Inlägg från: kattnos |Visa alla inlägg
  • kattnos

Gravid med bf Mars

Hej på er alla!
    Jag hoppar in i tråden, är gravid med mitt tredje barn och har BF 24/3. Känns helt sjukt att vara gravid igen då vår första är ett IVF-barn och tvåan kom till genom heminsemination - den här gången hade jag inte ens koll på ägglossning och hade inte väntat mig att bli gravid så här helt spontant..  men absolut inte ovälkommet! Min minste är dock bara 14 månader så vi hade väl egentligen tänkt vänta ett tag till :)
    Har inga större symptom utan mår bra för det mesta, men jag har inte plågats särskilt av illamående tidigare graviditeter heller. Har gått upp i vikt och känner mig mest tjock än så länge men det ska väl ordna upp sig :)
    Längtar efter KUB nu så att man får veta att det faktiskt finns en liten där inne :) har bruna flytningar men det har jag haft i flera veckor och så länge inget annat händer väljer jag att tro att det är normalt. 
    Tycker synd om alla er som mår så illa! :(

BF 24/3
  • kattnos
    Cottis skrev 2023-08-18 19:51:09 följande:
    Jag har också ett IVF-barn i magen. Det tog två år av IVF och innan det försökte vi med stickor i över två år (och varit oskyddade ytterligare ett par). Hade precis gett upp hoppet när det lyckades på den absolut näst sista återföringen! För mig blir det här nog mitt enda barn, men jag är väl ändå ?gamlingen? i gruppen med mina 38 år. Min endometrios har gjort hela mitt vuxna liv till en ganska besvärlig historia och under många år kunde jag inte ens tänka mig barn för att jag var alldeles för risig för att ta hand om det. En operation förändrade allt! 
    Före IVF hade vi aldrig lyckats bli gravida, även om man inte hittade något fel på någon av oss. 
    Att bli gravid, oavsett hur det sker, är fantastiskt :) Jag är 36 år så du är inte mycket äldre :) Vad härligt också att höra att din endometrios blivit bättre av operation.

Jag har hört att det kan bli så efter IVF, att kroppen liksom vet hur den ska göra för att bli gravid, men att det här skulle hända mig kunde jag aldrig tro. Det är ju för bra för att vara sant. Men jag hoppas såklart att det ska gå hela vägen :)
    BF 24/3
  • kattnos
    Fjenk skrev 2023-08-20 18:39:00 följande:

Hej igen, tänkte kolla hur ni andra mår/känner kring graviditeten? 

jag har verkligen mått katastrof sen v6 (v10+0 idag), fick utskrivet omeprazol så halsbrännan försvann men illamåendet kom tillbaka efter några dagar med lergigan. 

Så det jag vill komma till är att jag kan liksom inte känna någon glädje. Ska göra ultraljud på tisdag så hoppas det vänder då, om allt visar sig stå rätt till vill säga. Hur känner ni andra? 

Jag har mått bra mest hela tiden, vilket på sätt och vis gör mig lite orolig om jag faktiskt är gravid.  Men jag har inte mått så mycket illa mina tidigare graviditeter heller iofs. Den här helgen har jag dock mått illa en del, har molvärk och halsbränna. Men för min del känns det iaf än så länge positivt att ha symptom :)
    BF 24/3
  • kattnos
    Zlender skrev 2023-08-23 20:31:34 följande:

Hej, jag vill fråga om ni känner igen er.

Jag är idag i vecka 10 (9+0) och illamåendet har börjat gå över, äntligen! Men jag är jättetrött istället.

I alla fall. Nu när jag låg ner, raklång på rygg, så nös jag. Det högg till ordentligt i magen och gjorde jätteont i flera sekunder efteråt och sedan gick det över. Är det muskler runt magen som är påverkade/ovana vid graviditeten?

Det var jätteobehagligt. Nästa gång jag känner att jag behöver nysa kommer jag försöka att sätta mig upp! Förvånad

Det där känner jag igen! Jag har vid båda mina tidigare graviditeter haft "problem" ganska tidigt med att behöva ta hjälp av armar etc när jag vänder mig i sängen för att det annars drar i de nedre magmusklerna. Innan jag visste att jag var gravid denna gång satt jag i soffan och nyaste och det högg till rejält i magen! Det var liksom mitt första tecken och jag vet att jag tänkte att "det här har jag bara varit med om vid graviditet men nu är jag ju inte gravid?" Men det var jag visst...
    Men summa summarum så skulle jag absolut säga att det är magmusklerna som är ovana och kanske att man borde träna dem mer än jag har gjort tidigare.
    BF 24/3
Svar på tråden Gravid med bf Mars