Inlägg från: ninannn90 |Visa alla inlägg
  • ninannn90

Positivt Ägglosningstest dagar före mens

Hej,

Jag hoppas på att någon här har varit med om samma sak. Jag brukar ha koll på min ÄL för att jag hade ett utdraget och jobbigt missfall för länge sen. Vi har sagt att vi ska börja försöka efter sommaren och händer det så händer det. Barn är inget måste för oss bara om det går.

Igår hade vi en olycka med vårt preventivmedel men jag tänkte att det inte är en big deal då jag har PMS-symptom och jag hade mens som vanligt senast och på grund av skada har vi inte kunnat ha sex. Min mens är relativt regelbunden men jag missade att börja testa ÄL i tid denna månad så jag vet inte om jag har haft det tidigare. Eller ja, jag hade alla symptom. Jag tänkte igår efter olyckan att jag ändå kan ta ett ÄL-test för att få ett negativt svar men den glada gubben blinkade. Den blinkar när ÄL är nära. Jag fick ju panik. Min kropp signalerar att jag ska ha mens. Svettas, ömma bröst, är grinig och är absolut inte gravid.

En timme senare gjorde jag om detta Clearblue advanced digital test som visade positiv och ännu ett test någon timme senare där det tredje var negativt. Imorse fick jag åter ett positivt testresultat. Gubben blinkade. Är det riktigt nära ÄL så står den liksom stilla. Jag googlade lite och läste att vissa kvinnor kan ha förhöjda LH-värden under PMS och dagarna före mens men inte jätteförhöjda. JAg köpte Clearblues andra ägglossningstest som inte är lika avancerat och RFSUs test och båda dessa test är negativa. Det mer avancerade testet visar en glad gubbe som blinkar. Jag är gjort ett graviditetstest det mest avancerade jag kan hitta och det är negativt.

Som sagt är väldigt säker på att jag inte är gravid då jag varit skadad och inte haft sex sen före min senaste mens. Och jag undrar om det är någon som känner igen detta att ha haft positivt ägglossningstest dagarna före mens.
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Positivt Ägglosningstest dagar före mens
  • ninannn90
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-06-15 18:55:07 följande:

Det enkla svaret är att de mer avancerade äl-testerna ofta tenderar att ge missvisande svar. De allra enklaste men samtidigt mest rättvisande är de rosa från cb, det är även de testerna som rekommenderas vid IVF. LH kan bli förhöjt utan att ägglossning sker, så det är aldrig någon garanti med ett positivt ägglossningstest. Men de lila från cb (eller monitorn för den delen) börjar ju blinka när den tycker att LH är påväg att stiga, vilket inte alltid stämmer. 

Du kan nog känna dig trygg i att du inte är gravid just nu. Skulle du haft äl är det ingen vits att ta dagen efter-piller, då de bara förskjuter ägglossningen. Om du däremot tror att ägglossning snart är på g kan det ju vara lönt att ta ett sådant piller. Samtidigt tänker jag såhär - ni ska börja försöka med barn efter sommaren, skulle det vara hela världen om det blev några månader tidigare? Och för det andra tycker jag att det låter som att ni inte varit helt noga med skydd, och därmed kanske iallafall undermedvetet inte tycker det är så viktigt. 

Jag håller tummarna för att det, precis som jag tror, bara är äl-testerna som är missvisande och att de övriga testerna (som är mer rättvisande) stämmer. ❤️

Hej
    Tack för svar. Idag visar samtliga test negativt. Det rosa har var negativt hela tiden och jag tror, som du, att det lila är väldigt känsligt. Hoppas på mens och att jag inte är gravid. Det är mest då jag har haft ett tufft missfall innan vi ens kom fram till att vi kanske ville ha barn. Vi ska åka iväg och vill vara hemma om något skulle hända. Efter semestern går det bra :)

Tack för svar
Svar på tråden Positivt Ägglosningstest dagar före mens