Inlägg från: Lunaymar |Visa alla inlägg
  • Lunaymar

Gravid med bf Mars

Malmötjej skrev 2023-07-30 18:41:54 följande:

Jag skrev i facebookgruppen inatt, men om det är någon som inte är med i den så skriver jag här också. Vi fick missfall igår kväll (6+4). Ingen aning om det var en missed abortion eller om det faktiskt hände igår. Mina symptom försvann tidigt i vecka 6, men har förstått att de kan komma och gå. 
    Vi har sörjt hela dagen nu och ska försöka samla ihop oss för att orka med vardagen nästa vecka. 
    Jag har läst på olika ställen att det kan vara lättare att bl gravid direkt efter ett missfall. Har ni några erfarenheter? Jag behöver hopp. 

Vad tråkigt 😪 men jag tänker ändå att, om der måste hända, så är det bättre att det händer så tidigt som möjligt så man slipper komplikationer eller själv behöver ta jobbiga beslut vid KUB. Men jag förstår att det är hemskt och jag hoppas att ni återhämtar er snabbt och kan gå Vidare <❤️
  • Lunaymar
    Let it Rain skrev 2023-07-31 13:42:54 följande:
    Jag vet ärligt talat inte vad som håller på att hända här. Det har slutat blöda 🤷?♀️ Blödde igenom ett trosskydd, sen inget mer. Satte i en binda och då upphörde blödningen. 

Kan blödningen ha startat pga ultraljudet? Frågorna är många. Har varit med om samma sak en gång tidigare under graviditet. Hon pratade om utväxter på tappen och att den var lättblödande (gjort cellprov alldeles nyligen tack och lov) 
    Hej!

Jag har också haft blödningar eftee VUL under min förra graviditet. Och de kom ganska omgående efter VUL. gällande att de inte kunde se något, tror jag inte att du behöver oroa dig än. Var bor du? Hitta en klinik med riktigt bra UL-maskin och testa igen. För allt beror ju på upplösningen när det är så tidigt i graviditeten.
  • Lunaymar
    Let it Rain skrev 2023-07-31 18:29:00 följande:

Jag gjorde ultraljudet genom landstinget, så på ett stort sjukhus. Ska tillbaka dit om 2,5 v. 

Hur stora blödningar hade du då? Detta var klarrött blod, blödde ungefär som att ett kärl spruckit och sen var det stopp. Det var liksom inte rosa bara utan droppande blod under några minuter. Jag var helt övertygad om MF tills det upphörde helt. 

Tack för ditt svar förresten, det skänker lite hopp! ❤️

Det har hänt mig två gånger. En gång var det ljusrosa som övergick till bruna och andra var det blod som rann längs benen.. åkte in till gynakuten men det slutade ganska snabbt och övergick till brunt.
  • Lunaymar

Hej!

Hur går det för alla här? Någon som har varit på VUL än? Några nya symptom? 😊

• Lunaymar
    Startingover skrev 2023-08-02 19:54:58 följande:

Jag var på ultraljud häromdagen, allt såg bra ut och det var ett gulligt litet hjärta som slog :) är i vecka 9 nu. 

Jag har mått jätteilla varje dag sen typ vecka 5. Men har inte kräkts så mycket... förrän igår, både igår och idag har jag kräkts massor av gånger. Är så less på det här nu och vill bara att första trimestern ska vara över...

Hur mår du?

Oh vad mysigt! När du säger i vecka 9, menar du 8+? 

Jobbigt med illamåendet.. tar du något mot det? 

Jag är i vecka 7 (alltså 6+5) och kräktes för första gången idag. Och så snabbt så jag hann inte till toastolen.. 

• Lunaymar
    fjarilsblomma3 skrev 2023-08-02 20:00:39 följande:

Mitt nya symtom är illamående :( Kom dagen jag gick in i vecka 7, idag går jag in i vecka 8. Det lindras av mat och dryck men ändå så jobbigt, mådde sååå bra fram tills vecka 7 och hade verkligen förhoppningen att slippa illamående :?)

Förhoppningsvis är illamåendet tillfälligt och du kommer att må bättre snart. 😊
  • Lunaymar
    Sola13 skrev 2023-08-02 20:57:00 följande:

Jag är främst jättetrött och har svullen mage. Olika varianter av värk från och till, främst molvärk. Spända bröst. Illamående lite till och från, men aldrig så kraftigt att det känns som att jag faktiskt ska spy. Gick in i vecka 7 idag. Första vul bokat den 10 aug, längtar och är livrädd haha ❤️

Känner igen det där med svullen mage. Jag tar progesteron så det är liksom ännu värre, tänker jag mig. Jag skulle ha gått på VUL imorgon men avbokade då min dotter blev sjuk. Får se om jag kan boka till nästa vecka 😊
  • Lunaymar

Hej,

Kul att läsa om andras symptom och berättelser. Någon annan som har hunnit med VUL nyligen? Jag ska nämligen dit imorgon och är superorolig över att det inte ska finnas något där inne. :/ 

• Lunaymar
    Startingover skrev 2023-08-09 20:46:40 följande:

Ni som mår illa, vilken vecka är ni i? Jag har mått jättedåligt och kräkts massor sen vecka 5, men nu är jag i vecka 10 (9+3) och peppar peppar men de senaste dagarna har jag mått bättre! Mår fortfarande illa om jag blir hungrig och jag har svårt att äta för jag är inte sugen på något och allt smakar illa.. men jag är inte illamående exakt hela tiden och jag kräks inte! Hoppas att det går över för er snart också! Nu nojar jag över att mina symptom har försvunnit istället.. men jag såg ett liter hjärta ticka när jag gjorde ultraljud i vecka 9 och jag ska  göra NIPT om typ en vecka och då får jag se bebisen igen så jag försöker att inte oroa mig för mycket innan dess... 

Jag mår exakt som du beskriver. Inte akutillamående men lite illamående hela tiden (värre vid hunger). Samt att jag är hungrig men inte sugen på något. Jättejobbigt.

Ska du göra nipt i v10+? Jag ska också boka men vet inte om 10+ är för tidigt.. Ska du också göra KUB senare eller hur tänker du? 
    Jag undrar för jag har fått tid för KUB exakt den veckan jag är bortrest (blir det 12+). Och det verkar som att man ska göra kub i 12-13 endast, annars blir det inge bra. Så jag undrar om det skulle räcka med endast nipt då? 
  • Lunaymar
    Startingover skrev 2023-08-10 10:12:35 följande:

Lunaymar: nä, kub och nipt mäter samma saker, men nipt är mer exakt, så jag kommer bara göra nipt. Men eftersom jag valde bort kub så får jag via landstinget ett tidigt ultraljud I typ vecka 13-14 istället så det ska vi göra. 

Tack för svaret!! Och du kommer då göra nipt i v10+?
  • Lunaymar
    Mojsan95 skrev 2023-08-10 16:31:21 följande:

Hej!! ☺️ Det är första gången jag skriver i den här tråden och jag är gravid med mitt första barn. Jag var på inskrivningssamtal hos en barnmorska för ca 1 vecka sedan och hon sa så mycket konstiga saker tycker jag så jag ville mest bara höra vad ni tänker om detta.. 

Hon sa att man börjar med gravidkläder i veckan 19 (2 gånger sa hon det). Att jag kan  få cancer om jag äter för mycket vitamin-D.. Att vi kan tvätta våra gener (jag har ärftlig alzheimers på min pappa sida).. Att man får äta en kaka men inte två för bebisen kan få näringsbrist (jag är normalviktig).. och det sista när jag berätta att mitt tydligaste symtom är att jag inte fått mens, alla andra symtom (som absolut finns) är mer diffusa så fråga hon om jag ville ta ett till test bara. 

Men är det liksom detta man ska mötas av på mvc? Blir mörkrädd på riktigt efter det mötet. Och det sista har verkligen satt sig i mitt huvud 😞u

Det låter helt sjukt. Ring till MVC och byt barnmorska. Du behöver inte skämmas över det. 

Vilken vecka är du i?

Gravidkläder kommer du börja när du känner för det, strunta i siffror. 

Det är väldigt svårt att överdosera vit D. De flesta av oss har nivåer under medel. och cancer?? Vad fick hon den informationen av? Forskar hon på sin fritid? 

vad menar hon med att tvätta gener? Det är väldigt oetiskt att säga så. Alzheimers är en rätt vanlig sjukdom som många av oss kan få. 

och du, oroa dig inte över dina symptom. Den största symptomen är ju just utebliven mens. Jag har ju knappt några heller och det hade jag inte heller under min första graviditet. Vissa har det så bara. 

grattis till graviditeten!! :)

• Lunaymar

Hej,

Jag tänkte vänta till efter NIPT för att berätta för min chef men vi får se hur det kommer att gå. 

Är det någon annan som känner sig ledsen ibland? Alltså jag känner inte igen det från min förra graviditet (då var jag mest superorolig i början) men nu kan jag känna mig ledsen i hjärtat från och till. Har också dåligt samvete gentemot min dotter, som att jag sviken henne för att jag är gravid.

Kan ha att göra med progesteronet som jag tar.. Ska nog prata med MVC om det. 

@Sola13, visst hade du också VUL i torsdags? Hur gick det?

Svar på tråden Gravid med bf Mars