Överäter
Det är ju alltid knepigt med barn-föräldrar och vikt då det lätt blir en fixering och man tar åt sig på orimligt sätt. Minns än idag mer än 35 år senare att det naglade sig fast en ?mamma tycker jag är tjock? och att inte duga och alla möjliga hangups runt mat när hon köpte sötningsmedel att ha på filen för att jag hade för mycket socker på. Det var inte alls vad som var hennes tanke utan mer att det inte är nyttigt att äta en massa socker (vi pratade om det långt senare när jag var vuxen).
Så det är absolut bättre om det går att lösa så att någon professionell pratar med honom om det, så länge han inte frågar själv.
Sen går det ju inte för sig att han lagar mat utanför måltiderna stup i kvarten helt oavsett om han väger för mycket eller inte. Ekonomiska skäl och att man helt enkelt inte äter middag 3 gånger. Fokusera på det istället för vikt. Viktigt även att samma regler gäller för alla i familje. Är man hungrig utanför måltiderna får man ta frukt/morotsstavar etc saker. Att säga att någon som är hungrig inte får äta fungerar sällan bra men det är svårt att äta på tok för mycket av t ex äpplen och morötter, magen säger normalt ifrån innan det blir ett problem.
Gör inta sådana påpekaden om chipsen, det är inte direkt något ?konstigt? mer en chipspåse på fredagen för en tonårskille och det kommer definitivt bli sur reaktion om han gör sådant som ?alla andra? gör och du är där med pekpinnar. Så länge han äter extra middagar är det dessutom helt meningslöst att peta i saker som vad och portionsstorlekar. Om han slutar med det men fortfarande går upp i vikt kan man börja titta på det. Chips till helgen är onödigt att skapa konflikt om. Inte chips och godis till vardagen är helt rimligt för alla i familjen oavsett vikt.
Även om han skulle äta samma totala mängd mat men bara en middag istället för de där extra vore det en vinst. Då är det i alla fall ett steg mot normalt matbeteende och man kan steg för steg dra ner mängden med att äta långsammare osv. Men att laga mat på natten på det sättet är missbruks beteende Och ett betydligt större problem än om man äter lite för mycket energi.