Inlägg från: Minaälsklingar |Visa alla inlägg
  • Minaälsklingar

Gravid med bf Mars

Jag är också 38 år.

Jag får också så ont när jag nyser ibland men även vid vissa andra rörelser man råkar göra ibland, det är upphängningarna i livmodern som blir lite överbelastade har jag för mig.

jag mår fortfarande lika illa och kräks även fortfarande trots Xonvea. Det är inte så att jag kräks hela tiden och får behålla mestadels av maten men det är ju ändå det där illamåendet som inte ger med sig som är så jobbigt. 

nästa fredag ska jag in och göra moderkaksprov, så nervöst men längtar ändå tills jag kan få svar så jag vet om jag kan få längta efter bebis eller om man behöver avbryta, så jobbigt att gå ovetandes?.
    är så jobbigt med måendet så hade varit skönt att veta så man inte gör det i onödan.

• Minaälsklingar
    Startingover skrev 2023-08-24 22:30:19 följande:

Jag har ganska nyligen fått veta att det är hög sannolikhet att fostret i min mage har downs syndrom. Nu går jag och väntar på att få en tid för att göra moderkaksprov eller fostervattensprov. Jag känner mig helt förstörd och bara gråter och gråter. Jag har aldrig gjort den typen av test innan och det känns skitläskigt. Och om proverna visar att fostret har en avvikelse så kommer vi att avbryta graviditeten och det känns ännu läskigare för jag har aldrig gjort abort heller innan. Mitt hjärta går sönder.

Varför valde ni att göra moderkaksprov "minaälsklingar"? 

Min förra graviditet fick jag avvikande värde på kub så fick gå vidare med moderkaksprov som visade att bebisen hade en dödlig kromosom avvikelse triploidi så jag hade inget val än att avbryta graviditeten. 

jag gick och hoppades in i det längsta, alla ultraljud och allt såg bra ut förutom blodprovet som drog ner på värdet men ändå var det så illa. Förstår vad du går igenom, det är verkligen hemskt, jag hoppas verkligen att du får positiva besked. 

men det är i alla fall därför jag väljer att göra detta testet direkt nu när det går för att få klara besked på om bebisen är frisk denna gången så fort som möjligt för väntan är hemsk, känner att man inte riktigt kan glödjas förrän man får svar. 

• Minaälsklingar
    Let it Rain skrev 2023-08-26 11:03:57 följande:

För min del gick det inte vägen. Tredje MA på raken, och innan dess två MF, så femte på raken totalt. 

Fick abortpiller och allt kom ut igår kväll. Tack och lov smidigt. Lycka till ni andra! 

Så tråkigt att höra, hoppas Nr 6 tar sig fort och blir den som stannar Hjärta
  • Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-08-27 23:08:52 följande:

Hej! var längesedan jag skrev här, men imorgon är det dags för mig att göra moderkaksprov. Den viktigaste milstolpen som jag och sambon väntat på för att kanske kunna njuta och glädjas åt denna graviditet på riktigt.
    Förra gången jag gjorde de så visade de sig att fostrets hjärta redan slutat slå, pga down syndrom. Har inte gjort kub eller nipt denna gång, bara tidigt ultraljud. så nervös, tredje gången gillt med mkt och samma läkare i Lund. Så duktig men faan att man ändå ska behöva utsätta sig för nålar.

Sägs vara en veckas svarstid, men senast gick de snabbare. Hur är det där ni bor?

Håller tummarna för bra besked för oss alla.

Ska göra provet på fredag också i Lund hos samma läkare som sist när jag fick reda på att vårt foster hade triploidi. 
    är det på sjukhuset du gör det? 

sist tog det nog 4-5 dagar att få svar men räknar med en vecka nu ska jag ju göra det en fredag också så då går väl helgen bort.
    Jag går också bara och väntar på denna dag och svaret.

• Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-08-28 11:10:46 följande:

ja Jag gjorde de på sjukhuset, tror bara de är tre stycken läkare som gör de proverna i Lund. Idag var det en finlandssvensk som jag träffat innan, gillar henne och hon är väldigt erfaren. Så det gick bra. Hon sa att vi förhoppningsvis får svar innan fredag ,ca 4 arbetsdagar. Så om du gör de på fredag på Lunds sjukhus då kanske du borde få svar på torsdag. 

denna väntan, om man bara kunde snabbspola tiden! firade iaf att vi är ett steg närmare att få besked med att ha med mig  några godisbitar i fickan och insett att jag inte kan påverka eller göra mer än att vila. 

så nu blir de att inta soffläge och kolla på gamla godingar som Bridget Jones dagbok :)

Det är till henne jag också går. 
    ser att vi har samma bf också, undrar varför jag måste vänta ända tills på fredag när jag bad om att få göra det så fort det bara gick för att jag inte står ut med denna väntan.
    ytterligare en hel vecka längre jag behöver plågas Gråter
  • Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-08-28 11:10:46 följande:

ja Jag gjorde de på sjukhuset, tror bara de är tre stycken läkare som gör de proverna i Lund. Idag var det en finlandssvensk som jag träffat innan, gillar henne och hon är väldigt erfaren. Så det gick bra. Hon sa att vi förhoppningsvis får svar innan fredag ,ca 4 arbetsdagar. Så om du gör de på fredag på Lunds sjukhus då kanske du borde få svar på torsdag. 

denna väntan, om man bara kunde snabbspola tiden! firade iaf att vi är ett steg närmare att få besked med att ha med mig  några godisbitar i fickan och insett att jag inte kan påverka eller göra mer än att vila. 

så nu blir de att inta soffläge och kolla på gamla godingar som Bridget Jones dagbok :)

Förresten hur skulle du få svaret? Ringer dom eller ? 

hoppas det blir ett glädjande resultat denna gången, hoppas du uppdaterar hur det gick hör sen.

• Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-08-28 13:56:21 följande:

kul att det är samma vi går till. Men konstigt att du inte kunde komma tidigare denna vecka, hur bokades du in? 

jag är i 11+6 idag och helst ville de att jag skulle vänta till över 12+0 då det brukar vara bättre, men jag ska resa iväg i slutet av veckan så då kom jag och (hennes assistent?barnmorska?) överens om att de borde vara ok att jag kommer idag. 

De ringer, och senaste gångerna så tog de bara två dagar innan jag fick svar så det är det jag hoppas på även denna gång. Men kanske bra att vara inställd på att de kan ta fyra dagar. 

hoppas äntligen på bra besked och att det var sista gången jag behövde göra mkp, men vem vet. Någon gång borde de väl gå även för oss

Jaha då var det kanske för att du skulle iväg som du fick tidigare för jag var på ett tidigt ultraljud hos läkaren och hon sa att jag kunde få göra det i slutet av månaden och jag skulle få en tid hemskickad sen fick jag en tid och då var det den 1/9 så antar att dom tog kanske bara en tid i närheten, dom som ger tiderna vet nog inte hur plågsamt det är att vänta några extra dagar. 

wow två dagar det låter supersnabbt, jag tror jag väntade 4-5 dagar sist för jag kommer ihåg jag räknade ut vilken sista dagen borde vara då och jag gick och hoppades varje dag att hon skulle ringa men det blev inte förrän sista dagen.
    kommer inte våga svara samtidigt vill jag ju inget hellre än att veta. 

• Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-09-01 07:55:38 följande:

Jag har inte handlat någonting, förutom ett par byxor med större midja till mig själv. Jag vill vänta till jag får veta att de ser bra ut. Då kommer jag också berätta för några av mina närmsta som fortfarande inte vet, tex min bror. 

Men har redan berättat för min chef för jag fick erbjudande om att ta en chefs position och jag ville vara transparent för att slippa ha dåligt samvete. Chefen vet att vi har försökt ett tag, men ändå skönt att berätta att jag är gravid. Men chefen sa att jag får bestämma men att sätta allt på paus kanske inte heller är rätt. Alla funkar olika men jag trivs med mitt jobb och det bästa just nu känns som att fördriva tiden med att jobba. 

jag har fortfarande inte fått svar från moderkakaprovet, hoppas de kommer idag. 

lycka till idag @minaälsklingar och ha en fin fredag alla!

Oj har du inte fått svar än? fy vad jobbig, borde väl bli idag..
    ja tack nu är mitt test också gjort och hoppas på ett snabbt svar men blir ju inte så hoppfull när du inte fått svar än. 

Jag känner mig så nervös över missfall efter moderkaksprovet men hoppas verkligen allt går bra och på att det blir glädjande besked när svaren kommer. 

• Minaälsklingar
    Startingover skrev 2023-09-01 10:38:06 följande:

Jag fick svar i förrgår. Bebis har kromosomavvikelse. Idag ska vi tillbaka till sjukhuset för att prata om hur vi ska gå vidare nu. Fy vad allt känns tungt just nu.

Beklagar, fy vad jobbig! styrkekramar Hjärta

Vad det DS? kommer ni avbryta? 
  • Minaälsklingar
    Avokado92 skrev 2023-08-31 10:56:42 följande:

Nu fick vi veta resultaten på den fullständiga analysen från moderkaksprovet, allt såg bra ut. Sån otrolig lättnad! Fortfarande lite orolig för missfall, men det har ju gått en vecka nu sen provtagningen så risken borde väl ha minskat - eller hur? Hör många som säger att de är så chill under sin andra graviditet, vet knappt vilken vecka de är i blabla - det stämmer inte alls för mig haha. Herregud, konstant nojig och nervös! Någon som sitter på bra avslappningstips? 

Så skönt det måste kännas.
    jag vill också få höra det om 1-2 veckor så man kan glädjas. 

jag är också orolig över missfall tog mitt moderkakskrov idag. Dom säger ju två veckor men tycker ändå också risken borde minska för varje dag som går. 
    Dom som säger så har nog aldrig varit med om något missfall eller andra komplikationer. Jag går ständigt och oroar mig om allt möjligt det är nog ganska normalt. 

Svar på tråden Gravid med bf Mars