Inlägg från: BaraVara55 |Visa alla inlägg
  • BaraVara55

Gravid med bf Mars

Beklagar och tänker på dig MiniRodini. Ta hand om dig och håller tummarna för att det kommer gå vägen för er snartHjärta{#emotions_dlg.flower}

Jag tar mod att skriva här. Är 30 år och har bf i mars om allt går vägen. Har tidigare två graviditeter i bagaget, båda slutade med att mitt hjärta krossades så är livrädd för att samma sak ska ske igen.
    Första graviditeten fick vi negativa besked på KUB, bred nackspalt och avvikelser på hjärtat gav oss 1:20 för Trisomi21 (down syndrom). Moderkaksprovet bekräftade och sannolikhet för att fostret skulle överleva var låga.. vi var förkrossade. 
    Graviditet 2 var jag orolig och vi fick göra tidigt VUL som visade hjärtslag, sedan tidigt NIPT (typ i v.11). Reslutatet från NIPT kom tillbaka och visade återigen positivt för tri21, trodde barnmorskan skämtade när hon berättade. Men nu hade vi sett hjärtat slå innan så kändes ändå bättre. Blev återigen inbokad för moderkaksprov, men när vi kom dit så kunde läkaren se att bebis inte rörde sig och hjärtat slutat slå. Återigen pga tri21.
    Är ingenting ärftliga utan bara otur enligt läkaren. Är extremt ovanligt. 

Så min resa kommer vara lite annorlunda, min läkare och jag har pratat om att det första i min resa kommer bli ett moderkaksprov i v11. 
    Hoppas ingen av er ska behöva gå igenom de. 

Så nu går jag bara runt och väntar på det och tar de dag för dag. Har inte så mycket symtom mer än att kaffet smakar annorlunda och lite molnvärk. 

• BaraVara55
    Momof4soon, 30 år, 4 barnet och BF 29 feb/ 1 Mars
    Jemelie, 41 år, 3:e barnet och BF (på min egen födelsedag) 10 mars
    Startingover, 37 år, 3e barnet och BF 11 mars
    MiniRodini, 36 år, 2:a barnet och BF 17/3
    Nicecameron, 31 år, 2:a barnet och BF ca 17/3 Malmötjej, 34 år, första barnet, BF ca 18/3 myownworstenemy, 37 år, andra barnet, BF 18/3
    alltidpositiv, 30 år, första barnet, BF 13/3
    Fjarilsblomma3, 26 år, första barnet, BF 23/3
    Cykelstöld , andra barnet , BF 27/3
    Towiie, 28 år, första barnet, BF ca 17/3
    Mooona, 33 år, 4:e barnet, BF 18/3 
    Cia67, 30 år, första barnet BF 20/3
    Nommsan, 38 år, 2:a barnet, BF 15/3
    Minaälsklingar 37år, 5e barnet, BF 14/3
    Qaroline, 30 år, första barnet, BF ca 25/3
    smah92, 32 år, 2:a barnet, BF 19/3
    Go o gla, 40 år, 7:e barnet, BF 27/3
    Sandra541, 31 år, första barnet, BF 20/3
    Baravara55, 30 år, första barnet, BF 14/3
  • BaraVara55

Förstår din oro.

Jag pratade med min barnmorska igår, eftersom jag knappt har några symptom och var orolig pga det. Men hon sa att de var helt normalt, de kan komma och gå och behöver inte betyda att något är fel. Vilket var skönt att höra, även om jag har flera vänner som varit nästintill symptomfri under hela trimestern. 
    Jag är i v 7 (6+1) och de är först idag jag känner molnvärk och trött, så de låter ganska likt. Håller tummarna. 

Har ni berättat för någon mer än er partner att ni är gravida? 
  • BaraVara55

Jag tänker berätta för mina föräldrar och svärföräldrar men har inte varit rätt läge än, vill typ ändå vänta tills vi fått ett nytt inbokad besök så att det känns mer som att detta är på riktigt. Har gjort flera graviditetstest och varit på hälsosamtal igår men känns ändå inte som de är på riktigt.
    Men oavsett hur de går så tror jag de är bra att ha fler än sin partner att prata med :) 

• BaraVara55
    Cykelstöld skrev 2023-07-23 12:06:38 följande:

Har någon här erfarenhet av att testa hcg-ökning med specifikt Babyplans vanliga test? Här mina 6 senaste. Jag upplever att ökningen har stannat av ganska mycket. En kompis (som inte har erfarenhet av Babyplans test) menar att det kanske är testen i sig som har svårt att plocka upp mer hcg och bli s.k. dye stealers. Jag har ingen aning. Vet ni något bra test som man kan få dye stealers på? Jag är 4+4 idag, alla testen är 1 dag emellan, +18 på bilden är idag.

Min erfarenhet från två tidigare graviditeter är att babyplans är bra för att se tidigt, men att de tar längre tid innan test-strecket blir starkare än teststrecket.
    Jag har dessvärre inte så bra koll på någon andra som är bättre för att mäta hcg ökningen.

Jag använde mig av babyplans stickor när jag plussade. Såg ett vääldigt sagt streck +10 och sedan testade jag morgon&kväll fram till +13. Var en väldigt svag höjning, sedan tog jag ett digitalt test typ +15 där det stod gravid och sen bestämde jag mig för att sluta testa. Men dagen innan jag gick till barnmorskan så gjorde jag ett nytt test, då i vecka 6+2 och då visade de mycket starkare, tror de var starkare än kontrolllinjen. Skulle kunna testa igen för har ett kvar, men vet inte om de ger dig svar. 

Tycker man ser en tydlig höjning på dina test. Står de på förpackningen om dye stealers eller ungefär någon om när de är beräknat?
  • BaraVara55

Hoppas illamåendet går över snart, och kontakta barnmorskan och stå på er om de inte känns som en hållbar situation längre {#emotions_dlg.flower} Känns inbland som man behöver stå på sig för  att få rätt vård. 

Nu har jag fått inbokat tidigt ultraljud den 15/8 och moderkaksprov den 28/8 vilket känns skönt, dämpar min oro något att redan kunnat boka in de med tanke på min historik. Har varit i kontakt med samma läkare i Lund och hon är duktig så jag hoppas på ett bra besked i slutet av augusti.
    Så nu ska jag fira detta med en semesterglass och rensa ogräs i trädgården. Ta hand om er! 

• BaraVara55

Fy, de är inga besked man vill få. Allt bara faller samman.. det är fruktansvärt och suger verkligen..

Men jag håller tummarna för friska mars bebisar och gud vad härligt att få se tickande hjärtat redan Hjärta Kommer du göra KUB denna gången eller hur tänker ni? 

• BaraVara55

Ja många privata kliniker erbjuder tidigt ultraljud, typ från vecka 8-9 fär ca 700-1100kr i min region. Men tycker också du ska berätta om din oro för din barnmorska och fråga hur de kan stötta i oron. Om de erbjuder ultraljud på deras klinik så kanske de kan göra ett undantag? 
    Jag har bokat in tidigt ul men funderar fram och tillbaka om de är värt att lägga de pengarna, men känns skönt att ha inbokat iaf. 
    Lycka till på onsdag!

• BaraVara55

Välkomna till tråden och grattis till era graviditeter!

Mina nya symptom är att jag har blivit super picky med vilken typ av mat jag vill äta. Vill helst bara äta fil och äta frukt, och om jag inte äter regelbundet så känns de som jag ska döö av hunger haha. 

Stackars min sambo, igår var jag så hungrig och ratade alla hans förslag och tyckte allt lät äckligt. Övertalade honom att följa med på jakt för att köpa potatismos och köttbullar, gick in på sibylla och beställde via en sån där sketen skärm.. ..när min mat sedan kom så hade moset gräddsås på sig, något jag inte ville ha och då började jag gråta haha. Tur nog så har vi varit ihop sedan urminnestider och han vet att jag inte brukar vara sån här Skrattande

• BaraVara55

Hej! var längesedan jag skrev här, men imorgon är det dags för mig att göra moderkaksprov. Den viktigaste milstolpen som jag och sambon väntat på för att kanske kunna njuta och glädjas åt denna graviditet på riktigt.
    Förra gången jag gjorde de så visade de sig att fostrets hjärta redan slutat slå, pga down syndrom. Har inte gjort kub eller nipt denna gång, bara tidigt ultraljud. så nervös, tredje gången gillt med mkt och samma läkare i Lund. Så duktig men faan att man ändå ska behöva utsätta sig för nålar.

Sägs vara en veckas svarstid, men senast gick de snabbare. Hur är det där ni bor?

Håller tummarna för bra besked för oss alla.

Svar på tråden Gravid med bf Mars