Xenia skrev 2023-07-01 00:48:01 följande:
Sanningen är alltid bättre än lögnen och bättre än en "skamlig familjehemlighet".
Den biologiska pappan blir nog chockad. Men han får också ta konsekvenserna av sitt handlande.
Det är inte säkert att alla vill slippa detta barn. Farmor och farfar kanske blir glada, iaf om de inte redan har en drös barnbarn. Om jag plötsigt fått ett oväntat barnbarn så skulle jag då velat träffa det.
En del som hittat nya syskon som vuxna har haft glädje av det.
Ett barn kan i värsta fall känna sig lite utanför och avvikande och får då förklaringen.
Jag undrar varför TS när hon är så "frigjord" inte använder p-medel. Eller kanske de hade planerat ett tredje barn. Men varför gjorde hon inte abort? Tror att de flesta kvinnor hellre gjort abort i denna situation än lurat på mannen en annans barn.
Sedan är ju detta barn inte värre utsatt än andra barn med olika fäder. Vem vet, TS man kanske förlåter henne och behandlar "gökungen" som sitt eget barn, precis som förut. Skulle det bli skilsmässa, ja, det är inte ovanligt och barn brukar klara av det bra.
Jag undrar hur det känns när omgivningen kanske tycker att det yngsta barnet är likt eller olikt sin pappa. TS sitter lugnt och med pokerface utan att besväras av oro eller samvetskval.
Är att undanhålla något en lögn? Ja, kanske men om vi tänker efter så kan ju barnet också vara makens. Att syskon kan vara väldigt olika varandra är ju inte speciellt ovanligt, Att barnet har en ovanlig blodgrupp är ju inte ovanligt heller.
Det där med att välkomna nya utomäktenskapliga syskon är nog rätt ovanligt och det sker ju oftast inte förrän barnet är vuxet. Att farföräldrar skulle välkomna ett barn deras son inte vill kännas vid är önsketänkande
Nej för barnets skull är det bäst att låta det växa upp i familjen tillsammans med sina syskon. Om det av någon anledning blir nödvändigt att berätta så hoppas jag det görs när barnet är vuxet.
Om familjen kan fortsätta och leva sitt liv är det absolut bästa för barnet och hela familjen. Att mamman tyngs av denna hemlighet tycker jag att hon får ta när hon ställt till det. Och vad de tänkbara fäderna inte vet påverkar dem inte.