Inlägg från: Fjenk |Visa alla inlägg
  • Fjenk

Gravid med bf Mars

Hej,
    jag är just nu i v.5+5 med bf 17/3-24. Försökt läsa lite tråden och överallt på FL. Vet egentligen inte varför jag skriver för vet att ingen annan är UL kan ge mig svar på frågan?. men, jag har typ inga symptom, lite illamående emellanåt, har varit trött och haft ont i brösten. Hade rosa flytning igår och molande värk i magen. Idag upplever jag att mina bröst inte värker längre och att de typ är som vanligt (förutom bröstvårtorna som är liiiiite ömma). någon som känner igen sig? Skulle det kunna va mf?

• Fjenk
    Malmötjej skrev 2023-07-22 08:01:14 följande:
    Jag har egentligen inget bättre svar än att jag upplever samma sak. Alla symptom försvann och jag känner mig totalt ogravid.
    Jag ringde till barnmorskemottagningen som svarade att så kan det bli ibland att symptomen kommer och går. 
    Jag försökte boka ett privat tidigt ultraljud men fick svar där att det inte fanns någon som kunde göra det på grund av semestrar. Så jag antar att man bara kan vänta och se. Oerhört påfrestande psykiskt att inte veta om embryot lever. 
    Tack för svar! Då får vi bara hoppas och vänta och se! ❤️
  • Fjenk

Hej, vill bara dela med mig av min upplevelse kring illamående/kräkning?.

jag har mått så sjukt dåligt i två veckors tid. Kräkts och varit så slö att jag knappt orkat resa mig ur soffan/sängen. Provade först Postafen men de hjälpte inte alls. Har även på illamåendet fått hemsk halsbränna som gör att jag kräkts. 

Till slut orkade jag ringa läkaren och har nu fått både Lergigan mot illamåendet men även Omeprazol 20mg mot halsbränna.

Kvinnan på apoteket sa att illamåendet troligtvis skulle försvinna direkt med Omeprazol eftersom halsbrännan kan orsaka illamåendet. Ni andra kanske redan visste om det men jag hade ingen aning. Började äta igår förmiddag och idag mår jag äntligen som vanligt!! Om det beror på tabletterna eller något annat det vet jag inte, men tänkte dela med mig om det kan hjälpa någon annan. 

• Fjenk

Hej igen, tänkte kolla hur ni andra mår/känner kring graviditeten? 

jag har verkligen mått katastrof sen v6 (v10+0 idag), fick utskrivet omeprazol så halsbrännan försvann men illamåendet kom tillbaka efter några dagar med lergigan. 

Så det jag vill komma till är att jag kan liksom inte känna någon glädje. Ska göra ultraljud på tisdag så hoppas det vänder då, om allt visar sig stå rätt till vill säga. Hur känner ni andra? 

• Fjenk

En fråga till er som mår bra, vad äter ni på en dag och hur mycket fysisk aktivitet utför ni på en vecka? 

jag känner mig så kass, xonve har precis börjat värka på riktigt så mår inte illa längre och äter mer än vanligt (tror jag) men orkar inte träna, orkar knappt gå ut på promenader. Vill bara sova hels tiden.

• Fjenk

Tack för svar! 
    ja jag hoppas det, har grejat med flytt och renovering också så försöker vara snäll och bara vila nu när det är klart. Men så läser jag att man bör köra 30min intensiv träning varje dag  och då får jag dåligt samvete.
    Ja,  ja nu får det vara så här! det blir säkert bättre snart :)

• Fjenk

Någon här som har tips på sköna billiga gravidkläder? jag kan inte ha ett enda klädesplagg längre (vecka 17+1). Inte jättesugen på att köpa en helt ny garderob när alla gravidkläder är så jäkla dyra 😅

• Fjenk

Hej, 
    va kul att det kommit igång igen Och att ni verkar må bättre! 

jag var på RUL i måndags och fick då veta att jag har moderkakan i framvägg? imorgon går jag in i vecka 21 och har inte känt något än.

Jag har inte köpt några kläder än men köpt en vagn (lyckades hitta ett bra pris så passade på). Detta är första barnet så jag har svårt att sålla kring vad man BÖR köpa och vad man bara vill köpa. 

• Fjenk
    JohannaEks skrev 2023-10-31 17:08:51 följande:

Hej på er!
    är det någon annan runt vecka 23 som är så trött? Somnar vid 20 på kvällarna. Skrikandes 

Jag är i vecka 21, så inte riktigt samma men är enormt trött på morgonen och förmiddagen. Får ta en paus på jobbet och blunda i vilorummet varje dag, annars är jag helt förstörd.
  • Fjenk

Här känns det skit just nu?. Var hos barnmorskan idag och ungen ligger med sitt huvud uppe i mitt revben. Är i vecka 35+2 så de planerade in ett vändningsförsök på måndag. Är mest ledsen för att risken finns att det blir planerat kejsarsnitt om det inte funkar. Sen har jag läst så många historier om att det gör fruktansvärt ont att göra vändningen. Men jag försöker vara tacksam över att han mår bra. Någon här som gjort en vändning om vill dela med sig av erfarenheten alternativt gjort kejsarsnitt innan? 

• Fjenk
    Minaälsklingar skrev 2024-02-13 20:15:53 följande:
    Så jobbigt, hoppas det blir ett lyckat vändning så du inte behöver snitt, jag själv ska snittas, inget jag vill men efter min vaginala förlossning som slutade med en stor operation pga att jag blev så söndertrasad därnere så får jag inte föda vaginalt fler gånger, och snitt funkar också ,det viktigaste är att både mamma och bebis mår bra. 
    jag har fått kejsarsnitt innan och även om det tar ett tag att återhämta sig så blir det bra igen.
    Ja såklart, finns ju risk för snitt även om allt ser bra ut innan och man planerar föda vaginalt. Så det är verkligen inte hela världen egentligen. När är ditt snitt planerat? 
  • Fjenk

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Hoppas på att han har vänt sig själv innan måndag! ☺️

@cottis jag har fick extrem halsbränna och sura uppstötningar efter mitt illamående också så äter Omeprazol nästan dagligen, det enda som funkar. Har du provat det? 

• Fjenk

@Cottis 
    Jag har precis samma, så jag vågar inte ens sluta med dem. Min barnmorska är inte heller jätteglad i att jag äter dem så ofta eftersom mitt järnvärde sjunkit från 130 i början till 115 nu. Så fick förslag att jag ska undvika omeprazol de dagar jag äter mina järntabletter. Jag gissar att det kan ha med det att göra, omeprazol slår ut magsyran och gör det svårare att uppta järnet berättade hon. Är ditt järnvärde lågt?

Tack smälla! Det ska nog lösa sig <3

• Fjenk

Hur känner ni andra med energin? Jag är i 35+4 idag och denna veckan har jag varit helt slut. Har kunnat träna fram tills i söndags men jag orkar verkligen inte längre. Vill bara ligga på soffan och göra absolut ingenting. På jobbet sitter jag och nästan gråter för att jag inte orkar. Har ett väldigt enkelt jobb så vill egentligen inte klaga. Har ni gått hem från jobbet än och om inte när har ni tänkt göra det? 

• Fjenk

@Cottis
    Ja usch, då förstår jag att du inte haft energi! 
    Provade du Xonvea någon gång? 

• Fjenk

@cottis För mig hjälpte det att ?trappa ner? jag kunde inte helt sluta för då kom det tillbaka direkt. Gick från fyra om dagen till två och sen en om dagen till sist en varannan dag 🤯? annars hoppas jag bebisen kommer snart så du slipper gå utan! 

• Fjenk

@Zlender, jaaa verkligen! vaknar på nätterna (ibland flera gånger) och är svinturstig och det enda som funkar är kolsyrade drycker 😳

• Fjenk

Det börjar närma sig nu och jag har börjat känna någon form av separationsångest till min partner? det är första barnet så vet inte om det är ?normalt? eller om jag bara är känslig. Men har börjat tänka väldigt mycket på att det inte bara kommer vara jag och han längre, att jag kommer sakna honom osv osv. Låter helt orimligt när jag skriver det! Någon som känt samma? 

• Fjenk

@Zlender ja precis! längtar såklart ihjäl mig efter den lilla men många tankar på hur allt kommer att förändras :)

Svar på tråden Gravid med bf Mars