Inlägg från: Startingover |Visa alla inlägg
  • Startingover

Gravid med bf Mars

När jag var gravid med min son så hade jag inga symptom alls fram tills jag började känna sparkar från bebisen. Var så himla orolig att något var fel eftersom jag trodde att typ alla var illamående och trötta.. just nu hade jag gjort vad som helst för att få en sån graviditet igen! :D 

Jag har berättat för några stycken, är så många sociala sammanhang med alkohol på sommaren så har varit svårt att dölja det. Men de flesta i vår omgivning vet att vi har försökt att skaffa ett till barn under en lång period så det gör inte så mycket att de vet.

Här är länken till facebookgruppen: www.facebook.com/groups/989102215574163/

• Startingover

Tror det beror på vart du bor. Där jag bor så erbjuds inte tidiga ultraljud via landstinget, första ultraljudet (som de kallar för tidigt ultraljud) har jag inbokat i vecka 14. Men det finns privata mvc där man kan betala för att göra ett tidigt ultraljud. Jag ska på tidigt ultraljud nästa vecka, då är jag i vecka 9 (8+1). Det kostar typ 700 kr men kommer att vara så värt det! Kolla om det finns någon privat mvc eller ultraljudsklinik nära dig.

• Startingover

Jag vet helt symptomfri i min första graviditet. Kände inget alls förrän jag började känna sparkar i vecka 18 :) i denna graviditeten mådde jag bra fram till vecka 6, efter det har jag mått pyton.. 

• Startingover

Jag jobbar.. men jag har ett kontorsjobb där vi får jobba mycket hemma så jag har utnyttjat det mycket :D kräks som tur är inte så ofta utan det är mest att jag går runt hela dagarna med ett konstant illamående och halsbränna.. 

• Startingover

Fy vad tråkigt att höra! Jag var med i gruppen förut men jag hoppade ur den igen :)

fick missfall innan vi fick vårt första barn, men blev gravid direkt efter, fick en riktig mens emellan. Det blev vår son :) 

• Startingover

Cottis: jag har varit på inskrivning. Fick en tid klockan 8 på morgonen. Det var hemskt :D spydde inne på toaletten i väntrummet och barnmorskan sa till mig att hon såg på mitt ansiktsuttryck att jag nog mådde rätt illa, haha

• Startingover

Gjorde du vaginalt ultraljud? Det låter som att du fått blödning från det om det kom så mycket på en gång? Mina missfall har börjat med små bruna flytningar som sen har gått över till blod och sen bli som typ en större mens. 

• Startingover

Jag var på ultraljud häromdagen, allt såg bra ut och det var ett gulligt litet hjärta som slog :) är i vecka 9 nu. 

Jag har mått jätteilla varje dag sen typ vecka 5. Men har inte kräkts så mycket... förrän igår, både igår och idag har jag kräkts massor av gånger. Är så less på det här nu och vill bara att första trimestern ska vara över...

Hur mår du?

• Startingover

Jag är i vecka 8+3.. så barnmorskan säger att jag är i åttonde graviditetsveckan men alla appar säger att jag är i vecka 9  Skrattande 

Har testat postafen nån dag, men tycker att det är svårt att veta om det hjälper för illamåendet svänger upp och ner över dagen oavsett.. så ja har testat det några dagar men just nu testar jag utan. 

Åh fy vad jobbigt med kräk utan förvarning! Höll på att kräkas i bilen häromdagen men hann som tur var stanna och springa till diket.. 

• Startingover

VUL är förkortning för vaginalt ultraljud. Det används tidigt i graviditeten när det är för tidigt att göra ett "vanligt" ultraljud på magen. På den mottagningen där jag går så testar de alltid först att göra ett "vanligt" ultraljud och om det inte går att se något då så byter de till ett vaginalt ultraljud.

Det erbjuds inte via landstinget, iallafall inte där jag bor. Eller, det kan erbjudas om man har väldigt oregelbunden mens och inte vet alls hur långt gången man är, eller om man har haft mycket smärta och blödningar, men det erbjuds inte vid en problemfri graviditet. Man får boka in det själv på en privat klinik och betala för det själv.  

Svar på tråden Gravid med bf Mars