Inlägg från: Startingover |Visa alla inlägg
  • Startingover

Gravid med bf Mars

Ni som mår illa, vilken vecka är ni i? Jag har mått jättedåligt och kräkts massor sen vecka 5, men nu är jag i vecka 10 (9+3) och peppar peppar men de senaste dagarna har jag mått bättre! Mår fortfarande illa om jag blir hungrig och jag har svårt att äta för jag är inte sugen på något och allt smakar illa.. men jag är inte illamående exakt hela tiden och jag kräks inte! Hoppas att det går över för er snart också! Nu nojar jag över att mina symptom har försvunnit istället.. men jag såg ett liter hjärta ticka när jag gjorde ultraljud i vecka 9 och jag ska  göra NIPT om typ en vecka och då får jag se bebisen igen så jag försöker att inte oroa mig för mycket innan dess... 

• Startingover

Lunaymar: nä, kub och nipt mäter samma saker, men nipt är mer exakt, så jag kommer bara göra nipt. Men eftersom jag valde bort kub så får jag via landstinget ett tidigt ultraljud I typ vecka 13-14 istället så det ska vi göra. 

• Startingover

Mulin: haha, jag är på ett strikt två-timmars schema just nu, jag måste äta något litet varannan timme så att jag inte blir hungrig och illamående :D 

• Startingover

Ja precis, jag kommer vara i v. 10+5 då. Har gjort ett tidigt ultraljud innan så jag utgår från datumet jag fick på det ultraljudet 

• Startingover

Zlender: hos oss blir man erbjuden nipt gratis om man får dåliga resultat på kub (om man får en sannolikhet som är lägre än 1:200 tror jag). Men man kan göra nipt privat också och betala för det själv, det gör vi. Då kan man göra det innan kub och strunta i kub. Tror inte det finns någon tidsgräns för nipt sålänge det är efter vecka 10+.

Har hört att olika landsting gör olika, att typ skåne och Blekinge är generösare med att erbjuda nipt än mitt landsting. Att det erbjuds nipt om sannolikheten på kub är lägre än 1:1000 men vet inte om det stämmer.. 

Välkommen billieblue och grattis till graviditeten!

• Startingover

Men oj vilket konstigt bemötande! Jag har varit på tre inskrivningssamtal och aldrig varit med om något sånt?

Du bestämmer själv vilka kläder du har på dig och när du börjar använda dem såklart. Jag har visserligen behövt börja använda gravidkläder i ca v. 19-20 men det är ju jätteolika från person till person.. 

Det med d-vitamin har jag aldrig hört, det kanske stämmer? Men varför skulle du få för dig att överdosera det? 

Tvätta gener går ju också, men det gör man ju innan man blir gravid, genom att man testar embryot och ser att det är friskt innan det förs in i mamman . Så lite sent för dig att få den infon nu när du redan är gravid! 

Jag hade bett om att få en annan barnmorska till nästa besök.. 

• Startingover

Jag är också nervös för att berätta. Tror inte att någon förväntar sig att jag ska få ett barn till eftersom jag är ganska "gammal" och mina andra barn är lite äldre (6 och 8). Har bokat ett ultraljud den 5 september, då är jag I vecka 14.. efter det tror jag att jag kommer berätta. Men de andra två så berättade jag inte förrän i vecka 22, det var först då jag inte lyckades dölja magen längre :) men denna gången vill jag berätta tidigare för att vara schysst mot min chef så att han får en rimlig tid på sig att hitta en ersättare.. 

• Startingover

Är ganska säker på att man helst ska göra det innan man har gått 14 fulla veckor, så 13+6 borde ju vara den sista dagen man kan göra det då för att få en tillförlitlig mätning.. 

• Startingover

Senaste veckan/veckorna har jag vaknat klockan 4 på morgonen varje dag. Så irriterande! Det gör ju såklart att jag är helt förstörd av trötthet på kvällarna och eftermiddagarna. Hoppas verkligen att detta är ett symptom som försvinner snart... 

• Startingover

Jag har ganska nyligen fått veta att det är hög sannolikhet att fostret i min mage har downs syndrom. Nu går jag och väntar på att få en tid för att göra moderkaksprov eller fostervattensprov. Jag känner mig helt förstörd och bara gråter och gråter. Jag har aldrig gjort den typen av test innan och det känns skitläskigt. Och om proverna visar att fostret har en avvikelse så kommer vi att avbryta graviditeten och det känns ännu läskigare för jag har aldrig gjort abort heller innan. Mitt hjärta går sönder.

Varför valde ni att göra moderkaksprov "minaälsklingar"? 

• Startingover
    Avokado92 skrev 2023-08-27 12:23:59 följande:
    Jag gjorde moderkaksprov i torsdags. Det var första gången för mig och jag var dödsnervös inför det. Men provet gick bra och personalen var jättetrevlig. Det var en läkare och en barnmorska som utförde provet, jag blundade när de tog fram nålen och under tiden som de stack. Det kändes lite obehagligt, inte så smärtsamt utan mer märkligt. Sen var jag väldigt öm där de stuckit i några dagar efter. Idag är första dagen som jag inte längre kan känna var de stack någonstans. Så, moderkaksprovet är absolut något man grejar och tar sig igenom - även om det inte är superkul.

Nu väntar jag på svar, känns som en evig väntan. Har varit väldigt oroad för missfall också då jag haft det innan. Men den oron har lagt sig lite nu i alla fall. Fick du hög sannolikhet efter KUB? För det har jag läst är rätt vanligt och sen visar moderkaksprov/fostervattenprov att allt ser bra ut. KUB är rätt osäkert egentligen faktiskt. 
    Tack för ditt svar! På ultraljudet, tittade de mycket på bebisen då och gjorde några kontroller på den? Eller tittade de bara efter var moderkakan satt? 

Nej, jag gjorde NIPT som är mer exakt än KUB. Så barnet har med 80-90% sannolikhet en kromosomavvikelse. Alltså även om man får det absolut sämsta resultatet på KUB 1:2 så är det ju fortfarande 50% chans att bebis mår bra.. men vi har bara 10-20% chans att vårt barn inte har någon kromosomavvikelse..

Vi gör mest moderkaksprovet för att vi har ett litet litet hopp kvar. Men jag börjar mer och mer ställa in mig på att vi kommer att behöva avbryta graviditeten. 
  • Startingover
    BaraVara55 skrev 2023-08-27 23:14:47 följande:

@startingover, har ni inte fått en tid för att göra mkp ens? Den väntan är ju nästintill oumbärlig. usch,jag vet hur det känns men vi fick tid veckan efter, även om det kändes som en evighet. 

håller tummarna!

Ja, vi har fått tid! Ska göra det idag.. är så tacksam för att vi fick en tid så snabbt. Fick svar på nipt i torsdags och ska göra moderkaksprovet redan idag. 

Lycka till idag! 
  • Startingover

Så skönt att ha det gjort! Och skönt att moderkakan satt på rätt ställe så att det gick att ta ett prov. Gjorde inte speciellt ont under själva provtagningen men under hela eftermiddagen har jag haft ganska mycket mensvärk. De lovade att jag skulle få svar i denna veckan. Men blir en lång väntan nu..

Ja , jag hoppas också att de ringer på eftermiddagen. Sitter oftast i möten hela dagarna så kommer behöva gå ur från mötet, gråta en skvätt när de ringer och sen typ gå tillbaka in o mötet igen om de ringer mitt på dan.. 

Du är så stark som har gått igenom det här flera gånger!! 

• Startingover
    Avokado92 skrev 2023-08-29 06:14:42 följande:

Jag fick mitt snabba svar igår vid typ 17, allt såg bra ut. Jag hade fått en hemsida man loggar in och kollar svaret på. Så nu väntar jag svar på den fullständiga analysen - vilket är den jag är nervös för. Men en milstolpe nådd i alla fall. 

Stort grattis till att allt såg bra ut på snabbtestet! Ett stort steg i rätt riktning. 

Jag får hjärtklappning varje gång telefonen ringer just nu. Men borde inte höra något förrän tidigast i morgon.. 
  • Startingover
    Avokado92 skrev 2023-08-29 10:02:47 följande:
    Tack så mycket! Jag har en son med en ovanlig kromosomavvikelse, där värre varianter av hans syndrom ofta innebär extremt kort livslängd - de flesta går bort under deras första levnadsår. Det är därför jag inte kan slappna av förrän den fullständiga analysen är gjord. Stirrar på telefonen non-stop.

Var gjorde du testet? Jag gjorde i Stockholm förra torsdagen och fick svar igår så är ju faktiskt bara 2 arbetsdagar. Så det är ju inte omöjligt att du kan få svar imorgon!
    Jag gjorde i Gbg. De sa att de kunde lova besked innan fredag iallafall. Men om det visar på avvikelser på snabbtestet så skulle jag få svar redan i morgon eller på onsdag. Om snabbtestet ser okej ut så går de vidare och gör det långa testet och isf får jag svar i slutet av veckan. 
  • Startingover

Jag fick svar i förrgår. Bebis har kromosomavvikelse. Idag ska vi tillbaka till sjukhuset för att prata om hur vi ska gå vidare nu. Fy vad allt känns tungt just nu.

• Startingover
    Let it Rain skrev 2023-09-04 08:55:47 följande:
    All kärlek och omtanke till er! Så oerhört tufft. 💔 Det gick inte vägen för min del, men jag har hängt kvar i tråden bara för att läsa dina uppdateringar här. Hoppas att ni hittar den styrka ni behöver ❤️❤️❤️
    Tack för ditt fina meddelande ❤️❤️ och vem vet, förhoppningsvis kanske vi ses i typ "vi som har bf i augusti" eller "vi som har bf i september" 😪
  • Startingover
    Mammut1980 skrev 2023-09-12 15:25:09 följande:
    Tog nipt testet även om andra besöket hos läkaren inte gav bättre resultat . Sedan bad jag om moderskap provet oxså . Men det verkar vara att söka nålen i höstacken  . När två läkare gjorde ultraljud och vaginalt och kom fram till samma resultat.   Här slutar min bebis dröm . 
    Mår super dåligt ,kan knte sluta gråta .

Hoppas ni alla andra får njuta av er graviditet och få en söt liten bebis. Ta hand om er .
    Fy vad tråkigt att höra!! Vet inte varför jag fortsätter läsa i denna tråden, eftersom jag valde att avbryta min graviditet förra veckan pga kromosomavvikelser... men jag har hängt kvar här ändå. Jag har ju precis gått igenom det som du har framför dig nu, så skicka gärna ett meddelande om du vill prata ❤️ jag lider så med dig och jag hoppas att ni är det där lilla undantaget och att allt är bra med er bebis! 
Svar på tråden Gravid med bf Mars