. Någonstans där inne har man väl en tyst förhoppning om att det magiskt skulle fungera naturligt den här gången när kroppen varit med om det en gång, men är väl för att man hört såna solskenshistorier...

Men imponerad av er som känner sig redo för ett till barn så "nära inpå". Skönt att veta vad man vill framförallt och bara kunna köra på! Och förstår verkligen att du inte vill försöka för länge på egen hand i och med måendet. Att må bra är ju det absolut viktigaste framför några pengar! Hur länge hade ni tänkt vänta innan ni börjar med ivf?
    Vi har pratat mycket på samma sätt kring att testa försöka själva först ett tag, för att hoppas på att slippa kostnaden. Vi har inte gemensamt sagt någon tidsgräns för det. Jag har själv tänkt att jag skulle vilja börja köra ivf typ till våren 2024 så att det förhoppningsvis inte skulle bli mer än 2,5 års åldersskillnad på barnen. Nu börjar jag dock känna att jag skulle vilja börja tidigare haha. Ovissheten kring hur många försök man behöver är påtaglig. Vi försökte i 1,5 år naturligt och det hittades inga fel på nån av oss.

Alltså min sambo är nog inte riktigt redo ännu haha. Men tror inte han heller tror att det ska gå naturligt så därför är han lugn just nu. Men skulle såklart bli glad om det blev nu med.
  • RH93

Vi bor i Stockholm så vi har flera kliniker tillgängliga och det går att få tid ganska omgående. När vi gjorde vår första ivf fick vi komma igång i princip direkt när remissen var godkänd. Bor man nånstans där det bara finns en klinik att välja på kan det säkert vara lite mer väntetid. Jag har dock tänkt ringa och kolla lite om man behöver ta några nya prover, göra nya undersökningar innan man kan starta och i så fall hur långt innan det behöver göras.

Svar på tråden Syskonförsök efter IVF - när börja försöka?