Syskonförsök efter IVF - när börja försöka?
Hej!
Vi fick vårt första barn i maj 2022 med hjälp av IVF efter att ha försökt själva utan resultat i 1,5 år. Lyckades på andra försöket (1 misslyckad ET, 1 lyckad FET), men det blev inga embryon till frysen. Har endometrios så troligtvis det som ställt till det för oss. Jag är 30, han 34.
Nu till mina funderingar - när är det dags att börja fundera på ett syskon och hur ska vi gå tillväga? Vill jättegärna ha två eller ev. tre barn (stort eventuellt dock ) men det här första året har varit tuffare än vi kunnat föreställa oss så är egentligen inte sugna på ett till i dagsläget. Om det gick att önska hade jag velat ha 2,5 eller 3 år mellan dom. Men problemet är väl rädslan om huruvida vi ens kommer att kunna bli gravida en till gång och om man har råd att vänta eller om man bara borde sätta igång att försöka för att öka chansen att överhuvudtaget få ett syskon.
Drömscenariot hade ju varit om vi blir gravida på naturlig väg och slippa betala 70-100 000 kr eller vad det kostar för privat IVF. Men känns som att vi borde börja försöka snart isåfall för att ha "tid" att ta till IVF utan att åren springer iväg...?
Lite rörigt inlägg kanske men input tas tacksamt emot!