• Trollkarl85

Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?

Hej,

Vi letar hus och vi har en budget på runt 6 till 6,5 miljoner. Vi har en son på 15 månader och skulle gärna vilja bo i närhet av kommunikation, handel/centrum och gärna bra skolor/förskolor för lillen. Vi avser också att växa som familj. vi jobbar på norra sidan av Stockholm. 

Vilka av de tre områden skulle  ni
    rekommendera om ni var i vår sits. 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?
  • LFF
    Trollkarl85 skrev 2023-06-20 00:44:53 följande:

Jag skulle förtydliga att vart våra jobb ligger är inte viktigt då vi både har bil som förmån. 

Trafikläget när det gäller att åka bil från ena sidan stan till den andra är ju mindre än optimalt. 

Bredäng skulle jag inte flytta till ens under mordhot. Det var en ok plats när jag växte upp (70-talist) men numera, nja. I så fall hellre Mälarhöjden och in mot stan. 

Vällingby kan jag inte uttala mig om. Skarpnäck är trevligt så länge man inte bor precis vid t-banan. 

OM ni ändå vill bo i södra änden av stan så gillar jag min egen kommun, Tyresö. Det är ett helt ok centrum, bra kommunikationer in till Gullmarsplan, bussar i rusningstrafiken till Vattugatan (City) och bra skolor. Jag åker kommunalt till Kista (ca 1 timme) varje dag och sambon åker bil till Hallonbergen en gång i veckan, övrig tid jobbar han hemifrån. 
  • Anonym (Anni)
    LFF skrev 2023-06-20 09:37:18 följande:
    Trafikläget när det gäller att åka bil från ena sidan stan till den andra är ju mindre än optimalt. 

Bredäng skulle jag inte flytta till ens under mordhot. Det var en ok plats när jag växte upp (70-talist) men numera, nja. I så fall hellre Mälarhöjden och in mot stan. 

Vällingby kan jag inte uttala mig om. Skarpnäck är trevligt så länge man inte bor precis vid t-banan. 

OM ni ändå vill bo i södra änden av stan så gillar jag min egen kommun, Tyresö. Det är ett helt ok centrum, bra kommunikationer in till Gullmarsplan, bussar i rusningstrafiken till Vattugatan (City) och bra skolor. Jag åker kommunalt till Kista (ca 1 timme) varje dag och sambon åker bil till Hallonbergen en gång i veckan, övrig tid jobbar han hemifrån. 
    Håller med! Tyresö är trevligt. Även Älta helt okej. 
  • Anonym (?)

Jag skulle förtydliga att vart våra jobb ligger är inte viktigt då vi både har bil som förmån. 

Att hämta/lämna på dagis är skattepliktig resa med tjänstebil. likväl att stanna och handla på vägen hem.
    Hade en f.d kollega som  beställde en s.k "nollbil" alltså bara för jobb men .... beställde inbyggda barnstolar ..... blev reviderad 5 år tillbaka med körjournaler och hela skiten - just saying .......
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2023-06-20 20:30:23 följande:
    Att hämta/lämna på dagis är skattepliktig resa med tjänstebil. likväl att stanna och handla på vägen hem.
    Hade en f.d kollega som  beställde en s.k "nollbil" alltså bara för jobb men .... beställde inbyggda barnstolar ..... blev reviderad 5 år tillbaka med körjournaler och hela skiten - just saying .......
    Det är skillnad på tjänstebil och förmånsbil. En tjänstebil måste du lämna körjournal för etc. En förmånsbil har ett förmånsvärde som du skattar för och som ger löneavdrag. 

Vi har förmånsbil via sambons jobb. 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Micke) skrev 2023-06-20 08:59:10 följande:

INGET av områdena är speciellt bra.  Bredäng går bort totalt.
    Jag skulle inte sätta mina barn i skola i Bredäng.

Byt område totalt, kolla på Täby, Lidingö, Sollentuna
    eller helst ännu längre ut som Vaxholm som måste vara en av Stockholms
    mest attraktiva kommuner i dagsläget.

Lycka till att hitta en kåk för under 10 miljoner i de områdena. 
  • Anonym (Budget)
    Anonym (Z) skrev 2023-06-20 09:27:15 följande:

Googlade lite snabbt och bland annat i Täby kyrkby finns flera objekt för den prislappen. Huset nedan skulle jag själv kunna tänka mig, vi bor i ett gammalt trähus.

Vill man ha något modernare så kan man tilta på radhus, kedjehus, parhus.

https://www.booli.se/annons/4982108 
    https://www.booli.se/sok/till-salu?minLivingArea=80&minPlotArea=10&objectType=Villa,Kedjehus-Parhus-Radhus&maxListPrice=6500000&showOnly=tenureOwnership&isNewConstruction=0&areaIds=20 

Eller så tar man sig över kommungränsen till vallentuna så blir det direkt ytterligare någon miljon billigare och inte många minuter till resväg (så länge man håller sig till de södra delarna eller centrum).
  • Anonym (H)

Att det "inte spelar någon roll" var ni jobbar eftersom ni har bil är bara dumheter. Det är verkligen mekigt att ta sig från söderort till norrort med bil i rusningstrafik. 

• Anonym (Troll-Ye)

Kanske älskar de att sitta i en varm bil medan pendlartiden äter upp umgängestiden med barnen?

• Anonym (?)

Återigen ... "förmånsbil" gäller inte resa till/från skola dagis, inte heller stanna vi affären. Med digital körjournal lär du inte komma undan. Man ser EXAKT var bilen varit vid vilken tidpunkt och hur länge på given adress.
    All körning som inte hör till tjänst lär du ju betala för.
    Tjänstebil innebär inte gratis transport, vilket måna tror...
  • Mirosen

Uppväxt i Skarpnäck och bodde där tills jag var 18 år (2008). 
    Trivdes bra. Det var stökigt redan då, men främst längs allén och runt tunnelbanan. 
    I övrigt trivdes vi och det är både barnfamiljer och äldre som bor där med och Skarpnäck kan verkligen inte kallas "getto". 
    Nära till natur och bra kommunikation. 
    Händer skit överallt och vill man undvika det helt och hållet,så får man nog flytta ut i skogen i Norrland 😆

• Anonym (Sara)
    Anonym (?) skrev 2023-06-21 21:29:23 följande:
    Återigen ... "förmånsbil" gäller inte resa till/från skola dagis, inte heller stanna vi affären. Med digital körjournal lär du inte komma undan. Man ser EXAKT var bilen varit vid vilken tidpunkt och hur länge på given adress.
    Förmånsbil och tjänstebil är två olika saker. 
    Förmånsbil kan och får du använda som privatbil utan problem alls. 
  • Trollkarl85

Vänligen respektera att vi gör som vi vill när det gäller transporter. Att tycka till på ett nedsättande sätt om hur vi pendlar till och från våra jobb är lite av ett intrång. Egentligen så vill vi att ni struntar i vart jobben ligger och besvara vår huvudfråga om just områden (som många har redan gjort och vilket vi är tacksamma för). ha inte med jobben som en faktor i era svar. 

Tack! 

• Anonym (Nn)

Hej TS, 

Kan inte tala för alla områden men flytta inte till Bredäng, det är inget bra område! Inte lika illa illa som längre ut på linjen men tillräckligt dåligt för att absolut inte bosätta sig där. 

Kika i så fall på axelsberg, hägerstensåsen, Fruängen, ev västertorp. Mälarhöjden är absolut bäst men er budget räcker nog inte tyvärr, annars Älvsjö, dyrt där med men är mkt större så kanske finns en del, har dålig koll. 

• LFF
    Anonym (?) skrev 2023-06-21 21:29:23 följande:
    Lite länkar om skillnaderna mellan tjänstebil och förmånsbil eftersom du blandar ihop dem:

www.foretagarna.se/driva-eget-foretag/tjanstebilar-och-bilformaner-for-foretaget/skillnaden-mellan-tjanstebil-och-formansbil/

www.if.se/foretag/forsakringar/fordonsforsakring/skillnad-tjanstebil-formansbil

mymoney.se/vi-tipsar/finansiering/tjanstebil-eller-formansbil-sa-valjer-du

Som sagt, tjänstebil och förmånsbil är INTE samma sak!
Svar på tråden Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?