Inlägg från: Anonym (Hyresgäst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyresgäst)

Rätt t hyressänkning/ersättning vid renovering?

Hej alla!

Finns det någon som har tips om var man kan läsa om exakt vad som gäller i fråga om hyressänkning och/eller ersättning i samband med åtgärder som gör att ens lägenhet inte är fullt brukbar? Jag har lusläst hela hyreslagen, men den är ju dels ganska vagt formulerad, och dels väldigt generell - dvs, den går inte in i detalj på olika typer av scenarion.

Supertacksam om någon har några tips här!

(Jag vet att man kan ta hjälp av hyresgästföreningen med sånt här, men det måste ju gå att få tag i information även utan deras hjälp, tänker jag)

• Svar på tråden Rätt t hyressänkning/ersättning vid renovering?
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-17 14:54:45 följande:

Nej, du får ingen hyressänkning. 

Haha, hur tänkte du nu?
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-17 14:59:30 följande:

Här ges konkreta exempel. Visar också att det måste vara kraftiga begränsningar, alltså inte bara "Åh vi kan inte använda det extra sovrummet eller vardagsrummet".

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hyresreducering-vid-renovering-av-fonster/

Aniiee skrev 2023-06-17 15:23:56 följande:

Här:

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/hyresreducering/~:text=N%C3%A4r%20kan%20man%20beg%C3%A4ra%20hyresreducering,inte%20r%C3%A4tt%20till%20nedsatt%20hyra.

www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas-vid-fel-i-lagenheten/

Så himla bra! Stort, stort tack till er båda två!

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 07:29:46 följande:
    Haha på dig själv, renoveringar är en vanlig sak. Hyressänkning under tiden inte lika vanligt. Berätta gärna vad hyresvärden sa sen när du kom med dina krav om si och så många procent.
    Ja, det blev fel m "haha" - det var inte avsett att vara spydigt (även om jag nu inser att det kan uppfattas så); jag tyckte bara att det var lustigt formulerat att säga så kategoriskt att man inte får någon hyresnedsättning, när det är hur tydligt som helst i lagen (och andra ställen) att hyresvärden är skyldig att sänka hyran vid renoveringar och skador som begränsar eller helt tar bort möjligheten att bruka lägenheten fullt ut (såvida detta inte förhandlats bort i hyreskontraktet, förstås, men det är ju en annan sak, och inte applicerbart i mitt fall). Jag ska absolut rapportera när jag fått svar. Så länge kan jag ju nämna att min särbo fick sin hyra halverad under tiden som de genomförde stambyte i hans lägenhet. (Vill även tillägga att det inte är jag som gjort tumme ned på dina inlägg).
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-06-18 10:13:35 följande:

Nu var det här nästan 10 år sen så jag kommer inte ihåg helt och håller hur det gick till. Men jag fick en vattenskada i min lägenhet och den behövdes torkas med fläktar i nån månad och sen behövde de byta ut allt i badrummet. Jag kunde inte använda lägenheten alls så jag tror att jag fick hela hyran (kanske till och med 1,5xhyran) + kostnader för elen som användes för tiden de renoverade.

Det här var dessutom i en studentlägenhet samt under sommaren då jag inte behövde betala hyra (eller ens tänkte vara där i vilket fall) så första 3-3,5 månaderna när höstterminen började igen betalade jag ingen hyra alls.

Skulle säga att det är väldigt vanligt att man får kompensation om man inte kan nyttja sin lägenhet som man har rätt till.

Haha, vilket flyt :)

Och ja, som sagt: så länge det inte är bortförhandlat i hyreskontraktet är hyresvärden ju skyldig att kompensera.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Lånehajen skrev 2023-06-18 11:37:16 följande:
    Och om det är kraftiga begränsningar så finns goda möjligheter att kunna få kompensation. Det gäller dock att vara beredd att driva ärendet vidare för naturligtvis skulle hyresvärden föredra att inte reducera hyran.

Nu vet vi inte vad TS situation är. Om det gäller någon mindre grej är det nog bara att acceptera läget.
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 11:45:51 följande:
    Exakt, ts berättar inte vad det är så det blir svårt. Det står bara att lägenheten inte är fullt brukbar. För mig låter det mer som att man inte kan använda delar av den, kanske ett vardagsrum t ex eller något annat som säkert inte är kul men som kanske inte är mer än missade kvm. Om det hade varit toaletten eller köket t ex tänker jag att ts borde ha skrivit något om det på en gång, dvs att det vore något allvarligare. Vi får se om ts vill berätta mer!
    Haha, nä, naturligtvis hade jag inte tänkt mig att jag skulle få hyressänkning för att inte kunna använda vardagsrummet :) Det ser jag inte öht som att lägenheten inte är fullt brukbar. Nej, arbetet det gäller är ett omfattande rörarbete, som gör att vi är helt utan badrum (alltså ingen tillgång till vare sig toa eller dusch i lägenheten) under sammanlagt en månads tid. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 11:45:51 följande:
    Om det hade varit toaletten eller köket t ex tänker jag att ts borde ha skrivit något om det på en gång, dvs att det vore något allvarligare. Vi får se om ts vill berätta mer!
    Bara för att förtydliga: anledningen till att jag inte gav ngra detaljer om typen av arbete i min TS var helt enkelt för att det ju inte är relevant för min fråga: var man kan hitta mer detaljerad info om hyressänkning vid renovering. Hade min fråga däremot varit vad som gäller i just mitt fall håller jag med om att det självklart hade varit högst relevant info :)
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 15:31:11 följande:
    Jag skulle säga att det är relevant att veta vilken typ av störning i boendet det är just för att svaret beror på det. 
    Fast frågan var ju var man hittar mer info
    om vad som gäller vid störningar i allmänhet/alla typer av ingrepp i lägenheten, och svaret på det beror ju inte på vilket ingrepp det rör sig om i just mitt fall - snarare tvärtom - eller hur?
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 15:31:11 följande:
    Hur har er hyresvärd tänkt?
    De sätter ut bajjamajor på gården - det var bl a såna detaljer jag ville hitta mer info om. Har hursomhelst hittat nu att man ändå har rätt till hyressänkning, även om de erbjuder alternativ, så länge man inte har tillgång t faciliteter i sin egen lägenhet. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-18 17:55:24 följande:
    Nja, du skrev och frågade: Rätt till hyressänkningsersättning vid renovering? som titel så det blir liksom två frågor i en kan man säga. Oavsett så verkar du ha fått svar nu.

Du har helt rätt! Tänkte inte på rubriken... 🙈

Kirenaj68 skrev 2023-06-18 19:22:57 följande:

När lägenheterna i min hyreslänga renoverades (ett helt nytt badrum, kakling i köket samt byte av stamrören) blev det en stegvis hyreshöjning på 300 kr totalt. 

Ja, att det blir en hyreshöjning när arbetet är klart säger jag inget om :) 

Kirenaj68 skrev 2023-06-18 19:22:57 följande:

Vi fick duscha och använda toa i moduler ute på gården under renoveringen, så  hyresvärden bjöd också på en hyresfri månad.

Låter ju högst rimligt!

Svar på tråden Rätt t hyressänkning/ersättning vid renovering?