Inlägg från: Zlender |Visa alla inlägg
  • Zlender

Gravid med bf Mars

@ Towiie:
    Vi är beräknade 31:a mars, så jag är nog sist i den här tråden! Jag har 46 dagar kvar...

Jag ska på ultraljudsmotagning den 11:e mars och kolla hur han ligger. Jag hoppas verkligen det är huvudet nedåt! Men annars vändningsförsök tänker jag. Jag läste att det fungerar ca 50% av gångerna och att man kan få försöka två gånger om man vill. Man får ta med sig stödperson också. 

Det känns så långt till 11:e mars! Tur att jag ska till barnmorskan på måndag i alla fall! 

Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Zlender

Hej!

Jag går in i vecka 35 idag och jag undrar om jag kommer att orka träna något mer nu. Egentligen känns kroppen bättre efteråt, men det känns så tungt att röra på sig. Vissa dagar har jag ont i ryggen ovanför rumpan, och höfterna. Men annars är det rätt så bra. Ibland får jag irriterande ont i bröstvårtorna, har ni det också? Typ som att det ilar/svider. Hur ska jag klara av amning om det gör "ont" redan nu? :O 

@Cottis: om du inte redan har provat det så tycker jag definitivt att du ska trappa ner, som Fjenk skriver! Och kanske illamåendet försvinner av sig självt när hon börjar flytta sig nedåt mot bäckenet? Kram!

• Zlender
    myownworstenemy skrev 2024-02-19 22:23:58 följande:

1 månad till BF idag, hurra! Ska jobba till den 29 februari. Längtar så tills jag får vara ledig och ta det lite lugnt. 

Precis som vissa av er har jag hemsk halsbränna just nu och Samarin hjälper verkligen dåligt! Borde jag köpa Omeprazol eller något annat istället?

Bebisens huvud är i alla fall fixerat, så det känns bra. Har ganska länge känt att hon liksom är under magen med sitt huvud. Känns som att hon är halvvägs ute ibland, haha! Hoppas verkligen att detta blir en snabbare och smidigare förlossning än med storasyster som kom ut på elfte dagen efter BF och det var efter flera dagars igångsättning och till slut halvakut snitt där jag fick sövas. Denna gång har jag fått hjälp att planera olika scenarier på kvinnokliniken, så det känns skönt. 

Nu kanske de tidiga marsbebisarna snart börjar födas! Någon kanske rentav har fött redan?! Min lilla är som sagt beräknad till den 19 mars, så hon får gärna vänta till mars i alla fall. 

Lycka till med allt allihopa!

Heja! :D
  • Zlender

Någon annan som känner att det är svårt att äta? Det tar emot? Det som går lättast just nu är vatten, frukt och snacks (chips/popcorn/salta pinnar). Absolut inte sötsaker! 

• Zlender

@Cottis:
    Har du gjort glukosbelastning eller har de mätt blodsocker vid olika tillfällen? Jag läste att vid diabetes får man inte gå över tiden i alla fall, men jag vet inte om det gällde just graviddiabetes eller "vanlig" diabetes. 

Haha, jag har högt blodtryck men äter salta snacks ändå (nötter, chips, popcorn, salta pinnar). Det känns så ironiskt för oss båda, Cottis! ^^ 

Jo, jag försöker äta mindre och oftare, men det går inte så bra, det blir nästan ingenting i stället. Det känns som i början när jag var illamående och inte kunde äta fast nu mår jag inte illa, jag är bara inte hungrig? Jag försöker satsa på att äta näringsrikt och innehållsrikt så att det jag får i mig ger mycket, men det är mer lockande med snacks! ^^

• Zlender
    Cottis skrev 2024-02-23 01:06:05 följande:

@Zlender Jag ska göra glukosbelastning imorgon bitti. Känns så onödigt så här sent in i graviditeten tycker jag, men jag gör bara som de vill nu känner jag. De håller koll på barnet via ultraljud så att hon inte blir för stor och kommer, som jag förstår det, sätta igång mig om vikten ?spårar ur?. Än är det lugnt.

Ja, haha, usch. Ett sockermonster och ett snacksmonster. Det var väl det enda som var bättre första halvan av graviditeten- då sa till och med min BM att ?du äter vad du klarar av att äta, barnet får det det behöver ändå. Är det choklad får det vara choklad?. Eftersom illamåendet aldrig gick över har jag fortsatt lite i samma stil fast jag vet att jag inte borde. Det är väl bara rätt åt mig om jag åkt på någon slags diabetes nu? oh well, jag vet om några timmar.

Hur gick det? Jag antar att du inte har fått resultat ännu?

På tal om att fortsätta med saker man inte borde och rätt åt en så har mitt blodtryck gått upp igen. Jag fick Trandate, och allt var bra. Men nu kanske jag måste höja dosen... Jag får se nästa besök om det fortfarande är högt. 
  • Zlender

Är det någon annan som känner sig törstigare än vanligt? Jag har gjort glukosbelastning, så det är inte graviddiabetes. 

• Zlender
    Fjenk skrev 2024-02-25 19:40:50 följande:

@Zlender, jaaa verkligen! vaknar på nätterna (ibland flera gånger) och är svinturstig och det enda som funkar är kolsyrade drycker 😳

Jag vet! Kolsyrat vatten är så j*vl* gott nu! :O 
  • Zlender
    Minaälsklingar skrev 2024-02-27 19:56:16 följande:

Jag har äntligen fått en tid till mitt kejsarsnitt, nästa fredag är det dags om dom nu inte ändrar det.
    Jag hoppas verkligen inte dom ändrar dag eller plats för som det är nu så känns det helt perfekt för oss.

tänk att vi alla får träffa våra bebisar så pass snart, äntligen ska vi få se vem som varit därinne i 9 månader!

det som känns jobbigt just nu är att jag dragit på mig en sån hemsk förkylning med hosta från helvetet , känns som jag hostat isönder mina revben och detta funkar ju inte ihop med kejsarsnitt så jag hoppas verkligen det hinner gå över men hosta kan ju sitta i länge?.

Grattis! Alltså den 8:e mars? Du måste vara först ute! Tänk att ha ett färdigt datum och veta! Det skulle jag vilja ha! ^^ Ja, hosta är ju jättekrånglig och långdragen... Du får prova alla knep som finns som du kan prova! Om du kan så är nog det bästa att sova! Men du har över en vecka på dig, kanske det värsta är över då åtminstone!
    Lycka till! 
  • Zlender
    Minaälsklingar skrev 2024-02-28 19:56:48 följande:

Ja det är skönt med datum även om jag inte riktigt våga lita på det.
    Har redan försökt med allt jag vet mot förkylningen/ hostan men än så länge håller den ett hårt grepp. Inget vidare överhuvudtaget att vara höggravid med detta, varje gång jag får en hostattack läcker jag vad jag tror är urinläckage blir ju sånt otroligt tryck neråt på redan sånt tryck av bebis huvud som trycker ner. 
    Sova hade ju varit skönt men tyvärr är det väldigt lite av den varan, hade redan svårt att sova innan förkylningen pga att det är så svårt att hitta en ställning som inte gör ont mm men nu med den täppta näsan och hostan blir det inte många timmars sömn.
    Tack, jag hoppas också det värsta hunnit gå över.

Ja, det är ett svårt läge. Jag känner själv att allt börjar bli mer obekvämt. Jag kan inte sitta, för då känner jag mig ihoptryckt och jag kan inte stå för då blir jag trött i fötterna och benen. Jag har ont i höfter, nedre rygg och magen. Det är svårt att slappna av, vilket man skulle behöva. Dessutom blir jag så trött för ingenting. Känner mig som en gammal tant som måste sova middag och inte orkar något. Det räcker tydligen inte med att känna sig som ett överviktigt fetto. ^^

Men det är i alla fall inte långt kvar! Du får höra av dig när bebis är ute! :D <3 
  • Zlender
    Fjenk skrev 2024-02-29 07:51:12 följande:

Det börjar närma sig nu och jag har börjat känna någon form av separationsångest till min partner? det är första barnet så vet inte om det är ?normalt? eller om jag bara är känslig. Men har börjat tänka väldigt mycket på att det inte bara kommer vara jag och han längre, att jag kommer sakna honom osv osv. Låter helt orimligt när jag skriver det! Någon som känt samma? 

Ja, jag har känt samma. Det är ju en stor förändring. Fast för mig är det mer en oro över att jag ska "glömma bort" honom pga all uppmärksamhet på bebis och att han ska bli olycklig av det. Men nu när jag läste det du skrev så är ju det också sant! Det kommer ju inte bli samma så klart. En helt extra, unik (ny) individ ska in i familjen, det är ju vanlig gruppdynamik! :O 
  • Zlender
    Fjenk skrev 2024-02-29 08:49:26 följande:

@Zlender ja precis! längtar såklart ihjäl mig efter den lilla men många tankar på hur allt kommer att förändras :)

Helt okej!
  • Zlender
    Cottis skrev 2024-03-16 05:51:06 följande:

@Towiie Åh, jag förstår att du väntar med spänning! Min lilla tjej kom igår och det känns helt overkligt egher nio månader i magen. Jag blev igångsatt i torsdags morse, men igår (fredag) vid tretton, efter ett intensivt världsarbete om stannades av, blev det kejsarsnitt till slut. Inte så vi ville att det skulle sluta såklart, men i slutändan blev allting jättebra ändå. Nu är hon ute och det känns fantastiskt! Jag håller både tummar och tår får att din lilla tjej ocksä ska kika ut snart! <3

Grattis, grattis, grattis! :D <3 
  • Zlender
    Minaälsklingar skrev 2024-03-17 19:45:41 följande:

Hej allihopa 

och stort grattis till dig cottis!

vår lilla tjej föddes fredagen den 8 mars med planerat kejsarsnitt, allt har gått bra och nu bara njuter vi av henne så mycket vi kan och försöker läka och få lite sömn då och då. 

hoppas ni andra också har fått era guldklimpar eller snart får njuta av era.  

Grattis!
Svar på tråden Gravid med bf Mars