Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Spermier och kön?

Vissa har fler av den ena sorten och vissa har en biologisk miljö som gynnar den ena sorten. T ex gör bastubad och varma bad att pojkspermierna dukar under, och ökar alltså chansen för mannen att tillverka en flicka. Äldre män har också fler eller starkare flickspermier. 

Det viktiga är att samhället som helhet har 50/50. 

Flickspermier är lite segare och lever längre inuti kvinnan, pojkspermierna är å andra sidan lättare och snabbare. Det är därför man kan testa att ha sex på själva ägglossningsdagen om man vill ha en pojke och några dagar innan om man vill ha en flicka. Teorin är att flickspermierna lever längre därinne och redan är framme så att de kan möta ägget när det kommer. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Boy Rush) skrev 2023-06-12 10:19:55 följande:
    Lite som de som köar tidigt, övernattar, för att få biljetter till rockkonserten. 
    Haha, ja! Skrattande
    Anonym (Nånsomvet?) skrev 2023-06-12 10:28:44 följande:
    Jo, samhället behöver ju typ 50/50.

Funderade mest på om vissa rent biologiskt mest har en sort just då vissa verkar få ett visst kön så många gånger.
    Jag kan tänka mig att vissa har mest av det ena...Vi är ju alla olika så varför inte även på detta plan? 
    En snabb googling visar att det faktiskt kan vara genetiskt att vissa män får fler pojkar eller flickor. 

www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211121835.htm 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 10:46:26 följande:
    Det är inte så det fungerar. Det är inte mannens spermier som avgör kön - kvinnans ägg väljer den friskaste spermien. Vissa familjer kan säkert ha friskare pojkspermier eller flickspermier. Det handlar också lite om samlagsfrekvens iom att pojkspermier är något snabbare men att flickspermier lever längre, så har man sex ett tag innan ÄL så är chansen något större att det ska bli en flicka.
    Fast det stämmer inte helt. Det är tydligen så att vissa män har fler av den ena sorten än den andra. 

Och det var ju det som var frågan i trådstarten. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Fel) skrev 2023-06-12 14:09:14 följande:
    Inget av det du skriver om hjälpte för mig att få det kön jag ville ha, så bevisligen är det andra faktorer som påverkar vilket kön det blir
    Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte bestämma 100% vilket kön man ska få. Det är ju självklart. Det är endast när man plockar spermier i en petriskål i ett labb som man kan välja kön.

Allt annat är bara en chansning och teorier. 
Svar på tråden Spermier och kön?