Avokado92 skrev 2023-08-27 12:23:59 följande:
Jag gjorde moderkaksprov i torsdags. Det var första gången för mig och jag var dödsnervös inför det. Men provet gick bra och personalen var jättetrevlig. Det var en läkare och en barnmorska som utförde provet, jag blundade när de tog fram nålen och under tiden som de stack. Det kändes lite obehagligt, inte så smärtsamt utan mer märkligt. Sen var jag väldigt öm där de stuckit i några dagar efter. Idag är första dagen som jag inte längre kan känna var de stack någonstans. Så, moderkaksprovet är absolut något man grejar och tar sig igenom - även om det inte är superkul.
Nu väntar jag på svar, känns som en evig väntan. Har varit väldigt oroad för missfall också då jag haft det innan. Men den oron har lagt sig lite nu i alla fall. Fick du hög sannolikhet efter KUB? För det har jag läst är rätt vanligt och sen visar moderkaksprov/fostervattenprov att allt ser bra ut. KUB är rätt osäkert egentligen faktiskt.
Tack för ditt svar! På ultraljudet, tittade de mycket på bebisen då och gjorde några kontroller på den? Eller tittade de bara efter var moderkakan satt?
Nej, jag gjorde NIPT som är mer exakt än KUB. Så barnet har med 80-90% sannolikhet en kromosomavvikelse. Alltså även om man får det absolut sämsta resultatet på KUB 1:2 så är det ju fortfarande 50% chans att bebis mår bra.. men vi har bara 10-20% chans att vårt barn inte har någon kromosomavvikelse..
Vi gör mest moderkaksprovet för att vi har ett litet litet hopp kvar. Men jag börjar mer och mer ställa in mig på att vi kommer att behöva avbryta graviditeten.