• Anonym (Rädd)

Trippelvaccinerad, gravid och nu covid?!?

Känner mig jätteorolig nu.

Är trippelvaccinerad mod covid och nu gravid. V 32. Skulle ha tagit en boosterdos nu men pga segdragna förkylningar har det inte blivit av.

Nu tror jag att jag fått covid, hostig och tappat lukt och smak.

Hur farligt är detta egentligen för fostret nu? Är livrädd.

• Svar på tråden Trippelvaccinerad, gravid och nu covid?!?
  • RaYzLeR

Det är nog ingen fara. Det har ju visat sig att barn inte är i riskgruppen när det gäller Covid19. Det är äldre människor som är i riskgruppen.

• EpicF

Det är ingen fara alls så länge du har en lätt covid-19 infektion. Covid är klassat som vanlig förkylning. 

• EpicF

Det är ingen fara alls så länge du har en lätt covid-19 infektion. Covid är klassat som vanlig förkylning. 

RaYzLeR skrev 2023-06-14 18:28:03 följande:

Det är nog ingen fara. Det har ju visat sig att barn inte är i riskgruppen när det gäller Covid19. Det är äldre människor som är i riskgruppen.

Alla äldre är heller inte i riskgruppen längre... 
  • RaYzLeR
    EpicF skrev 2023-06-14 18:31:25 följande:

Alla äldre är heller inte i riskgruppen längre... 
    Jaha, det visste jag inte. Då har folkhälsomyndigheten ändrat sen senast jag kollade. Jag trodde att äldre fortfarande var en riskgrupp. Glad
  • EpicF
    RaYzLeR skrev 2023-06-14 18:35:05 följande:
    Jaha, det visste jag inte. Då har folkhälsomyndigheten ändrat sen senast jag kollade. Jag trodde att äldre fortfarande var en riskgrupp.  // Glad
    Inte per automatik. Om man är i riskgrupp eller inte beror på om man har bakomliggande sjukdomar eller andra problem som gör att man tacklar covid-19 dåligt. Oftast tacklar man även vanliga förkylningar dålig. 

Men oavsett så ska man hålla sig hemma med covid ich utvidga folk. Gäller förövrigt generellt alla förkylningar. 
  • Anonym (Rädd)
    EpicF skrev 2023-06-14 18:31:01 följande:

Ja jag har ingen feber alls. Bara hosta i princip och att lukten försvann nu då. Känns som en väldigt normal liten förkylning med skillnad att jag inte har feber eller halsont.
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2023-06-14 18:57:55 följande:
    Ja jag har ingen feber alls. Bara hosta i princip och att lukten försvann nu då. Känns som en väldigt normal liten förkylning med skillnad att jag inte har feber eller halsont.
    Se till att du dricker ordentligt. 
  • Anonym (Rädd)

Tog ett covidtest jag hade hemma som inte visade positivt. Nähä. Vad kan det annars vara som ger djup hosta länge? Det känns absolut inte som vanlig förkylning, noll halsont och feber, bara snor, igentäppt näsa och hosta som ligger djupt ned och där andningen blir rosslig/väsig (som inte går att hosta upp) när jag är minsta bakåtlutad.

Vården ger mig rådet att ?ta en kudde extra och drick vatten?. Skämt, sover jag inte sittande i typ 90 graders vinkel låter jag lungsjuk..och jag har konstant en vattenflaska att sippa på (kul när man är gravid med, är ju på toa hela tiden nu).

• Anonym (Rädd)
    EpicF skrev 2023-06-14 19:29:50 följande:
    Se till att du dricker ordentligt. 
    Jsså, vet inte hur många vattenflaskor jag druckit idag men jag bor ju på toan typ av kissnödighet.
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2023-06-14 19:58:10 följande:

Tog ett covidtest jag hade hemma som inte visade positivt. Nähä. Vad kan det annars vara som ger djup hosta länge? Det känns absolut inte som vanlig förkylning, noll halsont och feber, bara snor, igentäppt näsa och hosta som ligger djupt ned och där andningen blir rosslig/väsig (som inte går att hosta upp) när jag är minsta bakåtlutad.

Vården ger mig rådet att ?ta en kudde extra och drick vatten?. Skämt, sover jag inte sittande i typ 90 graders vinkel låter jag lungsjuk..och jag har konstant en vattenflaska att sippa på (kul när man är gravid med, är ju på toa hela tiden nu).

Antigen så har du en vanlig förkylning eller covid. Vad det är spelar i relaiteten ingen roll. Se till att drick mycket vätska och att sitta upprätt är bra för andningen. 

Hade du inte varit gravid att du kunnat sova på magen, hjälper andningen det med, men kan vara svårare som gravid. 
  • Anonym (Rädd)
    EpicF skrev 2023-06-14 20:00:08 följande:
    Antigen så har du en vanlig förkylning eller covid. Vad det är spelar i relaiteten ingen roll. Se till att drick mycket vätska och att sitta upprätt är bra för andningen. 

Hade du inte varit gravid att du kunnat sova på magen, hjälper andningen det med, men kan vara svårare som gravid. 
    Jo, det är vad jag gör. Det trista är ju att jag knappt får i mig mat pga att aptiten helt försvunnit av hostan, men dricker  vätska gör jag i mängder.

Hade mer än gärna sovit på magen men i v 32 är det inte en valmöjlighet.

Skulle bara vilja hosta upp slemmet men det går verkligen inte.
  • Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2023-06-14 18:48:03 följande:
    Inte per automatik. Om man är i riskgrupp eller inte beror på om man har bakomliggande sjukdomar eller andra problem som gör att man tacklar covid-19 dåligt. Oftast tacklar man även vanliga förkylningar dålig. 

Men oavsett så ska man hålla sig hemma med covid ich utvidga folk. Gäller förövrigt generellt alla förkylningar. 
    Jo äldre (över 65/70) anses per automatik utgöra en riskgrupp eftersom immunförsvaret fungerar sämre ju äldre man blir. Äldre blir generellt sjukare och det tar generellt längre tid innan de tillfrisknar, p.g.a det sämre fungerande immunförsvaret. Detta gör att äldre har svårt att klara av svårare infektioner så som influensa och covid. Det finns alltid individuella skillnader, säkert stora sådana, men generellt utgör äldre en egen riskgrupp.
  • EpicF
    Anonym (Jo) skrev 2023-06-16 00:03:47 följande:
    Jo äldre (över 65/70) anses per automatik utgöra en riskgrupp eftersom immunförsvaret fungerar sämre ju äldre man blir. Äldre blir generellt sjukare och det tar generellt längre tid innan de tillfrisknar, p.g.a det sämre fungerande immunförsvaret. Detta gör att äldre har svårt att klara av svårare infektioner så som influensa och covid. Det finns alltid individuella skillnader, säkert stora sådana, men generellt utgör äldre en egen riskgrupp.
    Nej, inte per automatik. 
  • Anonym (Ta)

Ta en dos till. Kanske två. 
    Så är du på den _säkra_ sidan. 

Svar på tråden Trippelvaccinerad, gravid och nu covid?!?