uglybetty91 skrev 2023-06-26 16:02:51 följande:
Svansmamma:
Jag har undersökt lite om det men just den delen om att vara självförsörjande (ha jobb) har jag inte.
Det är så att jag var sexuellt utnyttjad som barn 11 år upp till gymnasiet och andra tråkiga saker under uppväxten. Jag är sjukskriven och hade fullt stöd från psykiatrin där jag går och även får terapi. Fick intyg och allt till kliniken jag besökte i Danmark. Tanken var att de ville hålla mig sjukskriven under graviditeten sen ta ut mammaledighet i ett år och sen börja arbetsträna.
Så därför ser allt mörkt ut med att få hjälp i Sverige inom landstinget. Det här med att träffa en partner är för mig uteslutet. Jag mår så mycket bättre och jag är självständig på alla andra sätt.
Vet inte vad jag ska ta mig till. 😢
Jag har gått ut bland mina vänner på Facebook och sagt att jag gärna hjälper till med något för att få in pengar till nytt försök men inget gensvar än sålänge och så försöker jag sälja av prylar. Jag vill inget annat än att ta mig framåt nu. Men det är svårt när den enda dröm jag har kvar känns omöjlig. Jag är berättigad till fonder men kan först söka dom igen om ett år.😟
Säg till om ni har några idéer. Tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få!
Usch det låter tufft, har du räknat och sett att ekonomin går ihop om du skulle vara sjukskriven innan din föräldraledighet? Jag tänker för din SGI, som lär bli väldigt dålig. Det där med sjukskrivning är vanskligt, då det aldrig går att garantera i förväg att de kommer sjukskriva dig för hela graviditeten. För att inte tala om de ?risker? som finns med att soc blir inkopplad mot bakgrund av din historia med psykiatrin. Man kan såklart tycka vad man vill om det, men du kan nog räkna med att soc kommer finnas med i bakgrunden pga det.
Nu har du såklart bara beskrivit en bråkdel av ditt liv, men att ha barn är tufft. Periodvis VÄLDIGT tufft. Detta även för någon som är kärnfrisk och som delar ansvar med en partner. Jag förstår att drömmen om barn är stark, men är du helt säker på att den lämpar sig för dig? Jag tänker även för din skull, att du ska orka med och må bra! ❤️
Jag har inga vidare bra tips på sätt att få in pengar. Med tanke på att du är sjukskriven och inte kan arbeta bör du vara försiktig med att söka extrainkomst, allra helst via sociala medier. Risken finns att man ifrågasätter din sjukskrivning om du själv uttrycker förmåga att kunna tjäna pengar på andra sätt. Det bästa sättet att spara pengar brukar vara att minska sina levnadskostnader, men det har du kanske redan gjort i den utsträckning det går.
Jag lider verkligen med dig och hoppas allt reder ut sig för dig! ❤️