Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Oplanerat gravid vid tillfälligt sex med fel person

Själv har jag hela livet undrat över vem som var min pappa. Det har funnits kandidater men enligt DNA är det ingen av dem. Nu har jag slutat att undra och accepterat situationen. 

Men jag skulle verkligen ha velat ha en pappa och det skulle inte ha spelat någon roll om han var biologisk eller ej.  Jag skulle ha velat att någon ansåg sig vara min pappa.

Så snälla TS Säg ingenting till vare sig barnet eller pappan. Om det någon gång skulle uppdagas så får du säga sanningen men också förklara att det är viktigare att ha en pappa än att ha rätt pappa

• Tyra myra

Ni som anser att TS ska berätta för barnet och den felaktiga pappan fundera på detta.  Vad tror ni resultatet av avslöjandet ser ut?  Vad skulle ni säga?  
    Av erfarenhet vet jag hur det som barn känns att inte riktigt tillhöra familjen. 

Min låtsas pappa försökte inte ens låtsas. Resten av släkten kallade mig i smyg för horunge.  Syskonen kunde i princip behandla mig hur illa som helst.

Nu är det länge sedan men taggarna sitter fortfarande kvar.  

Ni som propagerar för att alltid berätta sanningen borde tänka på vad sanningen kan innebära.  

• Tyra myra
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-21 16:36:29 följande:
    Din släkt är ju idioter med.

Men hur tror du det är för den man som efter x år får reda på att han inte är pappan och levt i en lögn frun byggt upp efter otrohet i x år?

här är ett exempel: https://www.aftonbladet.se/relationer/a/zLl0xq/jag-ar-inte-pappa-till-min-son

Du menar alltså att det är viktigare att en vuxen man slipper uppfostra en annan mans barn, än att ett barn har en pappa!!
  • Tyra myra
    molly50 skrev 2023-06-21 19:37:53 följande:
    Det är självklart inte ok av din familj att bete sig så.
    Därför tycker,i alla fall jag,att det är bättre att berätta det på en gång,att man misstänker att barnet kan vara någon annans,istälet för att sanningen ska komma fram efter många år.
    I mitt fall berättade min mor redan innan jag ens var född. Alla visste om det och jag tror ingen blev lyckligare av det, allra minst jag
  • Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-06-22 13:27:37 följande:
    Och det menar du är en bra anledning för att lura på en man en unge som inte är hans?
    Jag talar utifrån barnets perspektiv. Barnet är ett oskyldigt offer, frågan här är väl vilken av parterna man bör skydda.
    Jag hävdar att barnet bör skyddas
  • Tyra myra

Det verkar vara väldigt känsligt för männen det här så det finns väl ingen annan utväg än att göra faderskapstest så fort ett barn föds. 

Ganska enkel och billig procedur som säkerställer att ingen blir pålurad ett barn

• Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-06-27 14:13:28 följande:
    Är det inte ganska självklart att lura på män ungar som inte är deras är en känslig fråga? Frågan är snarare hur fan man kan tycka att det INTE är det? Måste ju vara nåt riktigt fel i skallen om man tycker sånt är helt ok. 

Angående faderskapstest så håller jag med om att det är något ALLA män borde göra, men tyvärr så finns det ju många män som faktiskt litar på sin partner...jag vet det är helt crazy!... dessutom blir det ju ofta ett jävla liv på mamman som då känner sig misstänkliggjord och kränkt.
    Jag tycker att det är ganska enkelt. Man kan väl lagstifta om att varje barn som föds ska faderskaps testas då behöver vi ju aldrig komma i TS situation. Då har vi nästan löst problemet för evigt. Det finns idag DNA-forskare som säkert skulle vara intresserade av att hjälpa till i de fall modern inte alls vet vem fadern är.

Att det finns män som faktiskt inte bryr sig om de är biologiska fäder eller ej och älskar barnet ändå är nog relativt vanligt och torde vara normen.

Det finns tilloch med män som ber om att få stå som biologisk far fastän det vet att barnet är en annans. Kan man i det fallet anse att han STULIT en annan mans barn?
  • Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-06-30 12:20:59 följande:
    Japp så borde det vara med så är det inte tyvärr, och jag gissar att det beror på kostnader, dns tester kostar och vården har ju redan begränsade resurser som det är. Man kan även göra det olagligt att ljuga om faderskap som man tex gjort i England. 
    Tyra myra skrev 2023-06-29 14:22:25 följande:
    Att det finns män som faktiskt inte bryr sig om de är biologiska fäder eller ej och älskar barnet ändå är nog relativt vanligt och torde vara normen.
    Nu blandar du ihop saker, ja många män ink jag kan tänka sig vara pappa åt och älska en unge som inte är hans biologiskt sett OM, obs!!! OM de får välja det själva. Vi har många exempel på det i vardagen vid bonusbarn tex. Och det kan även många kvinnor tänka sig göra, ex adoptioner. Och ja det kan sägas vara norm för det är väldigt vanligt med bonusar och adopterade barn.

INGEN man vil bli pålurad en unge som inte är hans mot sin vilja med hjälp av lögner och undanhållande och det tror jag faktiskt att ingen kvinna vill heller och nej det kan absolut inte kallas för norm.

Att likställa dessa två som om de vore samma sak är rent bisarrt.Ja det finns män som tror att jorden är platt oxå men det är väldigt sällsynta undantag och ganska dumt att dra upp som exempel.

En liten undran. Har du någonsin undrat över vem som är din far. Är du helt säker på att den man du kallar pappa är din far?

Varför ställer jag nu dessa frågor tror du? Jo, av den enkla anledning att du ska se frågan utifrån barnets perspektiv för en stund

Om du fått veta väldigt tidigt att din pappa kanske inte är din biologiske far tror du att er relation skulle varit annorlunda?

Jag menar att man bör utgå från barnets perspektiv och att pappans kommer i andra hand.
  • Tyra myra
    CleoX skrev 2023-06-30 16:16:30 följande:

Hela denna tråden får mig att tänka på: 
    ?Anyone can be a Father, but it takes a special person to be a Dad?

TUMMEN UPP !
  • Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-06-30 16:33:59 följande:
    Varför du ställer frågan är snarare för att försöka snacka bort att bli LURAD på en unge som inte är din inte är samma sak som att SJÄLV VÄLJA det som du försöker hävda. Det man brukar kalla för "skifta fokus".

En liten undran. Har du någonsin undrat om du hade tyckt de var ok att man lurade på dig en unge som inte var din genom att säga att den var din? Och oavsett om du 10 år senare får reda på att ungen inte är din, älskar ungen och accepterar den som din ÄNDÅ inte gör det ok att göra så och absolut inte något man ska komma undan med?

En annan liten undran: Tycker du det är ok att TS man luras att leva med en kvinna som dels bedrar honom och sen dessutom lurar på honom en unge som inte är hans så hon själv ska slippa stå för det hon gjort? Och hade du själv velat tvingas leva i en sån relation med hjälp av lögner och manipulation?

Nej det du gör är att rättfärdiga att lura på en man en unge som inte är hans och blåsa ungen på rätten att veta vem dess verkliga pappa är så att TS ska slippa ta konsekvenserna för det hon gjort men använder "barnets bästa" som ursäkt vilket i sig är den väldigt dålig ursäkt eftersom du inte har en aning om hur det kommer påverka ungen om/när det kommer fram senare. För jag tror att du vet lika bra som jag att ju längre tiden går desto starkare kommer banden vara mellan barn och "pappan" bli och att det därför givetvis är betydligt bättre att det kommer fram tidigt när barnet är bebis än när barnet är 14.
    Du svarar inte på de frågor jag ställer. Är det för att du inte vill eller inte kan sätta dig in i barnets situation?

Visst skiftar jag focus och visst jag talar utifrån egen erfarenhet. Jag är övertygad om att i de fall faderskapet inte med säkerhet är klarlagt är det bäst för alla att inte ta upp det förrän det verkligen behövs. Inte för att lura utan för att barnet och pappan kan knyta an till varandra. Jag utgår nämligen från att familjen kommer att hålla ihop.
  • Tyra myra
    Xenia skrev 2023-06-30 17:41:47 följande:
    Men barnet har ju en biologisk pappa och släktingar det inte vet om.

Om TS berättade sanningen så skulle det förstås göras en faderskapsutredning och då får man veta vem som är den biologiska pappan.

Du anser att TS ska ljuga för barnets skull. Ja, hon kommer säkert att ljuga för sin egen skull. Tydligen har hon lätt att ljuga liksom hon har lätt att vara otrogen.

Det kan vara bättre för barnet att få veta sanningen om sitt ursprung nu än på gamla dar, då kanske det inte går att få fram vilken hens biologiska far och hens övriga biologiska släktingar på farssidan är.
    Nu antar du att den biologiska pappan tar emot barnet med glädje och öppna armar. Att han inte tycker att han blivit förd bakom ljuset och fått ett barn på halsen han inte ville ha. Tyvärr är det nog ofta så i verkligheten. I bästa fall ställer den biologiska pappan upp med ett visst underhåll bara de slipper träffa barnet. Han kommer knappast att se till att barnet får träffa sin biologiska släkt. 

Vi vet ju inte om den biologiska pappan har egen familj och barn. De kommer knappast att välkomna det här barnet.

Tyvärr är det önsketänkande att tro att barnet skulle få några fördelar genom att veta att det inte riktigt tillhör  familjen hem växer upp i
  • Tyra myra
    Xenia skrev 2023-07-01 00:48:01 följande:
    Sanningen är alltid bättre än lögnen och bättre än en "skamlig familjehemlighet".

Den biologiska pappan blir nog chockad. Men han får också ta konsekvenserna av sitt handlande.

Det är inte säkert att alla vill slippa detta barn. Farmor och farfar kanske blir glada, iaf om de inte redan har en drös barnbarn. Om jag plötsigt fått ett oväntat barnbarn så skulle jag då velat träffa det.

En del som hittat nya syskon som vuxna har haft glädje av det.

Ett barn kan i värsta fall känna sig lite utanför och avvikande och får då förklaringen.

Jag undrar varför TS när hon är så "frigjord" inte använder p-medel. Eller kanske de hade planerat ett tredje barn. Men varför gjorde hon inte abort? Tror att de flesta kvinnor hellre gjort abort i denna situation än lurat på mannen en annans barn.

Sedan är ju detta barn inte värre utsatt än andra barn med olika fäder. Vem vet, TS man kanske förlåter henne och behandlar "gökungen" som sitt eget barn, precis som förut. Skulle det bli skilsmässa, ja, det är inte ovanligt och barn brukar klara av det bra.

Jag undrar hur det känns när omgivningen kanske tycker att det yngsta barnet är likt eller olikt sin pappa. TS sitter lugnt och med pokerface utan att besväras av oro eller samvetskval.
    Är att undanhålla något en lögn? Ja, kanske men om vi tänker efter så kan ju barnet också vara makens. Att syskon kan vara väldigt olika varandra är ju inte speciellt ovanligt, Att barnet har en ovanlig blodgrupp är ju inte ovanligt heller. 

Det där med att välkomna nya utomäktenskapliga syskon är nog rätt ovanligt och det sker ju oftast inte förrän barnet är vuxet. Att farföräldrar skulle välkomna ett barn deras son inte vill kännas vid är önsketänkande

Nej för barnets skull är det bäst att låta det växa upp i familjen tillsammans med sina syskon. Om det av någon anledning blir nödvändigt att berätta så hoppas jag det görs när barnet är vuxet.

Om familjen kan fortsätta och leva sitt liv är det absolut bästa för barnet och hela familjen. Att mamman tyngs av denna hemlighet tycker jag att hon får ta när hon ställt till det. Och vad de tänkbara fäderna inte vet påverkar dem inte.
Svar på tråden Oplanerat gravid vid tillfälligt sex med fel person