• Gajevy

Hur är det med vätskor samt fast tvål i incheckat bagage?

Ska snart resa utomlands för första gången och vill dubbelkolla att jag har tänkt rätt innan vi kommer till flygplatsen.

I incheckat bagage får varje behållare vara max 500ml och totalt får det vara max 2 kg eller 2 liter/person i det incheckade bagaget. 

Mina funderingar är:
    Måste dessa vätskor som ex. solkräm (200ml) vara i en zip påse (i incheckat bagage)? I sådana fall hur stor får den zip påsen vara, 2L max? Flaskorna är stora i storlek men överstiger inte 500ml, tänkte att det blir svårt att få plats med alla vätskor i en 2L påse. Hittar ingen tydlig info om detta.

Tänkte även ha med mig fasta tvålar för kroppen och håret, dessa borde inte räknas som vätska? Så går det att packa dessa i en vanlig necessär eller måste de också vara i en genomskinlig zip påse?

Angående necessären, går det bra att en vanlig necessär med tandborste m.m. eller måste den också vara i en genomskinlig zip påse?

Lite nojig att något ska gå fel och de slänger produkterna.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur är det med vätskor samt fast tvål i incheckat bagage?
  • Cereal Killer

Varifrån kommer denna information? Jag reser hela tiden och har aldrig hört något liknande. 

• Anonym (Ems)

Det du skriver om gäller väl handbagage och inte incheckat bagage?

• Citronella

Var har du hittat den här informationen? Jag har aldrig hört talas om det och jag flyger 1-2 gånger om året. 

• Faxze

Det du skriver om vätska i incheckat bagage har du missförstått. Det finns en begränsning när det rör t.ex. handsprit/alcogel, parfym,  hårspray mm och där gäller de mängderna du skrev. Men det finns ingen sådan begränsning för vätskor allmänt. I incheckat bagage behöver det inte vara genomskinliga zip-påsar. Packa som vanligt.

Har aldrig varit med om att någon stoppats för att ha för mycket vätskor i incheckat bagage.

• Spucks

Jag har aldrig hört om sådana regler för incheckad bagade. Men som Tow2Mater skriver är det klokt att stoppa vätskor i plastpåsar eller liknande, i fall de läcker.

Gällande handbagage har jag under alla 
    år det var regeln faktist aldrig stoppat in vätskorna i en genomskinlig påse. Jag har bara tagit ut dem vid säkerhetskontrollen och lagt den i den där boxen och det har aldrig varit ett problem.

• Gajevy
    Faxze skrev 2023-06-25 19:08:56 följande:

Det du skriver om vätska i incheckat bagage har du missförstått. Det finns en begränsning när det rör t.ex. handsprit/alcogel, parfym,  hårspray mm och där gäller de mängderna du skrev. Men det finns ingen sådan begränsning för vätskor allmänt. I incheckat bagage behöver det inte vara genomskinliga zip-påsar. Packa som vanligt.

Har aldrig varit med om att någon stoppats för att ha för mycket vätskor i incheckat bagage.

Okej, så solkrämen kan jag packa mer av? Alltså mer än 2L? Det känns som att borde finnas en begränsning även för incheckat bagage även när det gäller övriga vätskor.

Trodde att det var ett måste med genomskinlig eftersom det var ett måste med handbagaget.
  • Anonym (Turist)
    Gajevy skrev 2023-06-25 20:02:21 följande:
    Okej, så solkrämen kan jag packa mer av? Alltså mer än 2L? Det känns som att borde finnas en begränsning även för incheckat bagage även när det gäller övriga vätskor.

Trodde att det var ett måste med genomskinlig eftersom det var ett måste med handbagaget.
    Kolla på resebolagets sida. Du har rätt i att det finns villkor även för incheckat bagage. Bifogar SAS info. De volymer  du skrev stämde däremot inte med just dem. 
    Jo du måste använda en genomskinlig påse i handbagaget till ev.  vätskor. En enda. Jag flög 4 ggr förra veckan och inte en chans att man kunde skippa den, personalen stor och skrek om dessa påsar och delade ut i kön. 
  • MsM84

I handbagaget finns särskilda regler men inte för incheckat bagage. Regeln om begränsad mängd vätska och storlek på förpackningarna kom efter terrordåd för att minska möjligheten att kunna blanda explosiva vätskor odyl som jag tolkat det. Det incheckade bagaget har du ingen kontroll över under resan så därför styrs det inte över på samma sätt. I det incheckade bagaget kan du packa vilka vätskor du vill, i valfria förpackningar- men för egen skull är det bra att försöka isolera dem så ett potentiellt läckage inte läcker vidare. 

Däremot ska saker med laddbara batterier packas i handbagaget (Dator, telefon odyl). Tänk också på att inte ha vassa föremål (t ex nagelsax) i handbagaget. 

• Faxze
    Anonym (Turist) skrev 2023-06-25 23:22:39 följande:
    Kolla på resebolagets sida. Du har rätt i att det finns villkor även för incheckat bagage. Bifogar SAS info. De volymer  du skrev stämde däremot inte med just dem. 
    Jo du måste använda en genomskinlig påse i handbagaget till ev.  vätskor. En enda. Jag flög 4 ggr förra veckan och inte en chans att man kunde skippa den, personalen stor och skrek om dessa påsar och delade ut i kön.  //
    Nej. Det där är vad du ser via google-sökningen. Går du in på länken kommer du till sida om vätskor i handbagaget.

Här finns de allmänna reglerna:

www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Toalettartiklar/
Svar på tråden Hur är det med vätskor samt fast tvål i incheckat bagage?