Positivt Ägglosningstest dagar före mens
Det enkla svaret är att de mer avancerade äl-testerna ofta tenderar att ge missvisande svar. De allra enklaste men samtidigt mest rättvisande är de rosa från cb, det är även de testerna som rekommenderas vid IVF. LH kan bli förhöjt utan att ägglossning sker, så det är aldrig någon garanti med ett positivt ägglossningstest. Men de lila från cb (eller monitorn för den delen) börjar ju blinka när den tycker att LH är påväg att stiga, vilket inte alltid stämmer.
Du kan nog känna dig trygg i att du inte är gravid just nu. Skulle du haft äl är det ingen vits att ta dagen efter-piller, då de bara förskjuter ägglossningen. Om du däremot tror att ägglossning snart är på g kan det ju vara lönt att ta ett sådant piller. Samtidigt tänker jag såhär - ni ska börja försöka med barn efter sommaren, skulle det vara hela världen om det blev några månader tidigare? Och för det andra tycker jag att det låter som att ni inte varit helt noga med skydd, och därmed kanske iallafall undermedvetet inte tycker det är så viktigt.
Jag håller tummarna för att det, precis som jag tror, bara är äl-testerna som är missvisande och att de övriga testerna (som är mer rättvisande) stämmer. ❤️