• Bubblizzen

Grannpojke som inte är snäll

Vi har en grannpojke som är jämngammal med min dotter (5år) som knackar på hos oss flera gånger per dag. Föräldrarna verkar jobba väldigt mycket då de aldrig är hemma, farmor/mormor är hemma hos honom men hon pratar inte svenska och går aldrig utanför dörren.

Han är alltid ute själv och kan vara borta flera timmar/en hel dag innan någon kommer och letar efter honom. 

Till saken hör att han inte är så snäll mot vår dotter och säger väldigt konstiga saker.

Han kan säga åt henne att hon inte får ha på sig skorna ?för att han säger det? och han sa häromdagen att en grannpojke skulle ?testa drunkna på riktigt?. Säger alltid emot oss vuxna och allt ansvar över honom hamnar ju på oss hela tiden när han bjuder in sig själv och ingen vuxen syns till.

Säger man att de inte kan leka så sitter han kvar på våra utemöbler och går omkring utanför och knackar på igen. Man får liksom stänga dörren framför näsan på honom och han står kvar, vilket känns taskigt. 

Han gör likadant hos de flesta grannar som har barn i den åldern.

Jag vill inte att min dotter leker med honom något mer. Hon blir alltid ledsen och tar lite efter hans beteende. 

Borde jag skriva till hans föräldrar? De finns på Facebook. Isåfall vad? Borde jag vara helt ärlig och säga att han inte är så snäll, ni får gärna be honom att sluta knacka på och hänga på vår tomt?

Eller ska jag bara fortsätta säga nej när han knackar på..?

• Svar på tråden Grannpojke som inte är snäll
  • Anonym (Prata)

PRATA med föräldrarna. Skriv INTE!

• Dexter dot com

Förstår inte varför du ska skriva på FB? Ni bor ju grannar så gå över och tala om hur du känner och att dom får prata med sitt barn.

• Anonym (Rakt på sak)

Skriv inte till föräldrarna. Fortsätt säga nej och om han sitter i era utemöbler så gå ut och säg åt honom att det där är er uteplats och att ni inte vill ha andra sittande där.

Och ha lite tålamod med pojken. Han är ändå bara fem år och som jag ser det övergiven av vuxenvärlden. Han mår säkert skit egentligen. Det är en sån där som blir huligan när han kommer i tonåren, gängkriminell osv om han inte får hjälp tidigt, men det är inte er sak att hjälpa honom heller på bekostnad av er dotters mående och utveckling. Det närmaste som ligger till hands är en orosanmälan pga frånvarande föräldrar och en vuxen som inte ens kan svenska, men å andra sidan anmäls det så mycket ändå så det får ni avgöra själva om det känns aktuellt eller inte. Jag funderar mest på hur han kommer att bli om det inte görs någon insats.

• Bubblizzen

Jo det hade varit något men de är aldrig hemma, bara farmor/mormor som inte kan svenska eller engelska.

• Vildhane99
    Bubblizzen skrev 2023-06-24 18:48:03 följande:

Jo det hade varit något men de är aldrig hemma, bara farmor/mormor som inte kan svenska eller engelska.

Då får du leta rätt på och säga till dom, så att dom kan meddela sin mormor.. 
  • Anonym (Prata)

Så dina grannar har en femåring hemma som de då aldrig träffar?

• Anonym (...)

Föräldrarna är väl hemma nån gång på dygnet? Du får  gå över på kvällen eller så, håll utkik efter när de är hemma. Tycker du det är jobbigt så gå ihop med någon granne som upplevt detsamma som ni.

Du ska då ta upp:
    *Att ungen bara är 5 år och syns i timtal ensam ute, att mormor inte ser till honom
    *Att ni inte kan ta ansvar för honom om han kommer och ringer på hos er och att han inte får vara ensam i er trädgård 

Om de verkligen är totalt omöjliga att få tag i så skriver du ett brev och lägger i brevlådan med samma information samt att de ska ringa dig eller komma över så ni får prata. Skriv även att får ni inte kontakt kommer du behöva kontakta myndigheter av oro för barnet. 

• Bubblizzen

Mamman verkar jobba utomlands i långa perioder och pappan jobbar nog väldigt sent, har sällan sett honom öht faktiskt. 

En orosanmälan var ett bra tips, jag är ju faktiskt orolig för honom även om jag inte vill att han leker med min dotter.

• Anonym (Ui)

Gör en orosanmälan. 

Svar på tråden Grannpojke som inte är snäll